"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Türk müziğini bilerek sevmek

DÂRÜ’L-ELHÂN KÜLLİYATI ile ilgili ön bilgileri dün yazdım.

Bu külliyatı dinlemek, incelemek, Türk müziğinin önemli bestelerini öğrenmenin ötesinde, bir tür bestecilik tarihini de okumak anlamını taşıyor.
Bu külliyatın bir başka önemi, bugün bu besteleri dinleyebileceğiniz kaynakların azlığıdır. Devlet korolarının, seçkin solistlerin icraları dışında bu sesler kulağımıza ulaşmıyor.
Ayrıca bu külliyatta notaları da bulacaksınız.
Bir müziğin tarihini bilmeden onun zevkine varmanın mümkün olmadığı kanısındayım.
Bizim televizyonlarımızda, radyolarımızda, gerek Türk müziği gerek Batı müziği programları olmadığından, genç kuşak dinleyici bu konuda bilgi sahibi değildir, sonucunda tanımadığı bir müziği nasıl sevsin.
Televizyonlarda bu besteler çok az icra edilmektedir, birçok icracı Türk müziğinin yeni dönem bestelerini tercih etmektedir.
Bilgi sahibi olmadan sevmek olmayacağına göre bu müziği sevemez.
Elbette diyeceksiniz ki, şimdi Türk müziği konservatuvarları var, CD’ler yayınlanıyor. Gelin görün ki, konservatuvar orada eğitim görene bilgi veriyor, oradan mezun olan bu bilgisini aktaracak mecra bulamıyor ki. Sadece ticari amaçla yapılan birçok Türk müziği CD’sinin de bu müziği tanıtma kalitesinden çok uzak olduğunu biliyorum.
Yazılı ve sözlü basında popçulara verilen olanaklar, sayfalar gerek Türk gerek Batı müziğine verilmiyor.
Denilir ki, çoğunluk bunu dinliyor, biz de onun için çoğunluğun sesi oluyoruz.
* * *
ÇOĞUNLUĞUN sesinin tartışılmaz olduğunu bu tavrınızla ispatladığınıza, baş eğdiğinize göre, siyasal ortamdan neden kendinizde yakınma hakkı buluyorsunuz? Size göre çoğunluk daima haklıdır. Hele iş müziğe gelince.
Sizler de çoğunluğun zevkinin egemenliği altına girmeyi kabullenmişsiniz, siyasete gelince başkaldırıyorsunuz. Ben bunu tutarsızlık olarak yorumluyorum.
Bana göre estetik boyun eğme, teslimiyetlerin en tehlikelisi, en düzeltilmezidir.
Burada soruna eleştirel bir bakış açısı da getirelim.
Sözlü ve yazılı basında çalışanlar, yönetenler, sayfaları hazırlayanların kaçı iyi bir Türk müziğini dinliyor?
Kaçı Batı müziğini bilmek, öğrenmek istiyor. Kaçının evinde Türk müziği ya da Batı müziği CD’si var.
Kaçının evinde çeşitli müziklere dair kitaplar bulunuyor.
* * *
BU külliyatı dinlemelerini tavsiye ettiğim okurlarım, külliyatı aldıklarında şöyle bir itirazda bulunurlar.
Biz bu sözleri nasıl anlayacağız?
Kabul ediyorum, dil bir engel ama müzik için her zaman geçerli bir itiraz değil.
Birçok Batı müziğinin parçalarını dinliyoruz, metni anlayabiliyor muyuz? Müziği öne geçiyor.
Bir yabancı dili öğrenmek için çaba harcıyorsunuz, emek veriyorsunuz. O zaman bu besteleri anlamak için de çaba harcayın, sözlüklere bakın. Sözlüğe bakma zahmetine değer bir müzik ve sözlerdir bunlar.
Sadece sıradan bir dinleyici hiçbir zaman müzik zevkini yükseltemez, iyi bir dinleyici olamaz, gittikçe zevki de irtifa kaybeder.
Radyo ve televizyonlarımızda açıklamalı müzik programları yapılmalı, böylece öğretilmeli.
* * *
DİNLEDİKÇE, Türk müziğini iyi bestelerle, iyi icralarla daha yakından tanıyacaksınız. Daha çok seveceksiniz.
X