"Ayçe Bükülmeyen" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Ayçe Bükülmeyen" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Ayçe Bükülmeyen

Türkiye’ye ilk kez gelen ödül Cevher’in

DÜNYADA dev firmaların bile birer birer kapandığı kriz ortamında geçen hafta gelen başarı haberi hepimizi sevindirdi.

İzmirli Cevher 25 bin firma arasında ilk 10’a girerek bünyesinde Lamborghini, Bugatti, Bentley, Audi, Seat ve Skoda gibi dev markaları bulunduran Volkswagen’in En İyi Tedarikçi Ödülü’nü kazandı. Ödülü Almanya’da birlikte alan Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Özyavuz ve Genel Müdür Çağan Dikmen yaşadıkları gururu anlattılar. Bu arada Çağan Dikmen ile soyadı benzerliğimiz yok, kendisi eşim oluyor. Ama bu yakınlık böyle bir başarıyı görmezden gelmeme neden olmamalı diye düşünerek sayfamda yer verdim. Türkiye’ye ve özellikle İzmir’e böyle ödüller kazandırıp yurt dışında başarıyla temsil eden herkese yerim var...

DÜNYADA dev firmaların bile birer birer kapandığı kriz ortamında geçen hafta gelen başarı haberi hepimizi sevindirdi. İzmirli Cevher 25 bin firma arasında ilk 10’a girerek bünyesinde Lamborghini, Bugatti, Bentley, Audi, Seat ve Skoda gibi dev markaları bulunduran Volkswagen’in En İyi Tedarikçi Ödülü’nü kazandı. Ödülü Almanya’da birlikte alan Yönetim Kurulu Başkanı Haluk Özyavuz ve Genel Müdür Çağan Dikmen yaşadıkları gururu anlattılar. Bu arada Çağan Dikmen ile soyadı benzerliğimiz yok, kendisi eşim oluyor. Ama bu yakınlık böyle bir başarıyı görmezden gelmeme neden olmamalı diye düşünerek sayfamda yer verdim. Türkiye’ye ve özellikle İzmir’e böyle ödüller kazandırıp yurt dışında başarıyla temsil eden herkese yerim var...

HALUK ÖZYAVUZ

Krizden payımızı aldık boğuşarak deneyim kazandık

ÈCevher’in kazandığı ödülün anlamı ve önemi nedir?

ÈH.Ö.: 25.000 tedarikçi firması bulunan ve 100 kuruluşu "premium lig" takımı olarak belirleyen Volkswagen Grup, içlerinden 18’ini de önümüzdeki dönem için stratejik ortak olarak açıkladı. Cevher Grubu bu 18 çözüm ortağı arasında yerini alırken ’yenilik, ürün kalitesi, uzman proje yönetimi, geliştirme yeteneğinin yanı sıra daha fazla verimlilik için işbirliği ve çevre koruma bilinci’ kriterlerine bağlı sunulan "Büyük Ödül" ile onurlandırıldı.

ÈÖdülü daha önce Türkiye’de kazanan var mı?

ÈH.Ö.: Yeni dünyanın otomotivde lider adayı olan VW Grubu’nun olmazsa olmaz müşteri portföyüne girmiş durumdayız. Bu çözüm ortağı olmak, gelecekte daha fazla iş ve istihdam demektir. Bu ödül Türkiye’ye ilk defa getirildiği için, sektöründe ilkleri yapan Cevher’e uygun olduğunu düşünüyorum.

ÈKrize rağmen bu başarı geldi. Sizde kriz yok muydu?

ÈH.Ö.: 2008 yaz sonundan itibaren, krizden payımızı ciddi şekilde aldık. Ve krizle boğuşma imkanına sahip olduk. Böyle bir deneyim ancak 100 yılda bir başımıza gelir.

ÇAĞAN DİKMEN

Dünya devlerinin arasında bulunmak büyük onurdu

ÈCevher hangi yönleriyle öne çıkarak bu ödüle layık görüldü?

ÈÇ.D.: Grubumuzda 15- 35 yıl arası bulunan en az 200 çalışanımız var. Bu bilgi birikimimizin yazılı kayıtlarda tozlanmadığının, dinamik tutulduğunun göstergesi. Bunun sonucu 70’li yıllarda Türk Otomotiv Ana Sanayi’nin kurulmasıyla kazanmaya başladığımız önemli motor parçalarını üretebilme yeteneğini bugünlere taşımayı başardık. Alüminyum döküm süreçleri yanında kalıp ve tezgah üretim ile test kabiliyetlerine sahip olmamız muazzam bir esneklik ve hız getirerek bizi öne çıkaran avantajlar sağlıyor.

ÈÖdül töreninde nasıl bir ortam vardı?

ÈÇ.D.: Ödülün kriz ortamında alınması manasını güçlendiriyor. Törende de bu vurgulandı. Diğer 17 ödül sahibi Amerika, Japonya ve Almanya gibi gelişmiş ülkelerin firmaları. Bosch, Bridgestone, Panasonic’ten bahsediyorum. 2008 ciroları 25 ile 68 milyar euro arasında değişiyor. Biz ise geçtiğimiz yılı 102 milyon euro ile kapattık. En iyi 100 tedarikçilerinin üst düzeyde temsil edildiği bir gecede, iki dakikalık özel bir takdim sonrası sundular ödülü. Büyük bir gurur bu. Tabiki ilgi de onca dev arasında firmamıza yoğunlaşıverdi.

Hiçbir tembel vizyoner olamaz

Èİş dünyasında, dünya piyasasında vizyoner olmanın önemi nedir?

ÈH.Ö.: Hiçbir tembel vizyoner olamaz. Ama her çalışkan da vizyoner değildir. İzmir’de doğum tarihi 30’lu ve 40’lı çok değerli büyüğümüz ve duayenlerimiz var. Bu değerli büyüklerimiz, hem Türkiye, hem de İzmir’in sanayisinin gelişmesinde öncü olmuş gerçek vizyon sahipleridir. Yalnız problem herhalde biz 50’li, hatta 60’lı doğum tarihi olanlarda. Bireysel şekil yerine, kollektif bir cesaretle olayların üstüne giderken, inatla finali görmenin, aynı zamanda büyük bir haz olması gerektiğini düşünüyorum.

ÈGelecek planlarınız nelerdir?

ÈH.Ö.: Yeni dünyadaki silindir kafası üretimi hedefimiz ilk üç içinde olmaktır. Jantta ise önümüzde çok daha büyük oyuncular olduğundan, ilk beşe girmek bizim için çok iyi sayılacaktır.

Ödülü, üretim ile kazandık

ÈÖdülün VW Grup için anlamı nedir?

ÈÇ.D.: Ödülü, 1.4 l TSI/TFSI motorları için ürettiğimiz silindir kapaklarında, kısa sürede kalite seviyemizi koruyarak sağladığımız tam 12 katlık üretim artışı sayesinde verdiler. Ödülden bir gece önce dünya çapında düzenlenen "Motor Yarışması" vardı. 12 ödül dağıtıldı. Üçünü; "Uluslararası Motor", "En Çevreci Motor" ve "En İyi Motor" olarak VW Grubu’nun 1.4 litrelik bu motoru topladı. Silindir kapak bir motorun kalbidir. Sanırım böylece ödülün manası daha belirginleşmiştir.

ÈOtomotivde krizden çıkış formülü ne olabilir?

ÈÇ.D.: Benzinli, ekonomik ama yüksek performanslı ve çevreci olan bu motor, krize karşı panzehir oldu. Çünkü dizel araç zaten pahalıyken bir de yakıtının fiyatı arttı. Tüketim trendi hızla bu yöne kaydı. Bu talebe yanıt vermek krizi yenmek demektir.

Ortaöğrenimini İzmir Saint Joseph’de tamamlayan Çağan Dikmen, D.E. Makine Mühendisliği’nin ardından Fransa’da Ecole Superieur de Commerce de Grenoble’da Marketing Masterı yaptı. Fransız şirketi Valeo’da çalıştıktan sonra 1995 yılından itibaren çalışmaya başladığı Cevher’de Genel Müdür olarak görev yapıyor.

Motor üretilirse otomotiv sanayimiz var diyebiliriz

ÈCevher’in kuruluşundan bugüne yolculuğu, kilometre taşları?

ÈÇ.D.: Kuruluşumuz 1955 yılında merhum Hüseyin Özyavuz tarafından Kızlarağası Han’da atölye ortamında gerçekleşiyor. 1968’de bugünkü Bornova fabrikamızın temeli atılıyor. 70’li yıllarda otomotivle tanışıyoruz. 80’li yılların sonu ilk ihracatımızı General Motor’a yaparken bugün üç fabrikada ortalama ihracat oranı yüzde 90’ı aşıyor. 1997’de faliyete geçen Çiğli fabrikamız 2003’de genişletiliyor. Aynı yıl Esbaş’ta kurulan fabrikamızla, 1985’te başlayan 2000’de ortaklığın sona ermesiyle duran jant üretimi yeniden başlıyor. Bugün 1995’ten itibaren ülkemizde ilk sıralarda yeralarak tüm ISO, QS, OHSAS, Q1 gibi kalite, çevre, iş güvenliği belgelerine sahibiz.

ÈOtomotiv piyasasında Türkiye nerede?

ÈÇ.D.: Ülkemizde araç üretim sayıları milyon adetleri aştı. Dünyada 16-17.’lik arası yer buluyoruz. Ancak aracın kalbi olan motorun üretimi yok denecek seviyede, ithal ediliyorlar. Oysa ki motorun üretildiği yer, yakınında bulunan motor ve motor çevresi komponentlerin üreticileri için iş imkanı demektir. Eğer motorun da üretildiği bir yerli ana sanayi modeli desteklenirse ülkemizin tüm otomotiv sanayi bundan olumlu etkilenir ve daha sağlıklı yapıya kavuşur.

İzmir Özel Fatih Koleji’nden sonra Almanya’da Friedberg’te döküm mühendisliği eğitimi aldı. Aynı dönemlerde dünyaca ünlü Buderus Şirketi’nde stajını tamamladı. Ardından New York Üniversitesi’nde Yönetim Programı eğitimi gördü. 1998’de "Dünya Genç Girişimci İşadamı" ödülünü kazanan Haluk Özyavuz; 1999’da Portekiz’de Türkiye’yi temsil ederek "Dünya’nın En Başarılı Genç Yöneticisi" seçildi.

Müzik ve yemekle stres atıyorum

ÈBu yoğun çalışma ortamında stresinizi nasıl atıyorsunuz?

ÈH.Ö.: Müzik dinlemek, ruhun ve bedenin en önemli gıdası. Ayrıca vakit bulduğumda, pergolada ya taş fırın ya da demirdöküm ızgarada her türlü yiyeceğin alternatiflerini deniyorum. Izgaranın da alternatifi olur mu demeyin. Aklınıza gelen değişik herşey damak tatlarına uygulanabilir. Meyveden, sebzeye, mantar, et ve tatlıya kadar.

ÈBu meraklarınız iş hayatınızla nasıl bağdaşıyor?

ÈH.Ö.: Bir sanayici olarak, hem Mutfak Dostları Derneği hem de Rotisörler Derneği üyesi olmam, değişik ülkelerde, iş seyahatlerinde otomotivin üst kademeleriyle Michelin ve Gault Millau restoranlarında değişik yemek kültürleri ile iş yemeklerinde bulunmak sizi böyle yemekli innovasyona yönlendiriyor.
X