TÜSİAD, eğitime coğrafyadan girdi

Hürriyet Haber
12.07.2001 - 01:32 | Son Güncelleme:

TÜSİAD, eğitimle ilgili çalışmalarını ‘‘Coğrafya 2001’’ kitabını hazırlayarak başlattı. TÜSİAD Başkanı Tuncay Özilhan, liseler için hazırladıkları coğrafya kitabını dün tanıttı.

Özilhan, ‘‘Türkiye herşeyden önce eğitim sistemindeki aksaklıkları gidermeli’’ dedi.

Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Başkanı Tuncay Özilhan, Avrupa Birliği üyesi olmayı amaçlayan, ekonomik, siyasi ve sosyal anlamda gelişmiş ülkeler liginde oynamayı arzulayan Türkiye'nin, her şeyden önce eğitim sistemindeki eksiklik ve aksaklıkları gidermesi gerektiğini söyledi.

TÜSİAD tarafından hazırlatılan ‘‘Coğrafya 2001’’ başlıklı kitabın tanıtıldığı toplantıda konuşan Özilhan, söz konusu raporun eğitim konusunda gerçekleştirilen bir dizi çalışmanın devamı niteliğinde olduğunu bildirdi. Özilhan, TÜSİAD'ın coğrafya kitabından sonra, tarih ve felsefe kitabı da hazırlayacağını belirtti.

Özilhan, 1994 yılındaki ‘‘Türkiye'de ve Dünyada Yüksek Öğretim, Bilim ve Teknoloji’’ raporu ile TÜSİAD'ın Türk eğitim sistemini gündemine aldığını belirterek, 1999 yılında da ‘‘Türkiye'deki Mesleki ve Teknik Eğitimin Yeniden Yapılanması' başlıklı rapor ile bu konudaki çalışmalarını sürdürdüğünü anlattı. Özilhan, konuşmasını şöyle sürdürdü: ‘‘Avrupa Birliği üyesi olmayı amaçlayan, hem ekonomik hem siyasi hem de sosyal anlamda gelişmiş ülkeler liginde oynamayı arzu eden bir Türkiye'nin, her şeyden önce eğitim sistemindeki eksiklikleri, aksaklıkları gidermeye çalışması gerekiyor. Geleceğimizi planlarken, o geleceği yaratacak olan çocuklarımızın, gençlerimizin fırsat eşitliği sağlanarak çağdaş normlara göre eğitilmelerinin zorunlu olduğunu kavramak gerekiyor. Şu anda bütçeden eğitime ayrılan pay yüzde 3.5, OECD ülkelerinin ortalaması yüzde 5.7 olduğunu göz önüne alacak olursak bu rakamın en az yüzde 5'e çıkarılması sağlanmalı.’’

KİTAPLAR YETERSİZ

Özilhan, okutulan kitapların ne denli çağın gerisinde kaldığını tartışıp durduklarını belirterek, hemen hemen hepsinin eski sorgulanabilen bilgilerle dolu olduğunu ve genç bir beyni hayata hazırlamakta önümüzde uzanan bilgi çağının gerektirdiği bilgi ile donanımı kazandırmakta, son derece yetersiz olduğunu savundu. Özilhan, ‘‘Eğitim sistemimizi içeriği ile birlikte yeniden yapılandırmadan küresel rekabet koşullarında ayakta durmamız çok zor. Bugün elimizde olan coğrafya kitabı güncel bilgileri içeren sorgulamaya ve bilgiyi geliştirmeye yönelik, yurttaşlık bilincinin yanı sıra dünyadaki güç dengelerinden, kültürel mirasın önemine, çevre bilincinden, küreselleşme kavramının incelenmesine kadar modern bir bireyin tüm temel algı noktalarına hitap etmeye çalışan bir kitap olarak ortaya çıktı. Aynı yaklaşımla bir tarih ve bir de felsefe kitabı hazırlamak da TÜSİAD'ın gündemindedir. Bu örnek kitabı, çağdaş bir ders kitabı olarak değerlendiriyoruz. Bu kitabın yardımcı ders kitabı olarak okutulmasının Türk eğitimine büyük katkıları olacağına ve müfredat değişikliği konusunun daha geniştartışılmasını sağlayacağına inanıyoruz.’’

18 kişi hazırladı

TÜSİAD'ın örnek lise yardımcı kitabı ‘‘Coğrafya 2001’’, 18 kişilik bir akademisyen ve bilimadamı grubu tarafından hazırlandı. Coğrafya 2001'i hazırlayan ekip, Marmara Üniversitesi Fransızca Kamu Yönetimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Füsun Üstel'in koordinatörlüğünde çalışmalarını sürdürdü.

Kitabın maliyeti 3 milyon lira

Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Üyesi ve Sosyal İşler Komisyon Başkanı Nuri Çolakoğlu, TÜSİAD olarak eğitim sisteminin modernleşmesini ülkenin gelişme ve kalkınmasının en önemli unsuru olarak gördüklerini söyledi. Çolakoğlu, ‘‘Coğrafya 2001’’ kitabının liseler için kaynak kitap olarak değerlendirilmesi amacıyla Milli Eğitim ve Talim ve Terbiye Kurulu'na başvurduklarını bildirdi. Türkiye'de ilk kez bir ders kitabı konusunda bu tür bir çalışma yapıldığını bildiren Çolakoğlu, kitabın basım maliyetinin 3 milyon lira olduğunu kaydetti.

Öğretmen maaşı OECD'nin üçte biri düzeyinde

Türk eğitim sistemindeki bazı konuları OECD ülkeleriyle de karşılaştıran Tuncay Özilhan, satın alma gücü paritesine göre 1999 yılında orta öğretimde 15 yıl ve üzeri hizmet vermiş bir öğretmenin, Türkiye'de yılda 9 bin 355 dolar kazanırken OECD ülkelerindeki ortalamanın 28 bin 629 dolar olduğunu bildirdi. Özilhan, ‘‘Bu sıralamada Türkiye sadece Çek Cumhuriyeti ve Macaristan'dan daha iyi durumda’’ dedi.

Özilhan, öğretim saati başına verilen ücretin Türkiye'de 16 dolarken, OECD ülkelerinde ortalamanın 41 dolar olduğuna işaret etti. Türkiye'de öğretmen başına düşen öğrenci sayısının ilköğretimde 30, ortaöğretimde 16, OECD ülkeleri ise bu rakamın ilköğretimde 18, ortaöğretimde de 14.6 olduğunu kaydeden Özilhan, 5 yaşındaki bir çocuk için beklenen toplam eğitim yılının Türkiye'de 10.6 yıl, OECD ülkelerinde 16.7 yıl olduğunu bildirdi.

Ortaöğretimde ortalama yıllık öğretim saatinin 576 saat, OECD ülkelerinde de ortalamanın 715 saat olduğunu ve 13 yaşındaki bir öğrenci için yıllık eğitim süresinin Türkiye'de 864 saat, OECD ülkelerinde ise 946 saat olduğunu dikkat çeken Özilhan, şöyle devam etti: ‘‘Burada özel sektör açısından sevindirici bir rakamı da vermek istiyorum. Özel sektör eğitim harcamaları Türkiye'de yüzde 400 artarken, OECD ülkelerinde ortalama yüzde 40 arttı. Rakamlar eğitim sistemimizin durumunu gözler önüne seriyor.’’
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı