Türk malı oto üretiminde ihale Kibar'a mı kalıyor?

Emre Özpeynirci
04.10.2011 - 10:44 | Son Güncelleme:

Yerli otodaki yatırımcı son dönem yapılan açıklamalardan biraz belli olmaya başladı gibi. Çünkü, yerli otoyla ilgili tüm gelişmelerde ortaya atılan tek bir isim var. O da Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar...

Yerli otoyla ilgili tartışmaları, medyadaki bilgi kirliliğini son 4-5 günden beri ilgiyle izliyorum. Her kafadan bir ses, her kendini göstermek isteyen bir yorum yapıyor. Bilmeyenler için Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) hükümetin talimatıyla 7 ayda 200 sayfalık bir yerli oto raporu hazırladı. Bu raporu da OSD üyeleri geçtiğimiz hafta Bilim, Sanayi ve teknoloji Bakanı Nihat Ergün'e sundu.

Basın seyahate çıkmıştı

7 ayda hazırlanan bu rapordan açıkçası beni ve diğer otomotiv editörlerini şaşırtan bir sonuç çıkmadı. Zaten rapor açıklandığı tarihte, otomotiv basınının neredeyse tümünün seyahatte olması da bunun bir göstergesiydi bence. Türkiye'de 2.5 milyar Euro yatırımla yerli otonun üretilebileceği ve fiyatının vergi ve teşvik öncesi 20-25 bin TL olması gerektiği ifade ediliyordu. Ama zaten bundan neredeyse bir yıl önce, bünyesinde Türkiye’nin en büyük otomobil fabrikası olan Oyak Renault’yu barındıran ve Japon Nissan’la da ortak üretim için plan yapan Oyak Grubu, Başbakan Tayyip Erdoğan’a OSD'nin raporunun neredeyse benzerini, yani yerli oto faturasını çıkarmıştı.

Çağlar faturayı çıkarmıştı

Oyak Otomotiv Grubu Başkanı Celal Çağlar, Aralık ayında Ankara'da elektrikli Fluence testi sırasında Erdoğan’a Türk malı otomobil üretmenin maliyetinin 2 milyar doları aşacağını belirterek şunları söylemişti: “Ar-Ge, tasarım ve mühendislik için 1 milyar dolar, üretim tesisi içinde ekstra 1 milyar dolar gerekiyor. Üretimin ardından pazarlama bütçesini hiç hesaba katmıyorum. Üretilecek model tek olmamalı, aile olmalı. Yani sedan versiyonundan hatchback’ine, station’undan ticarisine kadar tüm aile üretilmeli.”

OSD topu hükümete attı

İşin ilginç yanı Çağlar bu faturayı, Başbakan Erdoğan’ın 20 Ocak’ta TÜSİAD Genel Kurulu’nda dile getirdiği ‘Tüm Babalar burda. Türk malı oto üretin’ talebinden önce yapmasıydı. Sonuçta, Oyak Renault'un da üyesi olduğu OSD, 7 ay sonunda raporunu hazırladı ve topu artık hükümete attı. Bundan sonra yapılması gereken tek şey, bu aracın üretimi için verilecek teşvik ve bu teşvik sonrasında yatırım ve üretimin kimin tarafından yapılacağının belirlenmesi.

Yatırımcı belli olmaya başladı

Aslında yatırımcı son dönem yapılan açıklamalardan biraz belli olmaya başladı gibi. Çünkü, yerli otoyla ilgili tüm gelişmelerde ortaya atılan tek bir isim var. O da Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Ali Kibar. Aynı zamanda Hyundai Assan Yönetim Kurulu Başkanı da olan Ali Kibar, geçtiğimiz haftalarda önce Erdoğan'ın, "Yerli oto için bir Babayiğit bulunur' açıklamasını değerlendirip, "Türkiye'de yerli oto için bir çok Babayiğit var' yorumunu yaptı. Kibar, OSD raporunun ardından da, Bakan Nihat Ergün'e katıldığını söyleyerek, "2.5 milyar Euro fazla, 1 milyar dolara yerli oto üretilir' açıklamasıyla gündeme geldi.

Hisseleri yüzde 15'e düştü

Bunları üst üste koyduğumuzda sanki yerli oto üretim ihalesinin Kibar Holding'de kaldığı görüşü sektörde hakim. Kibar'ın Koreli Hyundai'yle ortak olduğu Hyundai Assan'daki hisse oranı kısa bir süre önce yüzde 15'e kadar gerilemişti. Belki de burdan yola çıkarak, Ali Kibar, otomotivde yeniden büyümek için böyle bir hamleyi yapabilir. Tabi bu benim tamamen kişisel bir görüşüm.

http://twitter.com/eozpeynirci

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı