Türk malı otomobil ya yüzde 100 koruma ya da devlet sermaye koyarsa mantıklı olabilir

Hürriyet Haber
17.10.2011 - 00:00 | Son Güncelleme:

Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, yerli oto için büyük kaynak gerektiğini, arazi veya Ar-Ge teşviklerinin yeterli olmayacağını belirterek, “Devlet ya ciddi sermaye koyacak, ya da 30-40 yıl vadeli faizsiz kredi verecek. Bunlar olmazsa üretim ancak ithal araçların yasaklanmasıyla mantıklı olur” dedi.

 

TÜRKİYE’de bir taraftan hükümetin lüks otomobillere getirdiği yüzde 130’luk vergi tartışılırken, diğer taraftan Türk malı oto üretimi gündemdeki yerini koruyor. Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan, otoda yerli marka yaratmanın çok zor olduğunu belirtti. Bir dönem Türkiye’de Honda ile otomobil üreten şimdilerde bir taraftan Isuzu ile ticari araç üretimi diğer taraftan Kia, Lada ve Geely distribütörlükleriyle otomotiv sektöründeki faaliyetlerine devam eden Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Özilhan, “Markaya herkesten çok inanırım. Otomobil üretmek zor değil, ama marka olmak kolay değil” dedi.

GM bile ayakta kalamadı/images/100/0x0/55eb3f53f018fbb8f8b4d31a

Türkiye’nin çok rahatlıkla Türk malı oto üretilebileceğini kaydeden Özilhan, şunları söyledi: “Bugün Türkiye’de milyonları aşan sayıda otomobil üretiliyor. Otomobil üretmek zor değil ama marka yaratıp, sürdürmek çok zor. General Motors (GM) bile ayakta kalamadı. Devlet desteğiyle tekrar güçlendi. Chrysler, ortaklıklarla ayakta durabiliyor. Volvo, Saab, Rollys-Royce, Land Rover, Jaguar ayakta duramadı, satıldı. Yerli oto yapıyorsanız bunun fizibilitesini iyi yapmanız lazım. ‘Bugün ürettim, iş bitti’ gibi bir durum yok. Hem geliştirmek ve üretmek için milyarlarca dolar harcayacaksınız hem de her 2-3 yılda bir yenilemek için büyük paralar yatıracaksınız.”

200 bine karşı 80 milyon

Bugün dünyada yılda 70-80 milyondan fazla otomobilin üretildiğini hatırlatan Özilhan, şöyle konuştu: “Türkiye’de üretilecek 200 bin adet yerli otoyla böylesine büyük bir pazarla, teknolojiyle güçle rekabet edileceğinin unutulmaması gerekir. Yerli oto için milyar doları aşan büyük kaynaklar gerekiyor. Türkiye’nin böylesine büyük kaynaklarını bu konuda harcayıp sonra hüsrana uğramamak gerekiyor.”

Konsorsiyumda yer alabiliriz

Yerli otomobil üretimi için oluşturulacak bir konsorsiyumda ancak tam bir fizibilite yapıldıktan sonra yer alabileceklerini kaydeden Özilhan, “Tabiki otomobilde bir Türk markasını bende isterim. Ama devletin çok ciddi destek vermesi gerekiyor. Bu destek öyle arazi veya Ar-Ge teşviğiyle olmaz. Devlet ya ciddi bu işe sermaye koyacak ya da 30-40 yıl vadeli faizssiz kredi verecek. Ancak bu tip destekler, yerli otonun üretilmesini mantıklı ve rekabetçi kılar. Ama hükümet otomobil ithalatını yasaklar ve sadece yerli oto satacak derse veya ithal araçların gümrük vergilerini iki kat artırırsa o zaman hiç düşünmeden herkes bu işe girecektir. Bunlar olmayacağına göre, o zaman ciddi hesap kitap yapılması gerekiyor” şeklinde konuştu.

Efes’i yaratmak kolay ama otoda marka zor

ANADOLU Grubu olarak ‘Efes’ markasını yarattıklarını kaydeden Tuncay Özilhan şunları söyledi: “Ama tüketim mallarında marka yaratmak daha kolay. Otomotiv ise hizmet isteyen bir sektör. İşin içinde teknoloji var. Burada marka yaratmak çok zor. Çünkü otomobili üretip satmakla iş bitmiyor, hizmet istiyor, teknoloji istiyor. 2-3 yılda bir ciddi yatırımla yenilenmesi gerekiyor.”

300 milyon dolara bile üretilir ama ya sonra

TUNCAY Özilhan, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın yerli otomobil talebini doğru bulduğunu da belirterek, “Hükümetin başındaki isim olarak girişimcileri motive ediyor ve yönlendiriyor. Çağrısı doğru bir çağrı. Ama bu işe girmek için hesap kitap yapılması lazım. Bugün çok rahatlıkla 300-500 milyon dolara bilemedin 1 milyar dolara fabrika kurabilirsin. Ama ya bunu sürdürmek ve rekabette yer alabilmek. İşte bunun için ciddi teşvik lazım. Anadolu Grubu olarak eğer bunlar belli olursa, böyle bir projede yer almak isteriz” dedi.

Çift yönlü stratejiyle cari açık düşebilir

TÜRKİYE’de toplam pazarda ithal otomobilin payının yüksek olduğunu ve bunun da cari açığı artırdığına katıldığını belirten Tuncay Özilhan, “Hükümetin ve Başbakan Erdoğan’ın cari açığın üzerinde durması çok önemli. Ama Türkiye’de bu sorunu yerli oto üretimiyle aşmanın dışında yatırımcılar için Türkiye’yi cazibe merkezi haline getirmemiz gerekiyor. Böylece çift yönlü bir strateji olur. Hem yerli oto üretip hem daha fazla oto üretimini çekersek başarılı oluruz. Yatırımcılara cazip teşvikler sunmak gerekiyor. Destekleyip, teşvik verip daha fazla otomobil üreterek, Türk halkının ithal otomobil yerine yerli araçları tercih etmesini sağlamamız gerekiyor” dedi.

‘Filo’ ile 300 milyon Euro’yu yakalıyor

ÇELİK Motor Genel Müdürü Bora Koçak, Kia’nın Türkiye’de geçmişte bozuk olan imajını, ürün kalitesiyle yükselttiklerini belirterek, “Biz rekabette ucuz fiyata yönelip satışı artırmayı hedeflemedik. Rakiplerimizin fiyatlarıyla aynı seviyede fiyatlar vererek, kaliteli ürünlerle imajımıız artırdık. Bugün Kia’nın imajı yeni modellerle hızla artıyor. Bu artış pazar da getiriyor” dedi. Türkiye’de kimsenin ucuz otomobil almak istemediğini kaydeden Koçak, şöyle konuştu: “Tüketicilerin aldığı otomobilin fırsat olduğunu bilmeleri hoşuna gidiyor. Eskiden Kia sahibi olmayan büyük bir müşteri kitlemiz oluştu. Yeni dönemde bayilerimize de bunu deklare ediyoruz. Opel ya da Ford’dan farklı değiliz. Örneği yeni Rio’da Corsa ya da Fiesta müşterisi doğrudan hedefimiz. Fiyat endeksinde de aynı yere kendi-mizi konum-landırı-yoruz. Filo satışları ile birlikte bu yıl 300 milyon Euro ciroya ulaşacağız. ”

Güvenlikte 5 yıldızla geldi

3’ncü nesil Kia Rio, daha az yakıt tüketen, daha çevreci, daha konforlu ve daha güvenli bir araç olarak pazardaki yerini aldı. Yeni Rio Türkiye’de 1.25 litre (85 beygir) ve 1.4 litre (109 beygir) benzinli ile 1.4 litre (90 beygir) dizel olmak üzere 3 farklı motor seçeneği ve 3 farklı donanım paketi ile satışa sunuluyor. EuroNcap’ten 5 yıldız alan yeni Rio’da standart olarak toplam 6 adet hava yastığı, EBD destekli ABS fren sistemi, ESC ve HAC, TCS, BAS ve ESS özellikleri mevcut.

Sorento ve Magentis’le ÖTV’ye yakalanan Kia’nın moralini yeni ‘Rio’ yükseltti

ÖTV zammıyla birlikte bir taraftan rekortmen 4X4 modeli Sorento’nun siparişlerini iptal eden diğer taraftan aralık ayında satışa sunacağı yeni Magentis’i (Optima) getirmekten vazgeçen Kia, Türkiye’de yeni Rio ile moral buldu. Çelik Motor’un bünyesindeki Koreli markanın küçük sınıftaki yeni temsilcisi olan Rio, 34 bin 450 TL’den başlayan fiyatlarla Türkiye’de markanın bozulan moralini yükseltmeye geldi. Çelik Motor Genel Müdürü Bora Koçak, ÖTV zammıyla birlikte 2.2 litre motora sahip Sorento’nun tüm siparişlerini iptal ettiklerini belirterek, “Aralık’ta piyasaya sunacağımız yeni Magentis’i de getirmekten vazgeçtik. Bizim bu iki araçtan dolayı son 3 aydaki kaybımız yaklaşık 200 adedi bulur. Ama hedeflerimizde büyük bir şaşma olmaz. Yılı 12 bin adetle kapatırız” dedi.

2012 hedefi 15 bin adet

Yeni Rio’nun Antalya’da gerçekleşen tanıtımında konuştuğumuz Koçak, şunları söyledi: “Yeni Rio bizim için önemli bir güç olacak. Bu dönemde açıkçası moralimizi yükseltti. Yıl sonuna kadar 800 adetlik satış hedefliyoruz. 2012’de ise sadece hatchback modelinden 3 bin 500 adet satmayı planladık. Rio’nun 3 kapılı ve sedan versiyonu ise 2012 başında satışa sunulacak. Ancak sedanda dizel motor olmadığı için büyük satış hedefimiz yok. HB ile birlikte toplamda 4 bin 500 adedi bulabiliriz. 2012 yılındaki diğer önemli silahımız ise tamamen yenilenen yeni Cee’d ve üretim adetleri artan Sportage olacak. Yeni Cee’d’in de mayıs ayı gibi satışa sunulmasıyla 2012 yılında pazarda 15 bin adetlik bir satış hedefliyoruz.”

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı