Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Uçakta silah var

    Hürriyet Haber
    25 Kasım 2001 - 00:00Son Güncelleme : 25 Kasım 2001 - 00:01

    Keyifli havayolu yolculuğumuz 11 Eylül’de bozuldu. Terör, uçak kabinlerinde alınan tüm güvenlik önlemlerini ve kurallarını değiştirdi. Uçaklarda yerlerini almaya başlayan güvenlik görevlileri bildiğimiz türden olmasa bile silah taşıyorlar. Yolculuk sırasındaki kuşkulu bir hareket, sebep olunan bir tartışma artık son derece tehlikeli. Yanlış bir anlama sonucu terörist muamelesi görebilir, maddi-manevi büyük zararlara uğrayabilirsiniz.Havacılığı derinden sarsan 11 Eylül olaylarından sonra uçaklara silah konulması gündeme geldi. Bir çok insan kokpitte pilotların Smith Wesson veya Colt tipi ağır bir tabanca taşıyacağını zannediyordu. Ancak havacılık sektörü uçağın kabin basıncına zarar vermeyecek yeni bir silah türüyle tanıştı. 'Taser' adı verilen silah, yüksek elektrik şokuyla teröristi bayıltıyor. Böylece etrafa zarar vermeden saldırgan etkisiz hale getiriliyor.11 Eylül olayları, havayolu uçuş emniyet kurallarını alt üst etti. Havayolları ve havacılık otoriteleri acil olarak yeni kurallar oluşturmaya başladılar. Geçmişte uçak kaçırma olaylarında pilotlar ve kabin memurları teröristlere müdahale etmezdi. Onların görevleri uçağı teröristlerin istediği yere götürmek ve emniyet kuvvetlerinin müdahalesini beklemekti. Kurallar değişti. Uçuş ekiplerinin bir kale gibi savundukları kokpite artık silah konuluyor. Bu uygulamayı ilk başlatan United Havayolları oldu. Amerikan Sivil Havacılık Otoritesi FAA'in onayıyla 15 Kasım'dan itibaren United Havayolları uçaklarının kokpitlerine özel silahlar konulmaya başlandı. Bayıltıcı silahların kullanımı için havayolu şirketinin tüm uçuş ekipleri özel bir eğitimden geçirildi. Şimdi Taser şirketi tarafından imal edilen bu silahın havayolları arasında giderek yaygınlaşması bekleniyor. Başta Amerikan havayolu şirketleri olmak üzere çok sayıda havayolunun kokpitlerinin yanı sıra kabin içindeki gizli yerlere bu tür bayıltıcı silahların yerleştirilmesi bekleniyor.ELEKTRİK ŞOKUTaser adı verilen bu sersemletici ancak öldürücü olmayan silah uçaklarda elektronik olarak şifrelenmiş kutunun içinde muhafaza ediliyor. Herhangi bir saldırı veya kilitli olan kokpit kapısının zorlanması durumunda pilotlar ya da kabinde daha önce eğitilmiş kabin memurlarından biri Taser'ı özel kutusundan çıkartıyor.Taser'da kesinlikle mermi gibi delici, yaralayıcı bir malzeme yok. Ateş edildiğinde namludan nitrojen yardımı ile fırlatılan iki uç çıkıyor.Kabloyla silaha bağlı olan bu uçlar saldırganın elbisesini delerek vücuduna saplanıyor. Uçlar 5 santimetre kalınlığa kadar giysiyi delebiliyor.Özel uçlar saplandıktan sonra saldırganın vücuduna kontrol edilmiş yani tesir ayarı bilinen bir elektrik akımı veriyor. Kendinden geçen terörist bayılıyor. Şok silahın modeline göre 18 ila 24 Watt arasında gücü değişiyor.Şokun etkisi minimum yarım saat sürüyor. Bu zaman diliminde saldırgan bağlanıyor ve etkisiz hale getiriliyor.Nişan alma namlunun altındaki özel lazer işaretleyici yardımıyla yapılıyor.Göz gibi hassas organ hariç Taser yüzde 99.54 oranında saldırganı yaralamıyor.Silahın kesin etki menzili 5 metre. Ancak yapılan araştırmalar etki alanının 7 metreye kadar çıkabildiğini gösteriyor. Ateş edildikten sonra iki ucun biri yukarı, diğeri ise aşağı doğru giderek vücut üzerindeki isabet oranını arttırıyor. Taser'ın ateşleyici kısmı 8 adet A2 olarak adlandırılan kalem pille çalışıyor.Atıştan sonra yeni kartuş takılarak silahla yeniden ateş edilebiliyor.Normalde silah özel şifreli bir kutuda duruyor. Bu kutunun yerini sadece pilotlar ve güvenlikten sorumlu kabin memurları ile havayolu şirketinin uçakta bulunan güvenlik görevlisi biliyor. Herhangi bir ateş etme durumunda silah üzerindeki mekanizma o anı güvenlik için kaydediyor. Kullanırken saldırganın suratına doğru ateş edilmemesi gerekiyor. Nişan alırken karın bölgesi tavsiye ediliyor. Emniyet pimi açıldıktan sonra uyarı ışığı yanıyor. Silahın geri tepmesi yok. KALEM PİLLE ÇALIŞIYORTaser ana gücünü silah içinde bulunan kalem pillerden alıyor. Toplam 8 adet pil elektrik akımını oluşturuyor. Pillerin doluluk oranları, silahın üzerindeki ışıklı tablodan öğrenilebiliyor. İmalatçı Taser şirketi şarjlı pillerin doluluk oranlarının çabuk düşmesi nedeniyle bu tür pillerin kullanılmamasını öneriyor. Tekrar ateş edilmek istendiğinde silaha yeni kartuş takılmak zorunda. Taser şirketi seri ateş edebilen yeni bir model de geliştiriyor. Menzili daha uzun olacak yeni modelle saldırganların uzaktan etkisiz hale getirilmesi planlanıyor.Kokpit kapıları güçlendiriliyorTerörün tırmanışı sonrasında uçaklarda ilk uygulanan güvenlik önlemi, kokpit kapılarının güçlendirilmesi oldu. Havacılık sektöründe uçaklara uygulanacak bu tip değişiklikler çok uzun bir süreçte yapılıyor. Aylar süren araştırmaları yüzlerce deneme izliyor. Denemelerden alınan sonuçları havacılık otoriteleri onaylıyor.Uçaklara kabin tasarımı yapan şirketler özel çalışmalar sunuyorlar. Bu şirketlerden biri de Triad International Maintenance Corporation (TIMC). Şirketin yeni geliştirdiği kokpit kapısı karbon çelik bariyer ana iskeletine sahip. Dış yüzeyi ise darbelere dayanıklı alüminyum kaplama. Kapı dışarıdan gelebilecek 680 kilogramlık statik güce kolaylıkla dayanabiliyor. Kompozit malzemelerle güçlendirilen kapı, hafifliği açısından uçak ağırlığına olumsuz bir etki yapmıyor. Ancak uzmanlar, geliştirilen hiç bir kokpit kapısının zorla girmeleri yüzde yüz engelleyemeyeceğinin farkında. Yeni nesil kapılar bu açıdan pilota sadece zaman kazandıracak.Görünüşte şu an kullanılan kapılardan herhangi bir farkı olmayan yeni nesil kokpit kapıları uçaklara bir kaç saat içinde takılabiliyor. Olaylar üzerinden geçen yaklaşık 2 aylık sürede TIMC şirketi değişik uçak tiplerinde kullanılmak üzere 200'den fazla kokpit kapısı imal ederek teslim etti. Eski nesil Boeing 727'lerden 777'lere kadar kullanabilen bu kapıların ilk müşterileri Delta, Continental ve Alaska Havayolları oldu.Bayıltıcı tabancanın tetiğine dokunulduğunda önce lazer ışını ile hedefi belirliyor. Tetiğe tam basıldığında lazerle hedeflenmiş noktaya tabancanın ağzındaki elektrik fişi benzeri parça hızla saplanıyor. 5-7 metreye kadar etkili olan uçlar iki ayrı noktadan saplandıkları kişiyi hemen bayıltıyor. Hiç bir yaralanmaya sebep olmayan silah yakın gelecekte bütün uçaklarda yer alacak. YARALANMA ORANLARITaser konusundaki araştırmalar bundan 10 yıl önce başladı. Çatışmalarda polis veya suçluların yaralanma olaylarının yüksekliği nedeniyle araştırmalar ateşli silahlardan bayıltıcı silahlara doğru kaydı. Yapılan araştırmalara göre çatışmada veya yakın dövüşte her iki tarafın da yaralanma riski çok yüksek. Her yıl bu nedenle çok sayıda kişi hayatını kaybediyor. Kullanılan silah spreyde yüze, ateşli silahlarda ise baş ve vücudun üst kısmına geldiğinde etkili oluyor. Taser ise saplandığı vücudun her hangi bir noktasına şok verebiliyor. Ama ciddi zarar verme oranı en düşük olan silah...Bundan üç yıl önce Taser'ın ilk kullanıcısı Amerikan Polisi oldu. Çeşitli eyaletlerde polisler Taser'ları test ederek kullanmaya başladı. Silah taşımayan İngiliz Polis'i de yakın zamanda Taser kullanmaya başlayacak.SALDIRILARDAKİ ZARAR GÖRME YÜZDELERİSilah türü Saldırgan Polis Geçici körlük yapan ışık 80 16Yumruk 78 36Cop-Sopa 78 20Vücut Kuvveti 60 21Tekme 45 11Kimyasal Sprey 5 29Taser 0 0Dikkat edinTerör yüzünden havayolu yolculuğunun kuralları değişiyor. Güvenlik için alınan önlemler yolculara ciddi sorumluluklar getiriyor. El çantanıza koyacağınız eşyalardan kabin içindeki davranışlarınıza kadar bir dizi kural var. Bunların bazıları havayolu güvenlik kuruluşlarınca mutlaka uyulması istenen kurallar. Bir kısmı ise huzurlu yolculuğunuz için davranışlarınızı ayarlamanızla ilgili. İşte bu kurallardan bazıları: Uçak kabinine alacağınız el çantanızda asla ucu sivri bir şey bulundurmayın. Tırnak makasından törpüsüne kadar her şey bu sınıfa giriyor. Yoğun kullanılan İsviçre çakıları gibi eşyalar hiç bir şekilde uçağa alınmıyor.Özellikle Amerika'da iç hat uçuyorsanız, yanınıza el bagajı almamaya özen gösterin. Free bag adı verilen bele takılan küçük çantalardan yararlanabilirsiniz.Çantanızda mümkün olduğu kadar az elektronik eşya taşıyın. Cep telefonlarınızın şarj cihazlarını mümkünse kargoya vereceğiniz bavulunuza koyun.Hediyelik eşyalardan silah biçiminde ya da bombayı anımsatan radyo, saat, çakmak gibi ürünleri asla çantanıza koymayın. Fotoğraf makinelerinize mümkünse film takmayın, digital fotoğraf makinası-video kameralarınızın içinde pil olmasına ve görevliler istediğinde çalıştırılarak denenmeye hazır olmasına özen gösterin.Çocuk oyuncaklarından silah vs şeklinde olanlar ve içi dolgu bebekleri mümkünse bavulunuza koyun.Güvenlik geçişlerinde görevlilerle hiç bir şekilde silah, bomba vs gibi şeylerden söz ederek şaka yapmaya kalkışmayın. Bu tür şeyleri ima edecek kelimeler kullanmayın.Uçak içinde de bir görevli gelip size pasaportunuzu sorabilir, üst araması yapmak isteyebilir, çantanızı açmanızı söyleyebilir. Görevlinin kimliğini gördükten sonra itirazsız olarak dediklerini yapın, tartışmaya girmeyin. Yolculuk sırasında kabin ekibi ile konuşmalarınıza özen gösterin. Onlarla hiç bir şekilde kuşku yaratacak konuşmalar yapmayın. Yeni güvenlik zincirinde bazı kabin memurları da özel güvenlik elemanı ya da havayolunun bağlı olduğu ülkenin polisi olabilir.Uçak içerisinde tuvalete gitmek ya da koridorda bir yürüyüş yapmak istediğinizde hareketlerinizi kontrol edin. Hızla yerinizden kalkıp, ani hareketlerle kokpit yönündeki tuvaletlere doğru hızlı hareket etmeyin. Bazı havayolları uçaklarında inişe 30 dakika kala tuvaletlere girişi yasaklıyor. Emniyet tedbirleri nedeniyle tuvaletler kilitleniyor.Hiç bir şekilde pilot kabinini görmek istediğinizi söyleyip, ısrarcı olmayın. Bundan böyle bu hem mümkün değil hem de ısrar kuşku yaratacağı için başınız derde girebilir.
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı