Türk malı Beko Avrupa’yı dondurdu!

Sefer LEVENT
25.09.2013 - 01:13 | Son Güncelleme: 25.09.2013 - 09:52

İlk 7 aylık satışlarıyla Siemens’i sollayıp Bosch’un ardından ikinciliğe yerleşti.

Kriz sırasında bile Avrupa’da satışını artıran Arçelik ve Beko ilk 7 ayda oluşan rakamlara göre Siemens’i sollayarak ikincilik koltuğuna oturdu. Geçen yıl Türkiye dışında yüzde 37 büyüyerek rakiplerini şaşırtan Beko’nun önünde şimdi sadece Bosch var.

BİR dünya markası’ sloganıyla yola çıkan Beko Avrupa’da liderliğe koşuyor. Son 5 yıldır Avrupa’da hem pazar payını hem de kârlılığın en çok artıran marka olan Beko son 7 aydaki satışlarıyla Siemens’i geçerek Batı Avrupa’da ikincilik koltuğuna oturdu. Şirket bu hızla devam ederse Avrupa’da beyaz eşyanın şampiyonu olacak. Peki ama Beko’nun bu başarısının sırrı ne?
Avrupa Basketbol Şampiyonası’nın Litvanya-Fransa arasında oynan final maçını izlemek üzere Arçelik’in davetlisi olarak Slovenya’nın başkenti Ljubljana’dayız. Ljubljana’da nereye giderseniz gidin karşınıza Arçelik’in uluslararası markası Beko çıkıyor. Beko 3üncü kez Avupa Şampiyonası’nın ‘sunum sponsoru.’ Kentin en büyük meydanına kurulan dev Beko televizyonunundan tüm maçlar naklen yayınlanıyor. Şampiyona ile birlikte Beko Slovenyalıların aklına iyice kazınmış. Şirketin her girdiği pazarda ‘yerel’ bir marka gibi hareket etmesi aslında satışlarda yaşanan ivmenin nedenlerinden sadece biri. Diğerlerini Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik A.Ş. Genel Müdürü Levent Çakıroğlu anlattı.

EVLERDE ARAŞTIRMA

Türk malı Beko Avrupa’yı dondurdu

Her ülkede kullanıcıyı anlamaya çalıştıklarını söyleyen Çakıroğlu, “Evlere gidip bizzat araştırma yapıyoruz. Bu araştırmalara ben bizzat katılıyorum. Örneğin bakıyorsunuz bir ülkede et veya sebze kesinlikle buzdolabında saklanmıyor. Ya da başka bir ülkede peynirin tenekesiyle birlikte buzdolabına girmesi gerekiyor. Bu özelliklere göre ürünlerde değişiklikler yapıyoruz. Kendi teknolıjimize sahibiz her pazara en uygun ürünü tasarlayabilicek durundayız. Bu da bizi rekabetçi yapıyor” diyor.

YERLİLİK ORANI YÜKSEK

Çakıroğlu’na göre Beko’nun en büyük avantajı patentli ürünler. 90’ların sonundan bu yana kendi teknoljisiyle çalışan Arçelik Türkiye’de uluslararası fikri mülkiyet hakları kuruluşlarına yapılan başvuruların üçte birini gerçekleştiriyor. Şirket krizler dahil her koşulda cirosunun (2012’de 10 milyar 557 milyon TL) yüzde 1.5’ini (yaklaşık 160 milyon TL) Ar-Ge çalışmalarına ayırıyor. Merkez Ar-Ge Çayırova’da. Her işletmenin kendi Ar-Ge’si dışında Tayvan’da da elektronik ürünlere yönelik araştırma faaliyeti yürütülüyor. Ancak bu kadar globalleşen ve Avrupa’da birinciliğe oynayan Arçelik Türkiye’deki beyaz eşya üretiminin yüzde 65’in üzeride yerlilik oranı ile gerçekleştiriyor.

Basketbol sahasında buzdolabı var!

Beko 2006’da Türkiye Basketbol ligine sponsor oldu. Basketbolun tercih edilmesinin en büyük nedeni enerjik marka olarak öne çıkmak. Bu yüzden Beko Almanya, Rusya, İtalya, Litvanya liglerinin de spronsorluğunu aldı. Böylece dünya basketboluna en çok destek veren marka ünvanına sahip oldu. Avrupa Basketbol Şampiyonusu’nda devre arası ve molalardaki gösteriler Beko’nun sponsorluğu ile yapıldı. Basket Show’da yer alan Beko buzdolabı da oldukça ilgi çekti. Dev TV platformunun yanı sıra Ljublayana’da Kilk kez bir köprü Beko markasıyla giydirildi.

Verimli ürünlerimiz az elektrik harcıyor

GÜNÜMÜZDE en önemli konulardan birinin enerji verimliliği olduğuna dikkat çeken Çakıroğlu: “Bizim ürünlerimizde karbon emisyonlarının yüzde 90’ı bu ürünlerin evde kullanılması sırasında çıkıyor. Üretim vs. aşamasında değil. Bunun için gerçekten verimli ürünler üretmemiz gerekiyodu. Bunu yapıyoruz. Çevre ve maliyet açısından bu konu çok önemli. Çok başarılı bir kompresör ürettik. Bu tüketimde bize ciddi avantaj sağladı. Yazılım ve elektronik teknolojinin de etkisiyle A+++ ürünlerimiz A kategorisine göre yüzde 70 daha az elektrik harcıyor. Su verimliliği ve kullanışlılık açısından da başarılı ürünler üretiyoruz.”

Birçok ülkede lider

Arçelik’in aldığı Defy, 3 fabrikası ile Sahra altı Afrika Bölgesi’nin en önemli markası halinde. Arctic ve Beko markaları Romanya’da uzak ara lider. Almanya’da Blomberg İngiltere’de ise Leisure ve Flavel var. 8’i Türkiye’de olmak üzere dünyada 14 fabrika 14 fabrikası olan şirketin 30 civarında iştiraki var. 24 bin çalışanın görev yaptığı Arçelik’te bugün 15’ten fazla dil konuşuluyor. Almanya’daki şirketin CFO’su Romanya’dan, Rusya’daki pazarlama biriminin başında da Romanya’dan giden bir çalışan var. Güney Çin’deki CFO ise Fransız. Peki ama bu kadar büyüyen Arçelik nasıl yönetiliyor? Çakıroğlu’na soruyoruz: “9 kişi doğrudan bana bağlı en üstte onlar var. Ayrıca 60 global liderlik kadromuz var. Onlar yüksek yetkililerle donatılmış ve doğrudan karar alabilir durumda. Şirketi yönetirken Koç Holding bize çok geniş alan bırakıyor. İhtiyaç duyduğumuzda ise arkamızda hissediyoruz.”

Etiketler: beyaz eşya , Beko , Arçelik


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı