Turkey ilanının arkasında kimler var

YABANCI dergi ve gazetelerde yaklaşık beş haftadan beri tam sayfa şöyle bir ilan var:

"Filanca şirket Türkiye’yi seviyor, Türkiye filanca şirketi seviyor."

Son derece açık, son derece sempatik bir ilan.

Şirket adları sürekli değişiyor. İlan ilk gözüme çarptığında Siemens’ti.

Bir sonraki BNP Paribas. Daha sonraki Microsoft.

İlanı veren Başbakanlık Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı.

Benzer bir reklam da bu kez yabancı bir televizyon kanalında karşıma çıkınca perde arkasını araştırmak istedim.

Derken geçen gün Siirt’te GAP’ın düzenlediği toplantıdayım.

Baktım toplantı çıkışı ajansın kitapçığı dağıtılıyor. Kapağında aynen şöyle deniyor:

"Global işinizde daha güçlenmek için ’Düğmeye Basın’ Türkiye’de yatırım yapın."

İlan gibi tanıtım kitapçığı da etkileyici.

Ancak itiraf etmek gerekir ki en etkileyici olanı ajansın Başkanı Alpaslan Korkmaz.

Dün kendisiyle telefonla ileşitim kurmak istediğimde Hürriyet binasında Ertuğrul Özkök ile randevusu olduğunu öğreniyorum.

Tesadüfün böylesi.

Neticede dün sabah Özkök’ün odasında, hiç hesapta olmadığı halde Alpaslan Korkmaz ve Başkan Yardımcısı Levent Seçkin ile biraraya geliyoruz.

Korkmaz, 1970, İsviçre doğumlu.

Bizzat Başbakan Recep Tayyip Erdoğan tarafından tam 1 yıl 1 ay önce kurulan Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’nın başına getirilmiş.

Altı lisan konuşuyor.

Neuchatel Üniversitesi’nde iş yönetimi okumuş.

Aynı üniversitede Uluslar ve Kültürlerarası Müzakereler konusunda doktorasını yapmış.

İsviçre’nin en fazla yabancı yatırım çeken kantonlarından biri olan Neuchatel Ekonomik Kalkınma Ajansı direktörlüğünü de üstlenmişti.

Dolayısıyla tam anlamıyla yabancı yatırım çekme "profesörü".

İşine tutkulu.

"Bu alandaki 13 yıllık tecrübemi Türkiye’ye kazandırmak istiyorum" diyor.

Peki Korkmaz ve genç ekibi neyi hedefliyor?

Ne yapıyor?

48 SAATTE İSTANBUL, ANTEP, TRABZON

Birinci hedef doğrudan yabancı sermayeyi Türkiye’ye çekmek.

Yatırımcıyı yönlendirmek.

"Ama önce Türkiye’yi iyi tanımak istiyoruz" diyor Korkmaz.

Bu Türkiye’yi anlatmak için, strateji oluşturmak için gerekli.

Ajans, sanayi, eğitim, istihdam gibi kalemlerde her ilin bir veri tabanını oluşturmak üzere.

Ekip Türkiye’yi sürekli dolaşıyor.

Diğer yanda, gelecekte yatırım yapacak potansiyeldeki ülkeler tespit ediliyor.

Örneğin Çin ve Hindistan.

Korkmaz
’a göre bu iki ülkede büyük bir sermaye birikimi var ve her ikisi geleceğin önemli yatırımcıları.

Çin ve Hindistan dahil yatırım potansiyeli olan ülkelerde temsilcilikler kurulmuş.

Temsilcilikler aracılığıyla Türkiye’ye gelen yatırımcıları Korkmaz ve ekibi karşılıyor.

"Yüzyüze" görüşüyor.

Dahası sektörlerine göre çeşitli illerde randevular alınıyor.

İstanbul veya Ankara’ya gelen yabancı yatırımcı 48 saatte Gaziantep ve Trabzon’a da uğruyor.

1 yıl gibi bir süre zarfında Korkmaz ve ekibi 380 yatırımcıyla görüşmüş.

Bunlara Türkiye’deki yabancı yatırımcılar da dahil.

Ajansa 6 günde 720 iş başvurusu

ALPASLAN Korkmaz, ajansta ekibi nasıl oluşturduklarını anlatıyor. Söyledikleri Türkiye’nin nasıl bir potansiyele sahip olduğu açısından önemli.

Başbakan’dan "Ajans için ne gerekirse yapın" talimatını aldıktan sonra gazetelere ilan veriliyor. Aranan koşullar şöyle: 3 yabancı lisan ve uluslararası tecrübe. Altı günde iş başvurusunda bulunanların sayısı 720.

Japonya
’dan Tayvan’a, Avrupa’dan ABD’ye başvurular geniş bir yelpazede.

Dünyanın dört bir yanına dağılmış beyinler.

Hepsi Türkiye’ye dönmek için fırsat bekliyor. Başvuruların sayısını 220’ye indirdikten sonra Korkmaz teker teker hepsiyle görüşüyor.

Daha sonra sayı 60’a indiriliyor. Nihayet ajansa 25 kişi alınıyor. Şu anda "Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı" genç, dinamik, dünyaya açık 30 kişilik bir ekipten oluşuyor.

Çince, Arapça dahil toplam 10 lisan konuşuluyor. Tüm belgeler 10 lisanda hazırlanıyor ve web sitesi 10 lisanda kullanılabiliyor.

Nortel’in CEO’su Zafirovski Türkiye’ye yatırıma çağırıyor

ALPASLAN Korkmaz
’ın heyecanı bulaşıcı. O anlattıkça Türkiye adına heyecanlanıyoruz.

Katma değeri yüksek üretime dönük yatırım yapacak şirketleri nasıl Türkiye’ye çekmeye çalıştıklarını anlatıyor.

İşin ilginç yanı bazı önemli şirketlerin CEO’larını da Türkiye için çalışmaya ikna etmiş olması.

Örneğin Nortel’in CEO’su Mike Zafirovski.

Türkiye’deki teknolojik yatırımından sonra her yerde Türkiye’nin adından söz etmeye başlamış.

Korkmaz "Bizzat CEO’lar yatırım çağrısı yapınca etkisi daha büyük oluyor" diyor.

Türkiye’ye gelen turist potansiyel yatırımcı

YABANCI
dergilerde gördüğüm ilanların dışında Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’nın tanıtım atağı her alanda. İlan 5 hafta önce başlamış.

90’a yakın yabancı dergi, gazetede 40’a yakın şirket "Türkiye’yi Seviyorum" diyor. Bunların dışında CNN, Bloomberg, El Cezire, EuroNews gibi televizyonlarda "Düğmeye Basın" reklamları gösteriliyor.

Ayrıca THY ile anlaşma imzalanmış. Uzun uçuşlarda ajansın 15 saniyelik spotu gösteriliyor.

Alpaslan Korkmaz, "Beş yıldızlı otellerdeki yemek mönüsü gibi bir yatırım kitapçığı hazırladık. Havaalanlarının VİP bölümlerinde, otellere dağıtıyoruz. Türkiye’ye gelen 20 milyon turistten en az 1 milyonu potansiyel yatırımcı olabilir" diyor.

"Bir yıl daha son gaz gideceğiz" diye de ekliyor.
Yazarın Tüm Yazıları