Türkiye, Avrupa'nın elektronik üssü oluyor

Hürriyet Haber
27.10.2003 - 00:00 | Son Güncelleme:

LG, Grundig, Toshiba gibi dünyanın 92 markasının tüm elektronik işlerini kendilerine emanet ettiğini söyleyen Beko Elektronik Genel Müdürü Ali Sümerval, ‘‘Bunun arkasındaki en önemli noktalardan biri teknolojimizi sürekli güncellemek. Dünyada bu sektörü yöneten firmaların teknolojilerine yakın olmanız, zaman zaman da önüne geçmeniz lazım’’ dedi.ULUSLARARASI elektronik firmalarının televizyon üretim üssüne dönüşen Beko, kendi markasının yanısıra 92 ünlü marka adına, 2 bin 500 farklı ürün üretiyor. LG, Grundig, Toshiba gibi dünyanın birçok dev markasının tüm elektronik işlerini kendilerine emanet ettiğini söyleyen Beko Elektronik Genel Müdürü Ali Sümerval, ‘‘Bunun arkasındaki en önemli noktalardan biri teknolojimizi sürekli güncellemek. Dünyada bu sektörü yöneten firmaların teknolojilerine yakın olmanız, zaman zaman da önüne geçmeniz lazım’’ diyor. Sümerval, Beko'nun kendi teknoloji ve ürün haritalarını oluşturarak, müşterileri için fikirler ürettiğini vurguluyor.Beko'nun bu yıl sonunda 930 milyon dolar, 2004'de milyar dolar ciroya ulaşmayı planladıklarını belirten Ali Sümerval, ‘‘Önümüzdeki on yılda hedefimiz Beko'nun dünyada belli bir yere yerleşmesi’’ diyerek, hedeflerini ortaya koyuyor. Sümerval, Beko'nun IT pazarında da önümüzdeki yıllardan itibaren hem Türkiye'de hem de uluslararası pazarda önemli bir oyuncu olmasını planladıklarının altını çiziyor. Sümerval, bu sektörde de 500 milyon doları bulmak istediklerini vurguluyor.Alman Grundig firmasını satın almak için yeniden teklif veren Beko Elektronik'in Genel Müdürü Ali Sümerval ile Beko'da son yıllarda yaşanan stratejik değişimin yanısıra, başta televizyon olmak üzere Türk elektronik sektörünü ve Beko'nun hedeflerini konuştuk.Beko'da son yıllarda gözlenen stratejik değişimin nedenleri neler?- Beko üretim şirketi olarak doğmuş, ama bugün geldiği çok ciddi bir pazarlam ve satış şirketi. En temel değişiklik bu. Beko, artık kendi markasıyla üretim yapan OIEM üreticiliğinden, büyük müşterilere, büyük markalara komple çözümler sunan ODİEM sınıfına geçti. Bizden 30-40 bin ya da 300 bin televizyon alan, tüm tasarım ve dizaynlarını sahip olduğu markaya göre isteyen, Grundig, LG, Toshiba gibi firmalar var. Tüm elektronik işini bize emanet eden müşterilerimiz var, teknolojinizi hep güncellemelisiniz. Sektörü yönetenlerin teknolojilerine yakın olmanız, bazen önüne geçmeniz lazım. Kendi teknoloji ve ürün haritalarımızı oluşturuyoruz onlara değişik fikirler sunuyoruz. Son iki yılda toplam 55 milyon Euro'luk yatırım yapıldı. Bunun 25 milyon Euro'su yeni ürün teknolojilerine yatırıldı. Avrupa'da Türk TV üreticilerinin geldiği nokta neresi?- Avrupa televizyon pazarı, 35 milyonluk bir pazar. Türkiye bunun yaklaşık 16 milyon adetini karşılıyor. Bu pazar 50 milyon adetlere gidecek. Devlet artık elektronik sektörü için de ayrı bir politika oluşturmalı. Şu anda Avrupa'da Türk üreticileri arasında Vestel birinci, Beko ikinci, Telra üçüncü sırada. 2005 hedefimiz Avrupa'da lider olmak. Bu hedefi de 2005'te tutturuz. Hedefimiz gelecek on yıl içinde Beko'nun dünya elektroniğinde kendine bir yer bulması. Bunun için minimum 3 milyar Euro ciro yapıyor hale gelmeniz lazım. 2002'de 610 milyon Euro olan ciromuzu, 2003'te 800 milyon Euro'ya (930 milyon dolar) ulaşacağız. 2004 hedefimiz milyar doları geçmek. Türkiye televizyon üretim merkezi olma avantajını koruyabilecek mi?- Bugün bu işte Avrupa'nın kalbi Türkiye. Ancak Türkiye'nin bu konumunu koruyacak ve güçlendirecek devlet politikalarına ihtiyacı var. Uzakdoğu bir tehdit. Özellikle Çin'in tehdit olması, çok ciddi devlet teşviklerinden kaynaklanıyor. Küçük boyutlu televizyonlar yer değiştirebiliyor, ama ekran büyümeye başlayınca bu o kadar kolay olmuyor. Türkiye burada avantajlı. ABD'nin elektronik konusundaki üretim üssü de şu anda Meksika.Beko'da kendi markanız dışında, kaç marka için üretim yapıyorsunuz?- 92 ayrı marka için 2500 civarında ürün üretiyoruz. Bu yıl 5 milyonluk adetlik televizyon ihracatımızın yüzde 12'si Beko markasıyla. Kalanı, diğer markalar için. Artık Avrupa'da televizyon veya elektronik üretmek çok problem. Maliyetler fazla. Bizim aylık televizyon üretimimiz 700 bin adet. Yılda 300-500 bin televizyonla ayakta kalmak mümkün değil. Grundig'in marka ve dağıtımına talibizİflas süreci devam eden Grundig'e geçmişte talip olmuştunuz ve gerçekleşmedi. Yeniden teklif vermenizde neler etkili oldu?- Grundig ile ticari ilişkilerimizi zaten hiç kesmemiştik. Şartlar oluşunca yeniden teklif vermeye karar verdik. Şu anda üretim yapan değil, teknoloji geliştiren ve Avrupa'da güçlü bir dağıtım ağına sahip bir Grundig'e talibiz. Şimdiki teklifimiz, Grundig'in marka, patent ve fikri mülkiyet hakları, ar-ge faaliyeti ve bu faaliyetle ilgili makine, kalıp, ekipman, Almanya ürün stokları, Avrupa satış şirketleri ve satış sonrası servis teşkilatının satın alınmasını kapsıyor. Üretim iki yılda üçe katlandıBu yıl kaç televizyon ürettiniz, 2004 hedefi nedir?- 2001'de 2.1 milyon televizyon ürettik. 2002'de 4.2 milyon adet olan üretim, bu yıl 5.4 milyonu bulacak. İki yılda üç katına ulaşıyoruz. Önümüzdeki yıl 7 milyon, 2005'te 7.5 milyon adeti buluruz. LCD televizyonda kapasitesini de 250 binden 1 milyona çıkaracağız. Büyürken, çalışan sayımız da 1500'lerden 3 binlere yükseldi.IT'de hedef 500 milyon dolarlık ciroIT sektöründe yatırımlarınız olacak mı?- Bu pazar, yılda 1-1.5 milyar dolar arasında genişliyor. Pazarın büyüklüğü bizi cezbetti. PC ile sınırlı kalmayacağız. ‘‘Keysmart’’ diye bir marka lanse ettik. Garantisini verdiğimiz, bütün IT ürünlerini içine alan bir kanal yaratmaya çalışıyoruz. Keysmart bayi sayısını 2 yılda 600'lere ulaştıracağız. Avrupa pazarını da araştırıyoruz. Bu sektörde ciro hedefimiz 100 milyon dolarla başlıyor, 4 yılda 500 milyon dolara kadar gidecek.Piyasalarda canlanma görüyor musunuz?- İç pazarda Haziran'dan bu yana çok ciddi canlanma görüyorum. Önümüzdeki yıl bizim sektör için iyi bir yıl olacak. 2004'de hem Avrupa Şampiyonası, hem olimpiyatlar var. Hem Türkiye'de, hem dünyada televizyon sektörü için iyi bir yıl olacağına inanıyoruz.ALİ HAKAN SÜMERVALBeko Elektronik Genel Müdürü Ali Hakan Sümerval, 1961 İstanbul doğumlu. 1984'de Marmara Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü'nden mezun oldu. Daha sonra İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde yüksek lisans yaptı. Çalışma hayatına 1987'de Beko Elektronik'in pazarlama bölümünde başladı. 1994'te Ardem'in Pazarlama Müdürlüğü'ne, 1997'de Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı'na getirildi. 1998'de Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevini Beko Ticaret'te devam ettirdi. 2000'de Arçelik'te Pazarlama Direktörü olarak çalıştı. 2001'de Beko Elektronik Ticari İşler Genel Müdür Yardımcısı oldu, 2002'de Beko Elektronik Genel Müdürlüğü'ne atandı.
Etiketler:

EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı