Türkiye’den Avrupa’ya Isuzu üretimi D-Max’la başlıyor

Emre ÖZPEYNİRCİ
16.02.2006 - 00:00 | Son Güncelleme:

Japon Isuzu, Türkiye’yi, Avrupa üretim merkezi yapmak için düğmeye bastı. 6 yıldır Türkiye’de Anadolu Grubu ile kamyonet ve midibüs üretimi yapan Isuzu, hem otobüs hem de pick-up modeli D-Max’i Avrupa pazarı için Türkiye’de üretme hazırlıklarına başladı.

Anadolu Grubu İcra Başkanı Tuncay Özilhan, "Herşey olumlu gidiyor. Anlaşmanın bir ayda sonuçlanmasını bekliyoruz" dedi.

TÜRKİYE’nin son yıllarda Avrupa’nın otomotiv üretim üssü haline gelmesi, Japon Isuzu’nun da dikkatini çekti. Türkiye’de ağırlıklı olarak iç pazar için Anadolu Grubu ile birlikte üretim yapan Japon Isuzu, Avrupa’da büyüme stratejisine bağlı olarak yatırımlarını artırmayı planladı. Türkiye’yi Avrupa’nın üretim üssü haline getirmeyi hedefleyen Isuzu, hem büyük otobüs hem de başarılı pick-up modelleri D-Max üretimi için düğmeye bastı.

BİR AY İÇİNDE SONUÇLANIR: Japon Honda ile ortaklıkları bozulmasına rağmen otomotiv sektöründeki ağırlıklarını azaltmadıklarını söyleyen Anadolu Grubu Grubu İcra Başkanı Tuncay Özilhan, "Biz Honda ile boşalan yeri Kia ve Isuzu ile doldurduk" diye konuytu. Üretim konusunda ise çalışmalarını hızlandırdıklarını kaydeden Özilhan, D-Max’ın Türkiye’de üretimi için Isuzu ile fizibilite çalışmaları yaptıklarını söyledi. Özilhan, "Görüşmelerimiz sürüyor. Şu anda Türkiye’de gerçekleşecek yatırımın tutarını belirlemeye çalışıyoruz. Resmi anlaşma imzalanmadı ama bir ay içinde sonuçlanmasını bekliyorum" dedi. Özilhan, Isuzu’nun D-Max’in Türkiye üretimine olumlu baktığını belirterek, "Eğer anlaşma imzalanırsa, bu Türkiye’nin ihracatına büyük katkısı olacak" dedi. Özilhan, "Planlanan yatırım Hyundai’nin kaçan 1.2 milyar Euro’luk yatırımına yakın mı" sorumuza ise, " O kadar olmaz ama önemli bir yatırım olacaktır" cevabını verdi.

AVRUPA İÇİN ÜRETİLECEK: Anadolu Grubu’nun Isuzu ile anlaşmaya varsamı halinde, D-Max modeli Avrupa’da ilk kez Türkiye’de üretilecek. Dünyada büyük beğeni toplayan ve 2005 yılında İngiltere ve Japonya’da yılın pick-up modeli seçilen D-Max, Türkiye’de üretilerek tüm Avrupa’ya satılacak. Bu da otomotiv ihracatını daha üst seviyelere taşıyacak. Özilhan, D-Max dışında Türkiye’de otobüs üretimi konusunda da görüşmelere devam ettiklerini belirterek, "Otobüs üretimi konusunda da görüşmeler olumlu" dedi.

KAMİL YAZICI AÇIKLAMIŞTI: Otobüs üretimi hakkında geçtiğimiz aylarda Anadolu Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Yazıcı’da önemli açıklamalar yapmıştı. Yazıcı, otomotiv sektöründe büyümeyi planladıklarını belirterek, ’Bu büyüme öncelikle Anadolu Isuzu’yla olacak. Anadolu Isuzu kamyon, kamyonet ve midibüs üretiminin ardından büyük otobüs üretmeye başlayacak’ açıklaması yapmıştı. Yazıcı, Türkiye’de üretilen Isuzu marka otobüslerin önce Avrupa’ya sonra talebe göre tüm dünyaya ihraç edileceğinin altını çizerek, Honda ile yapamadıklarını yine Japon şirketi Isuzu ile yapacaklarını açıklamıştı. Türkiye’de üretilecek otobüsler Isuzu’nun Japonya dışındaki ilk otobüsleri olacak. Şu anda sadece Japonya’da Isuzu marka otobüslerin satışı yapılıyor. Bu durum Türkiye’yi Isuzu otobüsleri için üs haline getiriyor.

Anadolu Grubu ile Isuzu 22 yıldır ortak

1984 yılında Anadolu Grubu’nun Japon Isuzu ve Itochu ortaklığı ile birlikte kurduğu ’Anadolu Isuzu’, önce Kartal’da, 1999’dan itibaren de Gebze’de 50 milyon dolar yatırımla kurulan iki fabrikada kamyonet, midibüs ve kamyon üretimi yapıyor. Yaklaşık 20 yıl sadece iç pazar için üretim yapan Anadolu Isuzu, Japon Isuzu’nun onayı ile 2004 yılında ihracata başladı. 18 ülkeye midibüs ihraç eden Anadolu Isuzu, elde ettiği başarılı sonuçlar sonucunda, büyük otobüs ve D-Max üretimi üretimi için kolları sıvadı.

Yazıcı: Japonlarla iş yapmak çok zor

OTOMOTİV sektöründe Japonlarla ortak iş yapmanın zorluğuna da dikkat çeken Kamil Yazıcı, ’Biz Japon Honda’yı Türkiye’ye getirdik ama yarı yolda ortaklığı bitirdiler. Aynı durum Toyota ve Sabancı arasında yaşandı. Japonlar ortaklı çalışmayı sevmiyor. Türk ortakları devre dışı bırakınca yatırım atağına kalktılar ve ihracata odaklandılar’ yorumunu yapmıştı. Japon Isuzu ile ise böyle bir problem yaşamayacaklarını kaydeden Yazıcı şunları söylemişti: "Üretim ticari araç olunca elimizde kozlar var. Biz ürettiğimiz ürünleri Türkiye’de geliştiriyoruz. Özellikle otobüs alanında bu daha da gelişecek. Biz Türkiye’nin otobüs alanında en büyük üreticilerinden biri olmayı planlıyoruz."
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı