İK/Yeni Ekonomi Haberleri

İK YENİ EKONOMİ

    Ulaşımı dönüştürüyorlar

    Ahmet CAN - acan@hurriyet.com.tr
    17.11.2017 - 22:00 | Son Güncelleme:

    Yapılan araştırmalara göre İstanbul’da trafiğe çıkan kullanıcılar yılda ortalama 17 gününü trafik sıkışıklığında geçiriyor. Bu sorun için girişimciler harekete geçti ve geliştirdikleri projelerle trafik yoğunluğu sorununa çözüm bulmaya çalışıyor.

    Ulaşımı dönüştürüyorlarDÜNYAYI girişimciler kurtaracak.” Bu sözler Facebook kurucusu ve CEO’su Mark Zuckerberg’e ait. Sorun çözme kültürüyle düşünen girişimciler, gerçekten de dünyayı kurtaracak yeniliklere ve inovasyonlara imza atıyor. Amaç ise günlük hayatı ve iş dünyasını daha verimli, daha sürdürülebilir bir hale dönüştürmek. Girişimcilerin odaklandıkları alanların başında ulaşım var. İstanbul gibi büyük metropollerde yaşanan trafik sorunu insanların hayatından dakikalar ve hatta saatler çalıyor. Yapılan araştırmalara göre İstanbul’da yaşayanların yılda ortalama 17 gününü ve 6 milyar TL’sini trafik yoğunluğu çalıyor. Bu rakamı insan ömrünü kapsayacak kadar düşünecek olursak, karşımıza çıkan tablo oldukça üzücü bir hale dönüşüyor. Peki girişimciler bu tabloyu iyileştirmek için neler yapıyor? Türkiye’deki girişimciler yaşanan bu sorun için çözümleri devreye almaya başladı. Trafik sıkışıklığını azaltmak için paylaşım modelini hayata geçiren girişimlerin tek amacı var. O da trafikteki araç sayısını azaltmak. Trafik sorunu hem iş hem de bireysel amaçlı kullanımlar için azaltmaya çalışan girişimleri araştırdık. Birçok farklı alana yönelen girişimler, hayatımızdaki bu sorunun çözüm bulmaya çalışıyor.

    4 ŞEHİRDE VAR
    Haydar Çolakoğlu tarafından kurulan YOLO, ulaşım alanında VIP araçlarla hizmet veren biri girişim. Kullanıcıların iOS ve Android uygulamaları üzerinden kullanılabilen YOLO, şu anda İstanbul, Ankara, İzmir ve Antalya bölgelerinde faaliyet gösteriyor. Girişimin, 14 bin aktif kullanıcısı bulunuyor ve yıl sonunda 1 milyon dolarlık ciro barajını geçmeyi hedefliyor. Vergi kaybının önlenmesinde katkıları olduklarını söyleyen Çolakoğlu, “Sürücüler fatura kesmek zorunda. Yabancı şirketler bunu sürücülerden talep etmiyor, kendi insiyatiflerine bırakıyor. Önümüzdeki aylarda YOLO hem sürücü hem kullanıcı tarafında hizmet sunacak. Kullanıcılar aynı hesaptan hem şirket hesabını, hem şahsi hesabını seçebilecek” diyor.

    ŞİRKET MODELİNE ‘PİVOT’ ETTİ
    Ali Halabi tarafından kurulan Volt, trafikte giden araçların boş koltuklarını doldurmak için yolculuk paylaşım modeliyle hizmet veriyordu. Bu ay başında iş modelini değiştiren (pivot etmek) girişim, ‘Volt Lines’ adıyla şirketlere özel bir servis hizmeti sunmak için harekete geçti. Servis şirketleri ile koltuk bazlı anlaşmalar yapan Volt Lines, örneğin 100 çalışanı olan bir şirkete aylık abonelik sistemiyle 100 adet koltuk satıyor. Volt Lines servis araçları genellikle aynı plazadaki şirketlerle paylaşılıyor ve firmalar yüzde 15’e kadar tasarruf sağlayabiliyor. Ali Halabi, “İstanbul’da 50 binden fazla servis aracı var. Bu araçlar günde 1 milyondan fazla çalışanı evinden iş yerine götürüyor. Şirketler her bir çalışanı için ortalama aylık 380 TL ödüyor ve bu sadece İstanbul’da bir milyar dolarlık bir sektör oluşturuyor” diyor.

    MOTOSİKLETLİ ALTERNATİFİ HAYATA GEÇİRDİ
    İstanbul’daki trafik sorunu için harekete geçen Scotty, yolcularla, motosiklet sürücülerini bir araya getiren bir telefon uygulaması. Aynı yöne giden motorcularla yolcuları buluşturup trafiğe takılmadan götürmeyi amaçlayan girişim, son dönemlerde dikkat çekmeyi başarıyor. Tarkan Anlar tarafından geçen haziran ayında hayata geçirilen Scotty, yaklaşık 4 ay içinde 200 bin yolculuğa ulaştı. Tarkan Anlar, Scotty’de sahip olduğu motosikletle yolcu taşımak isteyen 25 bin sürücünün başvurduğunu belirterek, “Bu sürücülerin yalnızca 2 bin 300’ü bizden onay aldı. Scotty’de sürücü olabilmek için bizim kriterlerimizi karşılaması gerekiyor. En hassas olduğumuz konu güvenlik” diyor. Scotty projesi için kendi sorunundan yola çıktığını anlatan Anlar, “Yarım saatte İstanbul’da karşıya geçecek bir alternatif geliştirme kararı verdim ve Scotty doğdu” diyor.

    İŞE GİDERKEN YOL ARKADAŞI BULUYOR
    İstanbul’da en çok trafik yoğunluğu işe gidiş ve çıkış saatlerinde yaşanıyor. Özellikle birçok çalışan kendi arabasıyla tek başına seyahat ediyor. Bu sorun için Mahmut Erdem Uçanlar, İlknur Köksal, Fatih Ünal, Zeynep Cengiz ve Kenan Bilirgen, ‘İşe-Gel’ adında bir girişim kurdu. Geçtiğimiz şubatta hayata geçirilen İşe Gel, akıllı telefonlar üzerinden çalışıyor. İşe giderken araç veya yol arkadaşı bulmanıza olanak tanıyan girişim, aynı veya yakın iş yerlerinde işine arabayla giden kullanıcıların boş koltuklarını paylaşmasını imkan sağlıyor. Geliştirilen uygulamayla yolcular, yolculuk ilanı arama, online rezervasyon, sürücüyü oylama, ücretsiz yolculuk seçenekleri gibi bilgilere ulaşabiliyor. İşe-Gel, Ford Otosan’ın kurum içi girişimcilik projesi.

    1 YILDA HIZLI BÜYÜME YAKALADI
    Şehir içinde VIP araçlarla adresten adrese ulaşım seçeneğini sunan OLEV, yaklaşık 1 yıl önce hizmet vermeye başladı. Kullanıcıların, iOS ve Android uygulamaları üzerinden VIP araçlar çağırabilmesini sağlayan OLEV, yerel pazarda hızla ilerleyen ulaşım girişimlerinin başında geliyor. Girişimin Kurucusu Ertunç Çiriş’in paylaştığı bilgilere göre OLEV’de toplamda 450 araç kayıtlı. Bireysel kullanıcı sayısı ise 75 bini geçmiş durumda. Yaz döneminde İzmir Alaçatı, Bodrum gibi sahil bölgelerinde de OLEV’in hizmet vermesi şirketin hızla büyümesine yardımcı oldu. Girişimin yeni iş modeli ise OLEV Pro. Şirketlere özel taşımacılık servisi olan OLEV Pro, şirket araçlarına bir alternatif olmak amacıyla hayata geçirildi. Ayrıca yeni seçenek şirketlerin toplantı, havalimanı transferi gibi belirli etkinlikler için servis organize etmesi gereken zamanlarda da kullanılabiliyor.

     

     

    2017 Peugeot 208 1.6 BlueHDi Active

     

    Etiketler: Startup
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı