Ufuk Sandık: Mercedes Smart’ın peşinde

Hürriyet Haber
12.07.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

Ufuk SANDIK

Bir süre önce Türkiye'de satılmaya başlanan minik Smart, üretici firma Daimler Chrysler ile ithalatçı F&B firması arasında kavga çıkardı. Daimler Chrysler, F&B Otomotiv'in Almanya'dan getirdiği Smart'ların satışlarını durdurmak üzere harekete geçti.

Daimler Chrysler, F&B Otomotiv'e bir mektup göndererek, Smart reklamlarını ve satışlarını durdurulmasını istedi. Daimler Chrysler'in Türkiye'deki şirketi Mercedes Benz Türk A.Ş. Genel Müdürü Axel Arendt, bir süredir Türkiye'de Smart'ın satışını gerçekleştiren F&B firmasının, resmi distribütör olmadığını, Almanya'da piyasadan satın aldığı otomobilleri Türkiye'de sattığını söyledi.

Arendt, Mercedes Benz Türk'ün, F&B tarafından satılan Smart'ların sorumluluğunu üstlenmediğini belirterek, ‘‘Smart, Türkiye'de resmi distribütör olmayan bir firma tarafından satılıyor. Bu nedenle Smart'ların satış sonrası servis hizmetleriyle ilgili bir sorumluluğumuz yok. Ancak bu durum Mercedes'in imajını olumsuz etkileyebilir’’ dedi.

F&B Otomotiv'e Smart satışını durdurması için yazı gönderdiklerini belirten Arendt, bunun için avukatları aracılığıyla girişimler yaptıklarını söyledi. Arendt, Smart'ın Türkiye'de ancak Mercedes Benz Türk tarafından satılabileceğini kaydetti.

Geçtiğimiz şubat ayında Smart'ı Türkiye'de satışa sunan F&B Otomotiv, ilk etapta 32 otomobil ithal etti. İstanbul Ortaköy'de bulunan F&B, yıl içinde 150 adet Smart satışı hedefliyor. Servis hizmetleri F&B tarafından verilen Smart'ın 1 yıllık sınırsız kilometre garantisi var. Smart'ın Türkiye'ye Pulse versiyonu ithal ediliyor. Smart'ın 3 silindirli 599 cc'lik motorunun beygir gücü 55 hp. Arkadan itişli olan otomobilin maksimum hızı 135 km. Smart'ın 100 km'deki yakıt tüketimi ise 4.8 litre.

Smart, Chrysler ile birleşmeden önce Mercedes ve İsveçli Swatch ortaklığıyla kurulan Micro Compact Car (MCC) tarafından geliştirilmişti. Daimler Chrysler, geçen yıl sonunda MCC'nin tüm hisselerini satın almıştı.

Bosch'dan otomotive 330 milyon marklık yatırım

OTOMOTİV yan sanayiinde faaliyet gösteren Bosch Sanayi ve Ticaret, Türkiye'deki yatırımlarına devam ediyor. Yenileme yatırımlarına 1986 yılında başlayan Bosch, 1986, 1995 ve 1998 yıllarında toplam 200 milyon mark yenileme yatırımı yaptı. Bosch, bu yıl içinde de 100 milyon marklık bir yatırım gerçekleştirdi. Şimdi üretim merkezini daha da genişletme kararı alan ve çalışmalara başlayan Bosch, bu yıl içinde ve gelecek iki yılda toplam 330 milyon marklık yatırım planlıyor. Yeni kuracağı fabrikada Common Rail püskürtme sistemlerinde kullanılacak enjektörleri üretecek olan Bosch, bugün Türkiye'deki en önemli Alman yatırımcı olarak dikkat çekiyor.

ÜRETİMİN YÜZDE 95’İ İHRAÇ

Bosch, Türkiye'deki otomotiv sanayii dışında dünya çapında yaklaşık 25 otomotiv firmasına da üretim yapıyor. Bosch üretiminin yüzde 95'i ihraç ediliyor.

Bosch'un üretim alanında dizel püskürtme sistemlerine ait enjektör memesi ve komple enjektörler bulunuyor.

Dünya 4x4 pazarında

dört dörtlük rekabet

BÜYÜK rekabetin yaşındığı 4x4 pazarında Land Rover, 1999 yılının dört ayında dünya genelindeki satışlarını yüzde 30 artırarak toplam 56 bin 633 adet araç satışı gerçekleştirdi. Land Rover satışları, dört ayda Almanya, İtalya, Fransa, İspanya ve Amerika 4x4 pazarlarında yüzde 45 ile 11 arasında artış göstererek rekor rakamlara ulaştı. 1998 yılının başında piyasaya sürülen Freelander, bu yıl içerisinde en yakın rakibinden iki kat daha fazla satış gerçekleştirerek Avrupa 4x4 pazarında en çok satan araç oldu. Bu yılın başında piyasaya sunulan Yeni Discovery satışlarında ise yoğun talep nedeniyle 6 ile 8 haftalık bekleme listeleri oluştu. Discovery İngiltere 4x4 pazarında 1998 yılında elde ettiği yüzde 32'lik pazar payını 1999'un ilk çeyreğinde yüzde 35'e yükseltti.

Land Rover'ın 1999 yılının ilk dört ayında dünya çapında gerçekleştirdiği rekor satışlar, Kuzey Amerika'dan gelen bir haberle de pekişti. Şirket, Kuzey Amerika'da tarihinin en iyi nisan ayı satışını gerçekleştirdi.

Hyundai Accent yavru vatanda

HYUNDAİ Accent şimdi de yavru vatan, Kuzey Kıbrıs'da. 1999 yılının ilk altı ayında 252 adet satılarak, segmentindeki rakiplerini geride bırakan Hyundai, Kuzey Kıbrıs'da yüzde 33'lük pazar payına ulaştı. Geçtiğimiz günlerde 23'üncüsü düzenlenen Uluslararası KKTC Fuarı'na katılan Hyundai, halkın büyük ilgisini topladı. Hyundai'nin standını Kuzey Kıbrıs Cumhurbaşkanı Rauf Denktaş da ziyaret etti. Şu anda yılda 700-800 adet civarında satış gerçekleştirdiklerini ifade eden Hyundai yetkilileri, yakın bir zamanda bu sayının katlanacağını söylediler.

50’lilerin BMW 507’si BMW Z8 olup geri döndü

BMW, baştan çıkarıcı bir çekiciliğe sahip yeni modeli Z8'le, BMW 507 efsanesini yeniden canlandırıyor. Bugüne kadarki en güzel otomobillerden biri olarak kabul edilen ve sadece 252 adet üretilen 1950'lerin efsanevi BMW 507 modeli, BMW Z8 ile yeniden hayat bulacak.

Spor otomobiller sınıfının en üst seviyesinde mücadele edecek olan BMW Z8 çok az sayıda üretilecek. Eylül ayında gerçekleşecek Frankfurt Otomobil Fuarı'nda otomobilseverlerin beğenisine sunulacak olan Z8, uzun bir gövdeye, kısa gövde uzantılarına ve rahat bir kokpite sahip. ‘‘Safkan bir sürüş makinası’’ olarak nitelendirilen BMW Z8, ilk bakışta neredeyse sonsuz bir uzunluğa sahipmiş hissi veriyor. Z8'de ön tekerlekler ve kapı arasındaki hava girişleri bir BMW geleneği. Z8 önden bakıldığında tipik bir BMW'yi yansıtıyor. Arkadan bakıldığında ilk göze çarpan; hafif aşağı doğru eğimli bagaj kapağı ve iki adet egzoz borusu... Sportif karakter ve lüks tasarımın sentezinden oluşan Z8'in iç tasarımı da göz alıcı hatlara sahip.

BMW mühendisleri, Z8'in omurgasını

geliştirirken, yeni bir teknoloji olarak,

‘‘Alüminyumdan imal edilmiş uzay kafesi’’ teknolojisini kullandılar. Şase ve süspansiyon da dahil olmak üzere otomobilin büyük bölümü alüminyumdan oluşuyor. BMW'nin yeni M5 modelinden tanınan V8 spor motoru ile donatılan Z8'de, 5 litrelik güç ünitesi, 6600 rpm'de 400 BG ve 500 Nm'lik maksimum tork üretiyor. Bu sayede tüm motor devirlerinde maksimum güç sağlanıyor.

