İK/Yeni Ekonomi Haberleri

İK YENİ EKONOMİ

    Türklerin aklında girişimcilik var

    Deniz TÜRSEN - dtursen@hurriyet.com.tr
    17.11.2017 - 17:13 | Son Güncelleme:

    Girişimciliğin ekonomiye kattığı değer 4. Sanayi Devrimi ile birlikte her geçen gün daha çok önem kazanmaya başladı. Küresel Girişimcilik Monitörü’nün 2016/17 raporu, Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 64 ülkeden katılımcıların girişimcilik hakkındaki düşüncelerini ortaya koyuyor. Açıklanan verilere bakılırsa Türk katılımcıların büyük çoğunluğu girişimciliği iyi bir kariyer yolu olarak görüyor.

    Türklerin aklında girişimcilik varARAŞTIRMALARA göre iş dünyasında giderek daha fazla söz sahibi olan Y kuşağı, iş kurma fikrine X kuşağına göre daha olumlu yaklaşıyor. Bunun yanında, 4. Sanayi Devrimi’nin getirdiği yeniliklerle birlikte doğan fikirler, bu fikirlerin hayata geçirilmesi için hem özel sektör hem de kamudan gelen teşvikler, insanların girişimciliğe alternatif bir kariyer yolu olarak bakmasını sağlıyor.

    Küresel Girişimcilik Monitörü’nün (Global Entrepreneurship Monitor-GEM) 2016/17 raporu, Türkiye’nin de aralarında olduğu 64 ülkeden yaşları 18-64 arasında değişen kişilerin girişimcilik hakkındaki düşüncelerini içeriyor. Türk katılımcıların verdiği cevaplar Türkiye’de girişimciliğin artık bir kariyer alternatifi olarak görüldüğünü gösteriyor. Öyle ki, katılımcıların yüzde 81’i girişimcilik için “İyi bir kariyer seçimi” diyor.

    GEM raporuna göre girişimcilerin kendi toplumlarına kattığı değer farklı şekillerde ölçülebiliyor. Değer yaratan en önemli faktörlerden biri ise şüphesiz ki yaratılan iş fırsatları. Araştırma, inovasyon odaklı girişimlerin daha çok olduğu ülkelerde yaratılan iş fırsatlarının da daha fazla olduğunu gösteriyor. Türkiye, verimlilik ve kalite odaklı girişimlerin daha fazla olduğu ülkeler arasında konumlandırılıyor. Rapordaki verilere göre Türkiye’deki girişimcilerin yüzde 48’i önümüzdeki 5 yıl içinde 6 veya daha fazla kişi için iş fırsatı yaratabileceğini aktarıyor. Bu oran, Türkiye’yi girişimcileri en çok istihdam yaratma potansiyeli olan ikinci ülke konumuna getiriyor.

    Habitat Derneği Başkanı Sezai Hazır, son yıllarda yaratılan iş fırsatlarının çoğunun 5 yıldan daha genç girişimler tarafından yaratıldığını aktarıyor ve sosyo-ekonomik kalkınma için girişimciliğin şart olduğunu vurguluyor. Hazır, gençlerin girişimciliği bir kariyer olarak görmelerinin katma değerinin gelecek yıllarda daha fazla görüleceğini düşünüyor. Sezai Hazır, GEM raporunda açıklanan verilerden biri olan, Türk katılımcıların yüzde 54,2’sinin bir iş kurabilmek için kendilerini yeterli görmemesini de yorumluyor. Hazır, Türk girişimcilerin geleneksel girişimler için tecrübe, pazar büyüklüğü ve ürün/hizmet çeşitliliği olarak yeterli vasfa sahip olduklarını belirtiyor. Ancak, teknolojik girişimlerde Türkiye’nin daha çok yol alması gerekiyor.

    CESARET YETERLİ DEĞİL
    GEM raporuna göre Türk katılımcıların yalnızca yüzde 30,9’u başarısız olmaktan korktuklarını belirtiyorlar. Ancak, yapılan çalışmalar her 10 girişimden sadece 1’inin başarılı olduğunu ortaya koyuyor. Sezai Hazır, bir iş kurarken cesaretli olmanın önemli olduğunu ancak cesaretin ancak ölçülebilir risk olduğunda mantıklı olduğunu aktarıyor. Girişimcilerin, kendi kapasitelerini ve yetkinliklerini bilerek yola çıkmaları gerekiyor. Özellikle genç kuşağın kısa sürede büyük başarılar kazanan start-up’ların haberleriyle büyüdüğünü ve patron olup kendi başarı hikayelerini yaratmayı istediklerini söyleyen Hazır, girişimciliğin zor bir yolculuk olduğunu ve etraflıca düşünmeden atılmamak gerektiği konusunda uyarıda bulunuyor.

    FARKLI ÖZELLİKLER BAŞARI GETİREBİLİR
    Endeavor Türkiye Genel Sekreteri Didem Altop, başarılı bir girişimci olmak için birkaç özelliği bir arada barındırmak gerektiğini belirtiyor. Bunlar arasında iyi bir ekip kurmak, teknik beceri, işletme bilgisi ve sektör bilgisini bir araya getirmek, finansmana erişim konusunda kendini geliştirmek bulunuyor. Facebook kurucusu Mark Zuckerberg gibi üniversiteyi bitirmeden çok başarılı bir işletme kurmanın çok nadir bir olay olduğunu vurgulayan Altop, bu sebeple girişimci olmadan önce iş tecrübesi edinmenin de oldukça önemli olduğunu söylüyor. Türkiye’de girişimci ekosisteminin gittiği yön hakkında da yorumlarda bulunan Altop şu bilgileri paylaşıyor:

    - Özellikle teknoloji alanına odaklanan girişimlerde yüksek bir oran mevcut. Endeavor’a yılda ortalama 300 girişimci başvurusu geliyor ve ortalama 8 ile 10 arası girişimci Endeavor Girişimcisi ünvanına hak kazanıyor.

    - Endeavor tüm sektörlere odaklanan bir dernek olsa da seçtiğimiz girişimcilerin yaklaşık 3’te 1’i Airties gibi teknoloji üreten, 3’te 1’i iyzico veya Insider gibi iş modellerini teknoloji üzerine kuran, 3’te 1’i ise Baydöner gibi teknolojiyi de değerlendiren girişimler.

    - 10 sene önce çoğunlukla e-ticaret odaklı girişimlerden bahsediyorduk. Eticaret sektöründeki yoğunluk big data’nın önemini ortaya çıkararak bu alana odaklanan girişimcilere yer sağladı.

    - 2007’de akıllı telefonların hayatımıza dahil olmasıyla mobil uygulama girişimcileri ve zamanla mobile first şirketleri görmeye başladık. Internet, mobil ve altyapının gelişimiyle KOBI’lerin dijital dönüşümüne ve B2B’nin gelişimine şahit olduk.

    - İlerde eğitim ve teknolojinin birleşmesiyle çok farklı iş kollarının oluştuğuna şahit olacağız.

    - Önümüzdeki dönemde, girişimciler “lineer düşünce” yapısından ziyade, multi disipliner ve etkileri çok daha kapsayıcı olan çözümler sunacak.

    RAPORDA ÖNE ÇIKAN BULGULAR
    - Globalde, katılımcıların yüzde 42’si kendi bölgelerinde bir iş kurmak için fırsat gördüklerini belirtiyor. Ancak, önümüzdeki 3 yıl içinde bir iş kurma planı olanların oranı yüzde 22.

    - Türkiye, katılımcıların yaşadıkları bölgede bir iş kurmak için iyi bir fırsat görmeleri bakımından 19. sırada.

    - Afrika, girişimciliği bir kariyer yolu olarak görenlerin oranının en yüksek olduğu bölge. Bu oran en düşük Avrupa’da.

    - Global ortalamada, katılımcıların yüzde 22’si önümüzdeki 3 yıl içinde bir iş kurma planları olduğunu belirtiyor.

    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı