Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Türkkuşu 69 yaşında

    Hürriyet Haber
    29 Nisan 2004 - 00:00Son Güncelleme : 29 Nisan 2004 - 00:01

    Atatürk'ün 69 yıl önce ''İstikbal Göklerdedir'' diyerek sivil ve askeri havacılık kültürünü tüm yurda yaymak, gençlere havacılık mesleğini öğretmek, sivil ve askeri havacılığa kaynak toplamak üzere kurulması için talimat verdiği ''Türk Hava Kurumu'''nu, bugün vatandaşlar ''kurban derisi'' deyince tanıyor.Türkkuşu Genel Müdürü Kaynak Tümer, Türkkuşu'nun 69. yıldönümü dolayısıyla THK'nın en büyük eğitim merkezi olan Türkkuşu'nun bünyesinde okullar, bakım tesisleri, yer destek hizmet birimlerinin yer aldığını belirtti.   Türkkuşu'nda, isteyen herkesin bölgesel ve eğitim merkezlerinde paraşüt, planör, yamaç paraşütü, yelkenkanat, balon ve model uçak kurslarının mevsim şartlarına ve bölge özelliklerine bağlı olarak yıl boyunca ücretsiz olarak verildiğini kaydeden Kaynak Tümer, Hava ve Kara Harp Okulu öğrencilerine de planör uçuş ve paraşüt atlayış eğitimi verildiğini anlattı.   Türkkuşu'nun, sportif havacılığın geliştirilmesi, yaygınlaştırılması için uluslararası kurallar içinde emniyeti her zaman üst seviyede uyguladığını kaydeden Tümer, havacılık teknolojilerinin günün şartlarına göre modernizasyonunun yanında, personelin yetkinliğini arttırmak ve havacılık disiplininin genç havacılara yaşam tarzı olarak benimsetilmesinin asıl hedefleri olduğunu söyledi.   182 BİN KİŞİYE KURS Tümer, THK'da bugüne kadar bin 689 pilot, 12 bin 490 planör, 38 bin 124 paraşüt, 275 yelken kanat, bin 34 yamaç paraşüt, 50 balon, 129bin model uçak olmak üzere toplam 182 bin 212 kişiye kurs verildiğini bildirdi.   Kaynak Tümer, ''THK'nın gelirleri azalıyor, hizmetleri sürüyor ancak geniş kitlelere ulaşmada yetersiz kalıyor'' dedi.   Gençleri havacılığa olan yönlendirmenin daha etkili olması gerektiğine işaret eden Tümer, ''Bir çok yerde bizim faaliyetlerimiz bilinmiyor. Kendimizi ne kadar tanıtmaya uğraşırsak uğraşalım, bize yardımcı olup tanıtma faaliyetlerine katkıda bulunulmazsa bizim burada ne yaptığımız çok yerde bilinmez.  THK'nın anketine göre, kurumu tanıyanların oranı yüzde 20, bunların yüzde 90'ı da kurumu kurban derileriyle tanıyor. Uçuş faaliyetleri ile tanıyan çok az'' diye konuştu.       21 KALEM GELİRDEN 5 KALEME...      Kurumun, devletten tek kuruş destek almadığını ifade eden Kaynak, ''Kuruluşunda 21 kalemden oluşan THK'nın geliri bugün 5 kaleme düşmüştür. Bu da kurban derisi, bağırsak, fitre, zekat, kira gelirleri ve bağışlardan oluşuyor'' dedi. THK'nın yalnız kurban derisi, bağış, fitre ve zekat gelirine bağlı kalmaması için ticari projeler ürettiklerini bunlardan birinin hava taksi faaliyeti olduğunu anlatan Kaynak Tümer, sözlerini şöyle sürdürdü:   ''Hava taksiciliği de artık elimizdeki uçaklar çağın ihtiyaçlarına cevap veremediği için arzu ettiğimiz geliri sağlamıyor. Hizmet veriliyor ama... Şu anda elimizdeki bütçe ile uçaklarımızı iyileştirme kararı zor çıkar.  Mevcutlarla gidebildiğimiz kadar gideceğiz. Elimizdeki imkanlar, şu anda uçuş emniyeti bizim için önemli, emniyet açısından sorunumuz yok ama uçaklar pervaneli, oysa bugün tercih edilen uçaklar jet uçakları. Pervaneli uçaktan jet uçağına geçmek çok büyük maliyet gerektiriyor. Müşteri de jet uçağını tercih ediyor, onun için ilgi azalıyor.''              TARİHTE TÜRKKUŞU                 İstiklal Savaşı sonrası Atatürk'ün ''Bundan sonrası için bütün tayyarelerimizin ve motorlarının memleketimizde yapılması ve hava harp sanayimizin de bu esasa göre geliştirilmesi gerekir. Hava Kuvvetleri'nin aldığı önemi göz önünde tutarak bu çalışmayı planlaştırmak ve bu konuyu layık olduğu ehemmiyetle milletin nazarında canlı tutmak lazımdır'' sözleriyle gösterdiği yolda Vecihi Hürkuş 28 Ocak 1925'te kendi yaptığı uçakla Gaziemir Meydanı'ndan uçtu.  Aynı yıl 16 Şubat 1925'te sivil ve askeri havacılık kültürünü tüm yurda yayacak, gençlere havacılık mesleğini öğreterek sivil ve askeri havacılığa kaynak toplamak üzere Türk Tayyare Cemiyeti adıyla bugünkü Türk Hava Kurumu (THK) kuruldu.   1929 yılından itibaren Uluslararası Sivil Havacılık Federasyonu üyesi olan THK'nın hedefi, Türkiye'de askeri, sivil, sportif ve turistik havacılığın gelişmesinde üzerine düşen görevi en şekilde yapmak, bütün bunlar için gerekli eğitici personeli bünyesinde bulundurmak ve ''uçan bir Türk gençliği'' yaratmaktı.   THK, aynı zamanda T.C'nin önüne konulan bir hedef oldu. Bu amaçla 3 Mayıs 1935'de Türkkuşu kuruldu. Atatürk'ün yıllar boyu her gittiği yerde konuşmalar yaparak gençliğe vermek istediği havacılık aşkı, havacılık coşkusu, kısa sürede sonuca ulaştı ve gençler akın akın Türkkuşu'na koşmaya başladı. Kurum, aralarında Atatürk'ün manevi kızı ve dünyanın ilk kadın savaş pilotu Sabiha Gökçen'in de bulunduğu, birçok eleman yetiştirdi.       PARAŞÜT, PLANÖR VE MODEL UÇAK OKULLARI       Pes peşe paraşüt, planör, motorlu uçuş ve model uçak okulları açıldı. 10 Temmuz 1936'da İnönü Planör Kampı, 1937'de Etimesgut Motorlu Uçuş Kampı ve aynı yıl Ankara ve İzmir Paraşüt kuleleri hizmete açıldı ve binlerce genci biraraya getirdi.   Havacılık öyle bir hızla gelişti ki, Türkkuşu Öğretmenlerinden pilot Ali Yıldız, 12 Haziran 1938'de 14 saat 20 dakika süren bir planör uçuşuyla dünya rekoru kırdı. Ziya Aydoğan isimli pilot da THK'nun İnönü Eğitim Merkezi'nden Kayseri'ye kadar, 466 kilometrelik bir mesafeyi planörle uçtu.   THK'nin 1925'ten bu yana havacılığın çeşitli dallarında yetiştirdiği Türk gençler sadece sportif faaliyetlere katılmakla kalmadı, yurt savunmasında da etkin rol aldı.   Özellikle 1980'li yıllardan sonra THK sportif havacılık konusunda,1990 yılından sonra da uluslararası ilişkilerde büyük gelişmeler kaydetti. FAI Genel Kurul ve Komisyon toplantılarında etkili bir politika izlenerek THK ve Türkiye ön plana çıkarıldı. Mevcut olan planör, paraşüt, uçuş okulu ve model uçak okuluna ilave olarak 1996 yılında Çok Hafif Hava Araçları Okulu kuruldu.       ULUSLARARASI ALANDA THK     1995'de Dünya Paraşüt Şampiyonası, 1996'da 1.Dünya Hava Oyunları Test Yarışmaları, 1997'de 61 ülkeden 3200 sporcu, hakem ve jüri üyesi ile yöneticilerin katıldığı 7 ayrı bölgede 16 havacılık dalında yapılan 1. Dünya Hava Oyunları başarı ile yapıldı.   Haziran 2000'de 6 dalda 1. Türkiye Hava Oyunları, Temmuz 2002'de ise 2. Türkiye Hava Oyunları ile ulusal ve uluslararası havacılık tarihine silinmeyecek imzalar attı.
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı