Türkiye Özel Okullar Derneği’nin yeni başkanı Nurullah Dal: Veliler sözü değil sözleşmeyi esas alsın

Güncelleme Tarihi:

Türkiye Özel Okullar Derneği’nin yeni başkanı Nurullah Dal: Veliler sözü değil sözleşmeyi esas alsın
Oluşturulma Tarihi: Nisan 20, 2017 12:19

Türkiye Özel Okullar Derneği’nin yeni başkanı Nurullah Dal oldu. Dal, derneğe yabancı biri değil. 16 yıldır kurum bünyesinde çalışmalar yürütüyor. Bunun son dört yılını başkan yardımcısı olarak tamamladı. Yeni başkanın kapısını çaldık. Burslar, okul seçimi, sözleşme ve derneğin yeni projeleri hakkında konuştuk.

Haberin Devamı

Türkiye Özel Okullar Derneği’nin yeni başkanı Nurullah Dal: Veliler sözü değil sözleşmeyi esas alsın
Sekiz yıldır Cem Gülan’ın başkanlık görevini yürüttüğü ve 53 ilden 1.103 özel okulun üye olduğu Türkiye Özel Okullar Derneği, yeni başkanını 22 Mart’ta seçti. 2013’ten bu yana başkan yardımcılığı yapan Nurullah Dal, yeni başkan oldu. Dal, başkanlığı döneminde temel hedeflerinin Ar-Ge çalışmalarıyla güçlendirilmiş öğretmen eğitimleri olacağını söyledi. Özel öğretim kurumlarında okuyan öğrenci oranında OECD ortalamalarını yakalamak için çalışmalara devam edeceklerinin de altını çizdi. Ayrıca Google gibi şirketlerle eğitimde işbirlikleri yapacaklarının da sinyallerini verdi.

EVE YAKIN OKULU TERCİH EDİN

Haberin Devamı

- Aileler okul seçimi yaparken nelere dikkat etmeli?

Birincisi görmediğiniz ve incelemediğiniz okula kayıt yaptırmayın. Okulları mutlaka ziyaret edin. İkincisi idareci, öğretmen, veli ve mezunlarla görüşün. Üçüncüsüyse özellikle okul öncesi ve ilkokul düzeyi için evinize yakın eğitim kurumlarını tercih etmeye özen gösterin. Çünkü bu yaş grubunda bir çocuk için yolda geçen süre büyük bir zaman kaybı ve pedagojik açıdan hiç sağlıklı değil.

BURSLULUK SINAVLARINA KATILIN

- Nasıl burs alınabilir?

Özel okulların birçoğu bursluluk imtihanı yapıyor. Her kurum kendi yönetmeliğine göre, nasıl burs ve indirim vereceğini açıkça belirtiyor. Veliler internet sitelerinden bunları takip edebilir. Ayrıca indirim ve burslar için okul ziyaretleri de önemli. Veliler, idarecilerle yüz yüze görüşerek öğrenim ücretleri ve indirimler hakkında bilgi de edinebilir.

- Bazı okullarda veliler ‘özel’ indirimler talep edilebiliyor. Bu doğru mu?

Bu kurum sahiplerini de sıkıntıya sokuyor. Hatır gönül ilişkileriyle bu tip indirimler yapılabiliyor. Kimse buna olmuyor diyemez. Ama “Ona yaptı, bana yapmadı” tepkisi de gereksiz. Bir kurum bunu herkese yapma şansı olsa, yapacaktır. Neden öğrencisini kaçırmak istesin? Okullar bir öğrenim ücreti ve burs oranı belirliyor. Ancak çeşitli burslar ve indirimler düşünüldüğünde ortalamada bu belirlenen ücreti alamıyorsunuz. Bir de gerçekten ihtiyacı olan öğrenci arkadaşlarımız oluyor. Kıramayacağınız biri, maddi durumu yetersiz, başarılı bir çocukla okulunuza geldiğinde reddedemeyebiliyorsunuz. Kurumsallaşmış okullarda buna izin verilmiyor. Ancak daha aile tipi yapılarda eş-dost indirimleri yapılabiliyor. Fakat bir sınıfta öğrencilerin hepsi başarı burslarının dışında farklı öğrenim ücretleri ödüyorsa bu adil değil.

Haberin Devamı

İMZA ATMADAN DİKKATLİ OKUYUN

- Aileler sözleşmede neye dikkat etmeli?

Hükümet sözleşmelere müdahale etti. Artık küçük, okunamayacak yazılar yer alamıyor. Özel öğretim kurumlarıyla yapılan sözleşmeler çok uzun olmaz. Bir-iki sayfadan oluşur. İmza atmadan idareci veya okul sahipleri size ne söylemiş olursa olsun, kağıtta belirtilen yıllık öğrenim ücreti ve ödeme planını inceleyin. Unutmayın sözler değil, sözleşme esas. Burs, indirim, taksitlendirme ve peşin ödeme gibi bilgileri kontrol edin. Sözleşmenin bir örneği Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğü’nün sitesinde yer alıyor. Aileler bunu inceleyebilir.

- Türkiye’de özel öğretim kurumlarının oranı yeterli mi?

Haberin Devamı

Bunun için OECD’nin son 30 yıllık verilerine bakalım. 1985’te Türkiye’de özel okullardaki öğrencilerin oranı yüzde 2 civarındaydı. Bu oran 2012’ye kadar yüzde 4’ün üzerine çıkmadı. Günümüzde  yüzde 7.5’a geldik. Bu güzel bir gelişme.Ancak yeterli değil. Bizim özel öğretim kurumları olarak bakanlığın üzerine düşen yükü azaltmamız gerekiyor. Devlet, bir okul yaptığında bunun için büyük harcamalar yapıyor. OECD’nin yüzde 15’lik oranını yakalamalıyız. Özel okullar, devletin yükünün bir kısmını üstlenmesinin yanı sıra ülkede rekabetin artmasını da sağlıyor. Rekabetin olmadığı bir alanda monotonluk ortaya çıkar. Türkiye’de özel okullar geride kalmamak için dünyadaki gelişmeleri takip ediyor ve bu da eğitim niteliğinin yükselmesinde önemli bir rol oynuyor.

Haberin Devamı

ÖĞRETMEN EĞİTİMİ HEDEFTE

- Başkanlık döneminizde hangi alanlara odaklanacaksınız?

16 yıldır dernekteyim. Hayalimiz OECD’nin oranını yakalamak. Bu nedenle sektörün daha da büyümesi için çalışmaya devam edeceğiz. Dernek olarak 2000’lerden beri öğretmenlerimizin eğitimine özel bir önem veriyoruz. Eğitimde her şeyi sağlayabilirsiniz ancak öğretmen olmadığında bu bir anlam ifade etmez. Öğretmenlerin eğitimi alanında sempozyum ve seminerler düzenlemeyi sürdüreceğiz. Bunun için Finlandiya Eğitim Bakanlığı’nın yanı sıra çeşitli eğitim kurumlarının desteğini alacağız. Ayrıca Ar-Ge çalışmalarımız yoğunlaşacak. Bunları başta öğretmen eğitimleri olmak üzere diğer faaliyetlerimize de yansıtacağız. Ayrıca Google ve Microsoft gibi büyük şirketlerle çeşitli projeler için işbirliği yapmayı planlıyoruz. Dünyadaki eğitim nereye gidiyorsa, takipçisi olacağız.

 

 

 

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!