Tutabilene aşk olsun!

Şebnem TURHAN
01.05.2017 - 21:27 | Son Güncelleme:

Nisanda ihracat yüzde 4 arttı ve 11.8 milyar dolara ulaştı. İhracat artışına en büyük katkı yine otomotiv sektöründen gelse de çelik, kimya ve mücevher sektörlerindeki yükseliş dikkat çekti. Almanya zirvede olsa da ABD ve BAE’ye yapılan ihracattaki yükselişler gelecek için umutları arttırdı.

TÜRKİYE ihracatı 2017 yılına iyi başladı. Her ne kadar geleneksel sektör ve pazarlarında yükseliş sürse de nisandaki veriler ihracatçıların yenilik peşinde olduğunun da habercisi oldu. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin verilerine göre nisanda geçen yıla göre ihracat yüzde 4 artışla 11 milyar 866 milyon dolara yükseldi. Yılın ilk dört ayındaki ihracat artışı ise yüzde 6.7’yi buldu. 12 aylık ihracatta da geçen yıla göre yüzde 4 artış var. İhracatta yine bir numara otomotiv sektörü ve Almanya pazarı. Ancak gaza basan bazı sektörler ve pazarlar da nisanda öne çıkmayı başardı. Çelik sektörü kötü geçen 2016’nın ardından ABD pazarında atılıma geçti ve toplam ihracatını yüzde 46 arttırdı. ABD’ye yapılan ihracat ise yüzde 53.2 artışla 146.1 milyon dolara ulaştı ki bu nisanda Türkiye’nin ABD’ye ihracatının da dörtte birini oluşturdu. Birleşik Arap Emirlikleri’ne (BAE) nisanda ihracat geçen yıla göre neredeyse ikiye katlandı. Bu artışın sebebi ise mücevher ve kimya sektörü ihracatındaki rekorlar. BAE’ye kimya ihracatı yani kurşunsuz benzin ağırlıklı ihracat yüzde 856 artışla 138.3 milyon dolara, mücevher ihracatı da yani 14 ve 24 ayar takıların ihracatı yüzde 263.3 artışla 168 milyon dolara yükseldi. Bu iki sektörün BAE’ye yaptığı ihracat ülkeye yapılan toplam ihracatın da yüzde 72’sini oluşturdu.

Tutabilene aşk olsunTİM verilerine göre nisanda ihracat artışına en güçlü desteği çelik, otomotiv, madencilik ve mücevher sektörleri verdi. Çelik sektörü 326 milyon dolar artışla sanayi sektörleri arasındaki oransal bazda en güçlü artışı kaydederken, otomotiv ihracatı 253 milyon dolar, madencilik sektörü ihracatı 112 milyon dolar ve mücevher sektörü de 100 milyon dolar yükseldi.

GİYİMDE BAZ ETKİSİ

Nisanda Türkiye’nin en önemli ticaret partneri AB’ye ihracat yüzde 3.2 yükselirken, yılbaşından bu yana AB’ye ihracat 2.1 milyar dolar artış gösterdi. AB’den sonra ihracata en büyük katkıyı sunan Kuzey Amerika’ya artış yüzde 30 gibi çok güçlü bir oranda gerçekleşti. Ülke bazında ise en dikkat çekici artışlar Malta, Birleşik Arap Emirlikleri ve Kanada’ya oldu.  Tarım sektörü ihracatı ise yüzde 1.3 düşüş gösterdi. Diğer taraftan, nisan ayında hazır giyim sektörü ihracatının baz etkisi sebebiyle yüzde 11.1’lik kayıp yaşaması, ihracat artışını sınırlayıcı etki yarattı.

OTOMOTİV LİDER

Yılın ilk dört ayında, son yılların bir numarası otomotiv sektörü, yine ihracata en yüksek katkıyı sundu. Bu dönemde yakalanan 4.5 milyar dolarlık ihracat artışının 1.7 milyar dolarlık kısmı tek başına otomotiv sektöründen geldi. Otomotivin ardından en yüksek ihracat artışı petrol ve hammadde fiyatlarındaki artışın etkisiyle çelik ve kimya sektörlerinde yaşandı. Bu dönemde çelik ihracatı yüzde 43 artışla 4 milyar dolara çıkarken, kimya sektöründe ihracat ise yüzde 17 artışla 5.3 milyar dolar seviyesine yükseldi. Nisan ayında olduğu gibi ilk dört aylık dönemde de hazır giyim sektörünün ihracatı geriledi. Kimya sektöründeki artış BAE’den, çelik sektöründeki yükseliş ise ABD’den kaynaklandı.

Tutabilene aşk olsun

 REFERANDUM SINIRLADI

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Bu dönemde bazı aylarda takvim etkisinden ötürü ortalamanın üzerinde ya da altında ihracat artışları gördük. Nisanda takvim etkisinin negatif olduğu aylardan biri oldu ve ihracat artışımız ortalamanın altında gerçekleşti. Ayrıca, nisanın ilk yarısında Türkiye’nin referandum gündemine kilitlenmesi de ihracat artışımızı sınırlandıran bir başka unsur oldu” dedi. Bu yılın başından bu yana dünyanın her köşesinde 252 ülkeye ihracat yapıldığını kaydeden Büyükekşi, ülke grupları ihracatına ilişkin şu bilgileri verdi: “Orta Doğu ülkelerine ihracatımız Irak’a ihracatımızın toparlanmasıyla yüzde 8.5 arttı. Yılbaşından bu yana ihracatımızın azaldığı Afrika ülkelerinde nisanda yüzde 5.8 kayıp yaşadık. Çin’e ihracatımız nisan ayında da yüzde 38.3 ile artışını sürdürürken, Rusya’ya ihracatımız yüzde 5.4 arttı.”

 

Tutabilene aşk olsunŞIRNAK’TAN İHRACAT ARTTI

 

TİM Başkanı Büyükekşi, “Nisanda Şırnak, Hakkari ve Van’ın ihracatları sırasıyla yüzde 19.8, yüzde 65.4 ve yüzde 109.5 artış kaydetti. Bölgemizde huzurun tesis edilmesiyle ekonomik aktivitenin hızlanıyor olması ve bunun ihracatımızı da artırıcı etki yaratması son derece önemli” dedi. 

 SU ÜRÜNLERİNDEAVRUPA SEVİNCİ

İSTANBUL Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Ahmet Tuncay Sagun, Türkiye’nin deniz ürünleri ihracatının arttığını belirterek “Yılın ilk üç ayında 200 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaştık. Avrupa’nın tükettiği üç balıktan birisini biz satıyoruz. Çünkü ürünlerimiz çok kaliteli. En büyük rakibimiz Yunanistan’ın ihraç pazarlarında gerilemesi bizim elimizi güçlendirdi” dedi.

Etiketler: gazetehaberleri


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı