Ufuk Sandık: Beşinci Vites

Hürriyet Haber
02.07.2001 - 00:00 | Son Güncelleme:


Ufuk SANDIK

Otomobil 2002'ye bu yıl kasımda girecek

OTOMOBİL sektörü, 2002'e bu yıl her zamankinden daha geç girecek. Otomobil sektöründe genelde ağustos olan yeni ‘‘model yılına’’ geçiş, bu yıl ekonomik kriz nedeniyle ekim-kasım aylarına sarkacak.

Aslında, model yılına geçişle ilgili bir kısıtlama yok. Ancak, firmalar ellerindeki 2001 model yılına ait otomobil stoklarını eritmeden, 2002 model yılına girmek istemiyorlar.

Ekonomik kriz nedeniyle satışların durması bütün otomobil firmalarının elinde azımsanmayacak stokların oluşmasına neden oldu. Her yıl satışlarını canlandırmak için model yılını kullanan, bu nedenle yeni model yılına biran önce girmeye çalışan otomobil firmaları, yeni yıla girişi bu kez ağırdan alıyorlar.

Model yılı, otomobil satışlarını doğrudan etkiliyor. Çünkü, yılın ikinci yarısında satılan otomobil, ağustostan önce satılan bir otomobilden bir yaş daha küçük oluyor. Tüketiciler, bu nedenle otomobillerini yılın ikinci yarısından sonra satın almayı tercih ediyorlar. Örneğin 2000 yılının ikinci yarısından itibaren satılan otomobiller, 2001 model yılına ait oluyor. Böylece, satın aldıkları otomobilin ikinci el değerini de yükseltmiş oluyorlar.

Bu yüzden elinde stok olan hemen hemen bütün otomobil firmaları, 2002 yılına girişi geciktirecekler. Ancak, bazı markaların tümünde olmasa da bazı modellerinde 2002 yılına giriş ağustos ayında gerçekleşebilir. Ancak, görünen o ki, yeni yıl otomobil sektörüne geç gelecek.

Auto Show’a kriz iptali

EKONOMİK kriz, Auto Show Fuarı'nı da vurdu. İthal Otomobil Mümessilleri Derneği ve İstanbul Fuar'cılık işbirliğiyle her yıl kasım ayında gerçekleştirilen Auto Show Fuarı, bu yıl düzenlenmeyecek. Yaklaşık 20-30 milyon doları bulan fuarın maliyetini ve ekonomik kriz nedeniyle içinde bulundukları darboğazı gözönüne alan otomobil firmalarının yöneticileri, fuarın bu yıl yapılmaması konusunda görüş bildirdiler. Bu görüş hemen hemen bütün firma yöneticileri arasında ağırlık kazanırken, Auto Show'un iki yılda bir düzenlenmesi konusu konuşuldu.

Cesur tasarımlı geleceğin rüya otomobili

RENAULT, yeni modeli Avantime ile sürüş ve otomobilde yaşam zevkini, sportiflik ve yeniliği birleştiren yeni bir otomobil konsepti yaratıyor. Avantime, Renault'nun ürün yelpazesinde herhangi bir ürünün yerini almıyor.

Avantime'ın, Türk tüketicisi ile buluşma tarihi ise 2002 yılının ilkbarı. Fransa'da eylül ayında piyasaya sunulacak Avantime'in Avrupa satış fiyatı ise 40 bin Euro. Renault Avantime ile Türkiye'deki imajını güçlendirmek istiyor.

Renault'nun üst sınıftaki atağının ilk örneği olan Avantime, cesur tasarımı, keskin hatlarıyla dikkat çekiyor. Diğer otomobillerdeki gibi ön tasarımına bakarak, arka tasarımını tahmin etmek mümkün olmuyor. Avantime'ın ön kısmı vahşi bir hayvanın hatlarını anımsatırken, arka kısım güçlü, oturmuş ve atılgan bir duruşa sahip. İleri fırlayacakmış gibi duran önü, otomobile dinamik bir hava kazandırıyor. Arkada ise bagaja kıyasla daha çıkık olan bombeli geniş arka cam, aracın atılgan özelliğini artırıyor. Arka tasarımı büyük küresel arka camıyla dikkat çekiyor.

Maksimum hız 220 km

Avantime kullanılan V6 3.0 litrelik 24 V motor 210 beygir gücünde. Maksimum hızı 220 kilometre olan Avantime'in sıfırdan 100 kilometreye çıkış süresi ise 8.6 saniye. 3.0 litrelik motoru şu anda çalışmaları süren 2.0 litrelik bir başka motor takip edecek. Avantime'ın tasarımında, bu sınıfta şimdiye kadar uygulanmayan bir yenilik kullanılmış.

Yeni otomobil, beş kişi ve valizlerini taşıyacak kapasitede tasarlanmış. Bagaj hacmi 530 lt'ye ulaşırken, buna ilaveten iç mekanda çeşitli yerlerde toplam 25 lt civarında yerleştirme gözleri de düşünülmüş. İç mekan atmosferi ve bazı konfor ve güvenlik donanımlarının seçimi de Avantime'ın geleneksel üst sınıf modellerden ayrılmasını sağlıyor. Standart olarak deri kaplı kabin isteğe bağlı olarak açık ya da koyu döşemeyle sunulurken, bu iki seçenek kokpit ve yan kapı içlerinde bir bej ve siyah kontrastı yaratıyor. Ön panelin deri görünümlü malzemesi iç mekanı dinamik gösterirken aynı zamanda aydınlık bir etki de sağlıyor. Ayrıca, ön panel çizgisinin kapı yanlarından yukarı doğru yükselmesi kişide korunduğu hisse yaratıyor.

Çok geniş bir açılıma sahip panoramik tavan önde elektrikli olmak üzere boydan boya storlarla örtülebiliyor. Grand Air adını verilen bir sistem sayesinde açılır tavan dahil tüm cam yüzeylerin aynı anda açılmasına olanak veriyor. Bu düzende Avantime bir cabriolet'e benziyor. Avantime, tüm bunların yanında her koşulda üst seviyede bir termik konforu sunuyor. Yansıtmalı ön cam ve güneşe duyarlı, sol-sağ için ayrı ayarlı bir klima sistemiyle donatılıyor. Panoramik tavan, istenildiğinde özel storlarla tamamen örtülebiliyor.

Avantime tanıtımına terör engeli

RENAULT'un yeni modeli Avantime'ın tanıtımı Berlin'de yapıldı. Daha önce İspanya'nın Bilbao kenti Avantime'in tanıtımı için seçilmişken, bir süredir siyasi gerginliğin yaşandığı kentte geçen hafta patlayan bombalar Avantime'in tanıtımını Berlin'e yöneltti. Renault yetkilileri Avantime'ın tanıtımı için Berlin'i seçme nedenlerini ‘‘Berlin'de Renault gibi büyük bir değişim yaşıyor’’ şeklinde özetlediler.

Terörden habersiz Berlin, Doğu ve Batı Almanya'yı ayıran duvar yıkıldıktan sonra büyük bir değişim yaşamış. Baştan aşağı yeniden inşaa edilen kente Sony gibi yabancı şirketler de yatırım yapmış. Merkezini Berlin'e taşıyan Sony, burda ‘‘Sony Şehri’’ adı verilen büyük bir bina inşa etmiş. Avantime'in test sürüşü için geldiğimiz Berlin'de Almanya'nın Euoro geçişi nedeniyle Euro kutlamalarına da şahit olduk.

Ford, yeni 4x4'ünde kadınları da düşündü

FORD'un 2000 yılında, hızla büyüyen küçük spor arazi aracı sınıfında Amerika'da Escape ismiyle piyasaya sunduğu ve büyük ilgi gören yeni 4x4 modeli, Avrupa'da ise Ford Maverick ismiyle piyasaya çıkmaya hazırlanıyor. Temmuz ayından itibaren Avrupa ülkelerinde sırayla piyasaya çıkacak Maverick Türkiye'ye ise 2002 yılının Mart-Nisan aylarında gelecek. Amerika'daki fiyatı 25-30 bin dolar olan Maverick'in Avrupa için fiyatı ise henüz belirlenmedi. Ford Maverick için Almanya'nın Köln kentinde düzenlenen deneme sürüşünde yapılan basın toplantısında ABD'de Escape isimli 4x4'ün Avrupa'da benzer isimli başka bir model olmasından dolayı Maverick ismiyle piyasaya sunulduğu belirtildi. Ford yetkilileri, Maverick'in oluşmasında bayan müşterilerin isteklerinin de önemli olduğunu belirterek, ‘‘Her ne kadar bir çok kadın arazi aracı alsa da bir çoğu hala büyük araçlardan uzak duruyor. Kapı eşiklerini alçak tutmaya ve sürücü koltuğuyla temel kontrolleri bütün sürücüleri göz önünde bulundurarak dikkatli bir şekilde yerleştirmeye çok dikkat ettik’’ açıklamasını yaptılar.

Ford Avrupa'nın hızla büyüyen küçük spor arazi aracı sınıfındaki yeni temsilcisi olan Maverick, ilk etapta 5 vitesli manuel şanzıman sunan 124 beygirlik 2.0 litre benzinli motor ve 197 beygirlik 3.0 litre standart otomatik 4 vitesli şanzımanlı V6 motar seçenekleriyle piyasaya çıkıyor. Yeni Maverick'in, sürüş koşulları kötüleştikçe, otomatikman motor gücünün önden tekerleklere aktarımını sağlayan ‘‘Akıllı’’ Control-Trac II 4X4 sistemi, standart olarak sunulan ABS fren sistemi, iki ön ve iki yan hava yastığı ve klima standardı da bulunuyor.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı