Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Uçağın düşüş nedeni pilotların anlaşamaması

    Hürriyet Haber
    27 Ocak 1999 - 00:00Son Güncelleme : 27 Ocak 1999 - 00:01

    Geçen Eylül'de New York'tan kalkışından kısa bir süre sonra sulara gömülen ve 229 kişiye mezar olan uçağın iki pilotun görüş ayrılığı yüzünden düştüğü ortaya çıktı. The Wall Street Journal Gazetesi, faciayı soruşturan Kanada'nın yayınlanmasını yasakladığı konuşma özetlerini ele geçirdi.

    Habere göre, havacılık camiasında ‘tehlike anında pilot el kitabına mı uymalı yoksa içgüdülerine göre mi hareket etmeli’ tartışması aylardır sürüyordu. Okyanusa gömülen uçağın kaptan pilotu Urs Zimmermann ile ikinci pilot Stefan Lowe'un bu konuda kesin zıt fikirlere sahip olduklarını, uçağın karakutu kayıtları gösterdi. İkinci pilot ‘Kuralları bırak, acil iniş yapalım’ diye ısrar ederken, kaptan pilot checklist'e (arıza halinde yapılması gerekenleri anlatan kitaba) sadık kalınmasında diretiyordu.

    HALIFAX’A YÖNELEBİLİRDİ

    Gazete, ‘Konu hayatiydi. Uzmanlar düzgün bir inişle uçağın kurtarılabileceğini iddia ederken, Swissair yetkilileri bunun imkansız olduğunu belirtiyor. Dumanlar kokpite ulaştığında kurallar listesini izlemek, yakıt boşaltmak gibi zaman kaybına sebep olacak ayrıntıları planlamak yerine doğrudan Halifax’daki havaalanına yönelebilirlerdi' diye yazdı.

    Kokpitteki son dakika konuşmaları sert bir tartışmaya dair ipuçları vermiyor. Ancak ikinci pilot hızlı bir iniş için yakıtın hemen boşaltılması ve rotanın derhal havaalanına çevrilmesi gerektiğini yinelerken, kaptan pilot bunları ya reddediyor ya da duymamazlıktan geliyordu. Otopilotun başındaki Lowe'u inişte hız kesmesi konusunda uyardı. Kaptan pilot, yakıtın boşaltılması kararını geciktirdi ve meşgul olduğundan rota konusunda kesin bir yanıt veremedi. Lowe'un ısrarlı önerilerini Zimmermann, ‘Kafamı karıştırma. Checklist’e bakıyorum' diye dinlemedi.

    The Wall Street Journal uçuşun ilk dakikalarını da aktardı. Sorunsuz başlayan seferde göstergeler 33 bin feet'i işaret ettiğinde yiyecek muhabbeti başladı. Pilotlar akşam yemeklerini alıyordu. Yerel saatle 10:11'de tuhaf bir koku geldi. Pilotlar başlangıçta ne olduğunu keşfedemediler, ancak iki dakika sonra Zimmermann dumanı farketti. Soruşturmayı yürütenler kokpitteki donanımı kontrol ettiler, ancak dumanın nereden kaynaklandığı anlaşılamadı. Oksijen maskeleri takan pilotların nefes tempoları kaptan pilotun daha gergin olduğunu gösteriyordu. Halifax'a iniş şemaları yoktu ve uçuş sorumlusundan istediler. Saatler 10:25'i gösterdiğinde kokpit karanlığa, beş dakika sonra da uçak okyanusun sularına gömüldü.



    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı