Türk müziğini konservatuarlar kurtardı

Doğan HIZLAN
Haberin Devamı

Devlet Klasik Türk Müziği Korosu'nun dün AKM'de verdiği mevsimin son konserinde, şarkıların ötesinde bir tek gerçeği düşünüyordum: Türk müziğini konservatuarlar kurtardı ve bu korolar da ona saygın dinleyiciler kazandırdı.

Cumhuriyet rejiminin çok sesli müziğe verdiği ağırlık sırasında Türk müziğinin ihmal edildiğini söylemek bir devlet sırrının ifşası değildir.

Türk müziği, devletin ilgisinden, denetiminden uzaklaşınca, ancak gazino sahnelerinde yaşayabildi. O zaman da, Türk müziğinin geleneksel uslubu, söyleyiş biçimi kalite kaybına uğradı.

Şimdi konservatuardan yetişen müzikçiler, onu, tarih içindeki yerine yakışır biçimde icra ediyorlar. Elbette, seyircisi de o zevki, o kalite anlayışını taşıyor. Karşılıklı bir yansıma.

Türk müziği konservatuar dışına düşünce, hiç kuşkusuz klasik icraların kaydı da yapılmadı. Yıllar öncesinin Türk müziği taş plaklarını hatırlayanlar müziğin durumu konusunda yeterince doğru yorumu yapacaklardır.

Ender Ergün'ün yönettiği koro, işte bu saygın bir Türk müziği anlayışını simgeliyordu. Kuşkunuz olmasın, daha bir çok topluluk bu icra tarzını sürdürüyor, genç kuşağa iyi müziğin ne olduğunu gösteriyor. Genç kuşak da o zaman Türk müziğini kendi gerçek kimliği içinde seviyor, meyhane müziği yaftasını söküp atıyor.

***

Dr. NEVZAT Atlığ'ın bu koroya verdiği emeği, koronun sadık dinleyicileri bilir. Disipliniyle, çağdaş icracılığıyla, bu koroya çok şey kazandırdı.

Yalnız koroya mı, CD ler, kasetler doldurdu bu koroyla, notalar yayınladı. Doğru söylensin, doğru çalınsın diye. 'Benden sonra tufan' bencilliğine düşmedi, koroyu Ender Ergün gibi birine emanet edebildi. Her zaman tekrarladığım, unutulmamasını istediğim bir gerçek vardır: Türk müziği bugün saygın bir yere geldiyse, korolar itibar gördüyse, bunun ardındaki ad Mesut Cemil Bey'dir. Paradoksal bir tesbit. Alaturkayı alaturkalıktan kurtaran, sanatçı Mesut Cemil Bey'dir.

Ender Ergün'ün yönetim uslubu, bana, Dr.Nevzad Atlığ'la Mesut Cemil Bey'in bir sentezi gibi geldi. Ses dalgalanmaları, iniş çıkışlar bu yargımı doğrulayabilir. Solistleri dinlerken, hepsinin, gerçek Türk müziğini icra ettiğinin zevkine vardım. Sakine Sermin Kanbur'u, Çetin Körükçüoğlu'nu, Adnan Mungan'ı, Münip Utandı'yı gerçek Türk müziğini bilenler ve sevenler adına kutlarım.

Televizyonlarda, bu korolara, solistlere yer verilirse, özellikle genç kuşağa hizmet etmiş oluruz.

***

CUMHURİYET aydınları bu müzik de sizin sesinizdir.













Yazarın Tüm Yazıları