Motor aracın yol tutuşunu ve dengesini artırmak amacıyla, ön aksin gerisine doğru yerleştirilmiş. BMW Z8 sahip olduğu performans ile 100km/h saat hıza, 5 saniyeden kısa bir sürede ulaşıyor. 100 km/h ile hareket eden bir BMW Z8'in durması ise, sadece 2.5 saniye sürüyor.

OTO KISALAR

GOODYEAR, kargo, kasalı kamyon ve tanker gibi araçlarda kullanılan ve Türkiye yol ve sürüş koşullarına göre geliştirilen Regional RHS/RHD lastikleri satışa sundu.

CHRYSLER Kamyon İmalat ve Ticaret tarafından üretilen AS 8 serisi kamyonları test eden iki şöför, 1 milyon kilometreden fazla yolu arızasız tamamladı.

NİSSAN Otomotiv, bir yıl önce başladığı uygulama ile, müşterileri ile ilişkisini koparmadan, onların araç hakkındaki düşüncelerini sürekli takip ediyor. Nissan, bir yıl önce Nissan otomobil sahibi olan müşterilerine araç bakım zamanını hatırlatıp, araçla ilgili gerekli bilgileri de aktarmayı sürdürüyor.

Çinli Tianjin Türkiye'de

TÜRKİYE ithal otomobil cenneti oldu. Türkiye'de satılan 37 ithal otomobil markasına şimdi de Çin malı Tianjin otomobilleri eklendi. Geçtiğimiz yıllarda Toyota ile teknoloji anlaşması yapan Tianjin'in ürettiği otomobiller Türkiye'de de satılmaya başlandı. Tianjin otomobillerinin Türkiye distribütörlüğünü Nurtek Motors yapıyor.

Tianjin, Çin Halk Cumhuriyeti'nin önde gelen otomobil üreticilerinden biri. Sahip olduğu fabrikalar zincirinde, yılda 1-1.5 milyon araç üretiliyor. Şirketin ilk kurulduğunda üretimi Çin Halk Cumhuriyeti'nde en çok kullanılan araçlar olan hafif pick-up ve mini van'lar üzerineydi. Daha sonra diğer otomobil modellerinin üretimine geçildi.

Tianjin marka araçlar şimdiye kadar Uruguay, Arjantin, Mısır, Kolombia ve İtalya'ya ihraç edildi. Toyota'nın teknolojisini kullanan Tianjin Grubu'nun teknik işbirliği yaptığı diğer kuruluşlar arasında İngiliz MGA Co. ve IAD Co., İsveç Volvo, Amerikan John Deere, Japon Daihatsu ve Ogihara Iron Works yer alıyor.

Otomobilde 2000 yılına bir ay kaldı

Otomotiv sektöründe 2000 yılının modellerini görmek için aralık ayını beklemeye gerek kalmayacak. Çünkü otomobil dünyası 2000 yılını ağustos ayında kutlayacak. Otomobilde model yılı değişimi ağustos ayında gerçekleştiği için otomobilseverler 2000 yılının otomobillerine ağustos ayında kavuşacaklar. Yerli üreticiler ve ithalatçılar 2000 yılının modellerini ağustos ayından itibaren satışa sunmaya başlayacak.

Ancak 2000 yılı beklentisi satışlarda bir daralmaya da yol açtı. Otomobillerini 2000 modeli almak isteyen otomobilseverler, otomobil satın almayı bir ay daha erteliyorlar.

Bu nedenle otomobil satışlarını canlandırmak için Ek Taşıt Alım Vergisi'nde yüzde 6'lık indirimin 3 ay daha uzatılması da piyasalarda beklenen etkiyi yaratmadı.

İKİNCİ EL DE

DURGUN

Bu arada yaşanan durgunluğun ardından bir süre hareketlilik gözlenen ikinci el otomobil satışları, Ek Taşıt Alım Vergisi (TAV) indiriminin 3 ay daha uzatılması nedeniyle yeniden hız kesti.

Otomobil firmalarının, Ek TAV indirimini yansıtması sonucu ‘‘sıfır’’ otomobil fiyatlarında meydana gelen düşüşün devam etmesi, ikinci el satışlarını etkiliyor. İkinci el satışlarında tatil sezonunun başlamasıyla beklenen hareketlilik de yaşanmıyor.



Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı