Uçmanın yaşı yok

Türkiye'de havacılığı sevdirmek için kampanya başlatan Türk Hava Kuvvetleri, tarihinde ilk kez sivil ağırlıklı özel bir takvim hazırlattı.

Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral İbrahim Fırtına'nın geniş kitlelere askeri ve sivil havacılığı sevdirmek, bilgilendirmek, yeni ufuklar açmak amacıyla planlı çalışma başlattığı öğrenildi. Orgeneral Fırtına'nın heyecan verici projesi kısa, orta ve uzun vadeli çalışmaları kapsayacak. Gencinden yaşlısına büyük kitlelerin bilgi ve heyecanlarını yoğuracak.

Bir baba-oğul imajının ön plana çıkarıldığı ve 'Uçmanın yaşı yok' sloganı ile sunulan 2004 yılı takvimini Kartal Vakfı bastırdı. Türk Hava Kuvvetleri'nin kamu yararına hizmet veren güçlü kuruluşu Kartal Vakfı, 2004 takviminde uçmanın dayanılmaz heyecanını 8 adet çok özel fotoğrafla anlatmaya çalıştı. Takvimde askeri uçaklarla ilgili bilgiler bir köşede fotoğraf ve bilgilendirme notu şeklinde yer aldı.

Takvimde küçük fotoğraflarla C-160 Transall orta ulaştırma, F-4E Phantom bombardıman, F-16 Fighting Falcon av/bombardıman, F-5 2000 av/bombardıman, C-130 Hercules orta nakliye ve KC-135R havadan yakıt ikmal uçaklarının fotoğraflarına yer verildi.

KARTAL VAKFI

Kartal Vakfı, şehit olan, hayatını kaybeden veya sakat kalan Türk Hava Kuvvetleri’ne mensup subay, astsubay ve sivil memurların kendileri, aileleri ve bakmakla yükümlü oldukları anne, baba ve kardeşlerinin sosyal, ekonomik gereksinimleri ile çocuklarının eğitimi konusunda dayanışma sağlıyor. Vakfın gelirleri bağışlardan oluşuyor. Kartal Vakfı’na bağış için hesap numaraları:

Halk Bankası Necatibey Şubesi/Ankara-633:

TL. Hesabı: 30021 - Dolar Hesabı: 23955 - Euro Hesabı: 151453

Vakıflar Bankası Hv.K.K.Özel İşlem Merkezi./Ankara-375:

TL. Hesabı: 2003408 - Dolar Hesabı: 4003407 - Euro Hesabı: 4006308

T.C.Ziraat Bankası G.O.Paşa/Ankara 920:

TL. Hesabı: 392283 - Dolar Hesabı: 401297 - Euro Hesabı: 401179

Takvimden edinmek isteyenler ve Kartal Vakfı ile ilgili daha fazla bilgiyi 0 312 419 87 14 - 414 39 22 - 414 39 81 numaralı telefonlardan alabilirsiniz.

Başkanlık uçakları değişmeli

Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Genelkurmay Başkanlığı çok uzun yıllardır aynı menzil özelliklerine sahip, aynı imalatçının aynı modeldeki üç uçağını kullanıyorlar. Gulfstream IV modeli uçaklardan Cumhurbaşkanlığı ve Genelkurmay Başkanlığı emrindekiler askeri tesislerde, Başbakanlığa ait olan ise THY'de bakım görüyor.

Üç uçağın arıza oranlarındaki yükseliş, iç yapısındaki eskilik ve üçünün de aynı menzil ve koltuk kapasitesinde olmaları 'Devlet Uçakları' kullanımında yeterli esnekliği sağlayamıyor. Başbakan doğal olarak korumaları, danışmanları ya da mutlaka yanında olması gereken teknisyen kadrolarla birlikte seyahat edemiyor. Birçok yurtdışı gezisinde gazeteciler ve işadamlarının da yolculuğa katılması gerektiğinde sürekli THY filosundan uçak isteniyor. Bu yüzden özellikle yoğun sezonlarda THY'nin de eli ayağı birbirine dolaşıyor. Sefer aksaklıkları oluyor. Filosunda yolcu patlamasına oranla sınırlı uçağı bulunan THY, devlet uçuşları nedeniyle sık sık zor durumda kalıyor.

BAŞBAKANLAR ÇEKİNİYOR

Türkiye Cumhuriyeti'nin 'Başkanlık' seviyesinde kullanılan uçaklarının yenilenmesi gerektiği, menzil ve koltuk kapasitelerine göre tiplerin değişimi konusunda çekingen davranılıyor. Bunun nedeni genellikle 'Vay başbakan kendisine uçan saray aldı' vs. gibi eleştiriler gündeme geliyor. Bu ilkel ve geçmiş yüzyılda kalmış muhtemel eleştiriler yüzünden Türkiye Cumhuriyeti'nin olması gereken 'hükümet uçakları filosu' bir türlü oluşturulamıyor. Filo bir tek yönetim olmaması nedeniyle yeterince ekonomik olarak da kullanılamıyor. Dışişleri Bakanları için zaman zaman uçak kiralanıyor, diğer bakanların sıkışık anları için de yine dışarıdan uçak kiralanması yoluna gidiliyor. Sadece 'laf olur' endişesi yüzünden Türkiye'nin ülkenin büyüklüğüne, gücüne ve yükselen vizyonu ile doğru orantılı bir devlet filosu ortaya çıkamıyor.

KOLAYI VAR

Türk Hava Yolları önümüzdeki aylarda uçak alımını kesinleştirecek. Hızlı hareket edilip bu alımın içine ve pazarlıkta ön koşullar arasına konularak devlet uçakları filosunda yenilenmesi amacıyla alınacak uçaklar da katılabilir. Bunun için şu yol izlenmeli:

1- Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Genelkurmay Başkanlığı için uçak ve helikopterleri yönetecek tek bir otorite kurulmalı.

2- Cumhurbaşkanı, Başbakan, Genelkurmay Başkanı ve hatta bakanların uçuşlarını ihtiyaçlara göre bu işletme organize ederek alınacak yeni uçakların sürekli ve ihtiyaçla doğru kullanımını sağlamalı.

3- Filoya Başkanlık için özel dinlenme bölümlü, telefon, faks ve İnternet bağlantı imkanı olan bir ofis yapısına sahip, en az 50-70 business koltuklu, geniş gövdeli bir uçak alınmalı. Bunun altına yine en az 12-15 koltuk kapasitesi çok uzun (ultra long range) menzilli ve daha altına da biraz daha az koltuklu orta menzilli bir uçak alınması gerekir. Hatta 6-8 koltuklu bir dördüncü kısa menzilli uçağın bulunması da yerinde olabilir.

4- Başkanlık filosundaki farklı koltuk kapasiteli, farklı menzilli uçaklar sayesinde her tür operasyon rahatlıkla yapılabilir. Cumhurbaşkanı’nın uçuşundaki ihtiyacına göre ya da Başbakan veya Genelkurmay Başkanı’nın yapacağı yolculuğa göre uygun uçak otorite tarafından seçilip hazırlanabilir. Üzerleri Türkiye'nin yükselen vizyonunu anlatacak renk ve belki de özel desenlerdeki bu uçaklar çevremizdeki ülkelerin Başkanlarının Türkiye gezilerinde bile bir jest olarak yollanabilir.

5- Öncelikle böyle bir yapılaşmanın bir savurganlık olmayacağı, Türkiye'nin imajına hizmet edeceği anlayışından yola çıkılır. Yanında 5-6 uzmanı ile Washington'a temaslar için gidecek Dışişleri Bakanı ya da Maliye Bakanı Ankara-Washington arasını duraksız uçabilmelidir.

6- THY'nin elinde bulunan ve kullanılmayan VIP donanımlı Bell 430 tipi helikopter yeni kurulacak devlet uçakları yönetimine devredilerek tek otoritenin portföyüne verilmeli. Ayrıca en az 15 koltuk kapasiteli bir sivil helikopterin de alınması için çalışmalar yapılmalı. Büyük helikopter gerektiğinde ambulans hizmeti de verebilecek şekilde bir donanımla siparişi gündeme getirilmeli.

7- Başkanlık uçaklarına gerekiyorsa atılacak füzelere karşı pilotu uyaran ve füzeyi şaşırtan sistemler de takılmalı. Bu tür güvenlik donanımları için hiçbir harcamadan kaçınılmamalı.

8- Bakım, teknisyen hizmetleri bir merkezde yapılmalı. Bu merkezin güvenliği en üst seviyede tutulmalı.

ÖZAL DÖNEMİNDE ALINMIŞTI

Turgut Özal'ın başbakanlığı döneminde alınmasına karar verilen ve halen kullanımdaki GIV uçakları Amerikalı Gulfstream şirketi tarafından tasarlandı. Daha kısa gövdeli GII ve GIII modellerine oranla daha uzun gövde ve yüksek performansa sahip uçak, 1985'te ilk uçuşunu yaptı. Eski seriye oranla yeni teknolojinin kullanıldığı uçakta kokpitte tüm uçuş verilerinin özel ekranlardan takip edilmesini sağlayan EFIS sistemi bulunuyor.

Teslimatlarına 1987'de başlanan GIV'ün diğer modelden en büyük farkı Rolls Royce imalatı Tay Mk6118 motorlarının bulunması. Yüksek itiş güçlü bu motorlar düşük gürültü ve yakıt harcama oranıyla GIV'ün performansının artmasına büyük katkı sağlıyor.

Gulfstream şirketi 1990'da GIV ailesinin taşıdığı yük ve performansını arttırarak GIV-SP (Special Performance-Özel Performans) adını verdiği yeni bir modelini geliştirdi. Gulfstream 1992'den itibaren GIV serisinin yerine SP serisini üretmeye başladı.

Dönemin Başbakanı Turgut Özal, artan dış ülke temasları ile birlikte özel uçak alınmasını gündeme getirdi. Yapılan araştırmalar ve imalatçılarla görüşmeler sonrasında Gulfstream şirketinin GIV modelinden iki adet alınmasına karar verildi. 1987 yılında GIV'ler gelinceye kadar kullanılmak üzere bir alt model olan GIII, geçici olarak teslim edildi.

1988'DE GELDİ

İlk GIV (TC-GAP) uçağının Şubat 1988'de gelmesiyle GIII geri verildi. İkinci uçak TC-ANA, aynı yıl Temmuz ayında hizmete girdi. Başbakanlık uçağı olarak kullanılan TC-ANA'nın çağrı işareti Süleyman Demirel'in başbakanlığı sırasında TC-ATA olarak değiştirildi.

Genelkurmay Başkanı'nın kullanımı için 1991'de üçüncü GIV uçağının alınması öngörüldü. Uçak 1992'de teslim edildi. '003' kuyruk numaralı GIV, Ankara Etimesgut merkezli 11'inci Ulaştırma Ana Üs Komutanlığına bağlı 211'inci Filo'ya verildi. Bu filo aynı zamanda VIP donanımlı CN235 uçaklarını da işletiyor.

Uzun yıllar hem GAP hem de ATA uçaklarının bakım ve işletmesi Türk Hava Yolları tarafından yapıldı. Cumhurbaşkanlığının uçağı GAP, 2000 yılında Genelkurmay Başkanlığı’nın uçağını da işleten 211'inci Filo'ya verildi. THY tarafından halen ATA uçağının bakım ve işletimi gerçekleştiriliyor.

GIV TEKNİK ÖZELLİKLER

Seyir Hızı: 850 km/saat

Maksimum Menzili: 7 bin 815 km

Maksimum Kalkış Ağırlığı: 33.203 kg

Kanat Açıklığı: 23.72 metre

Gövde Uzunluğu: 26.92 metre

Yükseklik: 7.45 metre

Kanat Alanı: 88.3 metre kare

Yolcu kapasitesi: 11-19

Motor Tipi: Rolls Royce Tay Mk.6118
Yazarın Tüm Yazıları