TWA kazasının nedeni izolasyon hatası

Dünya kamuoyunu uzun süre meşgul eden TWA 800 kazasının nedenleri sonunda açıklandı. Amerikan Ulusal Taşımacılık Emniyet Dairesi’ne (NTSB) göre kazanın nedeni ön yakıt tankının izolasyon hatası nedeniyle havalandırma sisteminden gelen aşırı ısınma sonucu yakıtın aşırı buharlaşması ve yıpranmış bir kablodan sıçrayan kıvılcımla patlaması.Tam 17 ay süren ve milyonlarca dolara mal olan araştırmalar sonucunda kaza hakkında uçağı füze düşürdü gibi iddialar da böylece çürütülmüş oldu.TWA'nın 800 sefer sayılı B747-131 uçağı 17 Temmuz 1996 günü yerel saatle 19.59'da körük ağzına geldi. Ve New York JFK Havalimanından kalkıştan bir süre sonra 13 bin 800 feet yani 4 bin 600 metrede infilak etti. Burun kısmı düştü. Gövde ise 49 saniye kadar uçuşuna devam etti. Ardından o da düşerek Long Island sahillerinde denize gömüldü. Kazada 230 kişi hayatını kaybetti.NTSB'nin yaptığı araştırma sırasında uçağın düşüşünün ana nedenlerin yanı sıra bazı küçük sorunlar da ortaya çıkarıldı. Bunlar arasında yakıt tankı içinde birikmiş metal parçacıklar ve elektrik kablolarında aşınmalara rastlandı.Kazanın resmi raporunun açıklanmasından sonra NTSB, havayollarından bazı önlemler alınmasını istedi. Önlemelerin başında, özellikle 20 yaşını geçmiş uçakların gövde yapılarının ve kablolarının konrol edilmesi geliyor.Boeing yakıt tankı emniyetini artırıyorBoeing, B747 Jumbo Jet'lerin imajını zedeleyen böyle bir kazayı aydınlatmak için NTSB ile birlikte özel bir araştırma başlattı. Evergreen Havayolları'ndan bir B747-100 tipi uçak kiralanarak çeşitli testler yapıldı. Uçuşlar sırasında B747'nin havalandırma sistemi tekrar denendi ve tadilatlar uygulandı. Yeni sistemin yakıt deposunun sıcaklığını artırıp artırmadığı kontrol edildi.Kazanın diğer uçaklarda olmaması için uçak tabanında bulunan havalandırma sisteminde yeni düzenlemeler yapıldı. Kabloların izolasyonu güçlendirildi. Ayrıca alttaki yakıt tankına sıcaklığın geçmemesi için de özel bir izolasyon yapıldı. Böylece havada buharlaşan yakıtın azalan sıcaklık ile parlama olasılığı da düşürülecek.Uçaklara yeni yakıtGerek havacılık otoritelerinin, gerekse üretici firmaların üzerinde durdukları diğer bir önemli konu ise uçak yakıtının parlama noktasının düşürülmesi. NTSB, sivil havacılıkta Jet A1 olarak adlandırılan yakıtın parlama oranının düşürülmesi için Kaliforniya Teknoloji Ensitüsü'nde yapılan çalışmalara parasal destek veriyor. Eğer araştırmalar hayata geçirilebilirse, yakıtın buharlaşma sıcaklığı 40'dan 60 dereceye yükseltilecek.Boeing de yakıt emniyetinin artırılması için çeşitli araştırmalar yapıyor. Yeni yakıtın askeri uçaklarda kullanılan yanıcılığı düşürülmüş olan JP-5'den geliştirilmesi planlanıyor. Normalde askeri uçaklarda JP-4 türü yakıt kullanılıyor. JP-5 ise uçak gemilerinde görev yapan uçaklar için geliştirildi. Sıcaklıkları çok yüksek derecelere kadar çıkan uçak gemisinde bu yakıtlar büyük emniyet oranına sahip. Amerikan Federal Havacılık Otoritesi FAA da konu ile ilgili çalışmalar yapıyor.Füze iddaları çürütüldüKazadan sonra kamuoyunda yer alan iddaların başında uçağın bir tatbikat sırasında Amerikan Donanması tarafından yanlışlıkla atılan bir füze tarafından düşürülmesi geliyordu. Bu iddiaları çürütmek amacıyla Donanma'nın kullandığı füzelerle China Lake Kaliforniya'daki askeri atış sahalarında özel denemeler yapıldı. Füzeyle vurulan uçakların gövdelerinde oluşan patlama izlerinin havada infilak ederek düşenlere oranla farklı olduğu ortaya çıkarıldı. Uzmanlar füzeyle vurulan uçakların gövdelerinde büyük delikler oluştuğunu belirtiyorlar. Ancak TWA 800'ün denizden çıkartılan parçalarının özel bir hangarda birleştirilmesiyle uçak gövdesinde büyük bir deliğin oluşmadığı görüldü. Zaten bu arada füze iddiasını ortaya atanlarda iddialarını geri aldılar.
Yazarın Tüm Yazıları