Türk halkı peşini unuttu

Hürriyet Haber
14.10.2003 - 13:39 | Son Güncelleme:

1994'te tüketim harcamalarının yüzde 79.9'u peşin yapılırken, bu oran geçen yıl yüzde 66.8'e geriledi. Geçen yılki tüketim harcamalarının yaklaşık dörtte biri vadeli yapıldı.

Devlet İstatistik Enstitüsü'nün verilerine göre, tüketim harcamaları içinde peşin alımların 1994 yılında yüzde 79.9 olan oranı 2002 yılında yüzde 66.8'e gerilerken, vadeli alımların payı yüzde 10'dan yüzde 24.4'e yükseldi.

DİE'nin 2002 yılı Hanehalkı Bütçe Anketi sonuçları, tüketicilerin geçen yıl vadeli satışlara daha çok ilgi gösterdiğini ortaya koyuyor. Aileler, tüketimlerinin yüzde 3'ünü kendisi üretirken, ayni gelir, hediye ve stoktan tüketimin payı ise  yüzde 5.9 olarak  gerçekleşti.

VADELİ SATIŞ KONUTLA İLGİLİ HARCAMALARDA YÜKSEK

Vadeli alımların en çok tercih edildiği mal grubu olarak, konut, mobilya ve ev aletleri öne çıkıyor. Geçen yıl konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıtlar için yapılan harcamaların yüzde 51'i peşin, yüzde 47.4'ü vadeli olarak gerçekleştirildi. 1994 yılında bu tür harcamalarda peşin oranı son derece yüksek düzeydeydi.

Sözkonusu yıl, konut, su, elektrik ve yakıt harcamalarının yüzde 85.6'sı peşin yapılırken, vadeli alımların oranı yalnızca yüzde 3.8 düzeyindeydi. Mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetleri için yapılan harcamaların da yüzde 51'i peşin, yüzde 44.8'ı vadeli olarak yapıldı. Giyim ve ayakkabıda da vadeli alımların oranı 1994'e göre oldukça yükseldi. 1994'te sözkonusu harcamaların yüzde 15.8'i vadeli gerçekleştirilirken, bu oran geçen yıl yüzde 27'ye çıktı.

Vadeli yapılan sağlık harcamalarının oranı yüzde 3.7n yüzde 10.7'ye yükselirken, kültür ve eğlencede vadeli gerçekleştirilen harcama oranı yüzde 23.7'den yüzde 34.6'ya çıktı.

Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı