TV reytinglerinde ’hediye etkisi’ yok

Hürriyet Haber
10.02.2006 - 00:00 | Son Güncelleme:

Televizyon İzleme Araştırmaları Komitesi’nin (TİAK) 1992’de Türkiye’de ’Televizyon İzleme Ölçümleme’ sistemi kurmak için Avrupa’daki örneklerini incelediği ve ölçümleme sistemini kurma görevini AGB Nielsen Media Research Şirketi’ne verdiği belirtildi.

TİAK’dan yapılan açıklamada, günümüzde dünya reklam harcamasının yüzde 80’inin gerçekleştirildiği 30 ülkede televizyon ve reklam sektörünün, AGB Nielsen Media Research ile çalıştığı kaydedildi. Açıklamada, panel araştırmalarına katılan panel ailelerine verilen hediye niteliğindeki eşyaların ise araştırmanın tarafsızlığına ve etiğine bağlı olarak maddi açıdan yüksek değere sahip olmamasına ve markasız olmasına özen gösterildiği vurgulandı.

PANEL ARAŞTIRMALARI:

TİAK’ın açıklamasında, araştırma sektöründe önemli ve kabul görmüş bir yöntem olan Panel Araştırmaları’nda panel ailelerinin verdikleri hizmet karşılığında ödüllendirilmesinin tüm ülkelerde uygulandığına işaret edildi. Bu ödüllendirmenin Almanya, Belçika gibi bazı Avrupa ülkelerinde nakit para olarak, bazılarında ise küçük hediyeler şeklinde yapıldığı belirtildi. Açıklamaya göre, panel aileleri haftanın 7 günü 24 saat araştırmaya bilgi girdisi sağlıyor ve bunun doğal sonucunda uluslararası uygulamalara paralel sadece teşvik edici nitelik taşıyan bir karşılık alıyor.

PUANTAJA BAĞLI ÖDÜL:

Aileler, televizyonlarına takılı seti doğru kullandıkları için puantaj yöntemine bağlı olarak bazı mini ev eşyalarıyla ödüllendiriliyor. Hediye niteliğindeki bu eşyaların araştırmanın tarafsızlığına ve etiğine bağlı olarak maddi açıdan yüksek değere sahip olmamasına ve markasız olmasına özen gösterildiği belirtiliyor. Hediyelerin panel ailelerinin televizyon izleme davranışlarını (yeni bir TV seti veya uydu anteni gibi) ve sosyo-ekonomik statülerini değiştirmeyecek nitelikte olmasının esas alındığı kaydediliyor.

ÖLÇÜMLEME NASIL YAPILIYOR:

TİAK’ın açıklamasına göre, ölçümlemelerin temsil ettiği nüfus büyüklüğü yaklaşık 41 milyon kişiden oluşan, Türkiye’deki tüm il merkezleri ile 20.000 ve üzeri nüfuslu tüm ilçelerdeki, TV ve telefonlu haneler ve buralarda yaşayan 5 yaş üzeri bireyleri kapsıyor. AGB Nielsen Media Research paneli 2 bin 201 haneden oluşuyor. TV İzleme Ölçüm Araştırması, Türkiye’yi temsil niteliğine sahip 21 il ve 21 ilçeyi kapsıyor. Nüfusun sosyal/demografik özelliklerini belirlemek ve televizyon ortamına ilişkin bilgi toplamak amacı ile her yıl geniş kapsamlı bir veri tabanı araştırması yapılıyor. Bu araştırmanın örneklemi ise TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) tarafından seçiliyor.

HER YIL 19 BİN ANKET:

TV İzleme Ölçüm Araştırması panelini oluşturmak için her yıl 19 bin hanede anket yapılıyor, yaklaşık 76 bin kişinin bilgisi toplanıyor ve çıkan nüfus resmine göre panel oluşturuluyor. Örneğin, AB Sosyo-Ekonomik Statüye sahip 1-2 kişilik haneler toplam hanelerin yüzde 3.6’sını oluşturuyorsa, panelin de yüzde 3.6’sı bu özelliğe sahip hanelerden oluşturuluyor.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı