Türk erkeğinin tüketici olarak portresi

Ucuzcu, peşinci, milliyetçi, muhafazakar, kontrollü, eski kafalı, tüketici haklarından habersiz, promosyon canavarı.

Bütün bu saydıklarım alışveriş halindeki bir Türk erkeğinin özellikleri. Kişisel deneyimlerden değil, 2066 kişiyle yapılan araştırmanın sonuçlarından elde edilen veriler bunlar.

Efes Pilsen, TNS araştırma şirketine bir anket yaptırmış. 24 ilde yüz yüze görüşmeler ile Türkiye Erkek Profili ortaya çıkmış. Araştırmanın, kişisel bakım, konut, iletişim, beslenme ve tatil gibi pek çok alt başlığı var. Bu başlıklardan biri de alışveriş. Araştırma 1993’ten beri aralıklarla tekrarlandığından karşılaştırma imkanı da oluyor.

Örneğin erkeklerin yüzde 68’i ancak cebinde parası olduğu zaman alışverişe çıkıyor. Oysa 10 yıl önce parası olmasa da alışverişe çıkıyor ve taksitle ödüyormuş.

Yüzde 48.5 bir şey satın alırken son derece korkak. Risk almıyor. Yeni bir şey denemeye ancak piyasada tutulur ve yaygınlaşırsa karar veriyor. Nispeten cesur yüzde 45, çevresindekileri kobay olarak kullanıyor. Onlar tavsiye ederse alıyor. Yeni bir ürün çıkmışsa hemen alır denerim, diyenlerin oranı sadece yüzde 5.9.

Ezici çoğunluk, aynı iki ürünün fiyatları da aynı olursa yerli markalı olanı tercih ediyor. Oranları yüzde 70.3. Yüzde 45.7 malın fiyatı kalitesinden önemlidir görüşünde.

Süpermarkete gittiğinde satın alacağı ürün fiyatına bir tane de hediye ederlerse bayılıyor, indirim çeki topluyor. Alışveriş yaptığı marketi ucuz olmasına göre seçiyor.

Türk erkeklerinin yüzde 90.9’u bugüne kadar hiç bilgi almak ya da şikayette bulunmak için ürüne ait tüketici danışma hattını aramamış. Buna hiç şaşırmadım. Genellikle bu tip "angaryalarla" eşlerini veya annelerini görevlendirmeyi tercih ettiklerinden doğal bir durum.

Parası neyse bastırıp alan, "peşin ödeyeceğim ona göre" yöntemiyle pazarlık yapan Türk erkelerinin arası internet veya postayla da iyi değil. Yüzde 92.5’i hiç posta yoluyla alışveriş yapmamış. Yapanların büyük bölümünün de seks shop siparişi verdiğine eminim. Türkiye’de seks shop alışverişlerinin büyük bölümü postayla yapılıyor.

Hayatında internetten alışveriş yapmayanların oranı daha da yüksek, yüzde 96.2. Şuna Türk erkekleri internetten alışveriş yapmaz diyelim olsun bitsin. Yapanların oranı ciddiye alınmayacak kadar düşük çünkü.

İşte Türk erkeklerinin alışveriş profili: Ucuzcu, peşinci, milliyetçi, muhafazakar, kontrollü, eski kafalı, tüketici haklarından habersiz ve promosyon canavarı. Ay birden daral geldi.

Kanyon’da bit pazarı

Yarın Levent Kanyon’da bit pazarı kurulacak. İstanbul Çukurcuma, Kadıköy, Üsküdar, Kapalıçarşı ile Bursa ve Eskişehir’den eskici ve antikacılar tezgah açacak. Öğrenebildiğim kadarıyla Çukurcuma Tombak’tan Naciye Sepet, Kuti gibi esnaflar, Amerikan Garaj, Alosantik’den Osman Demirel, Kadıköy’den Ömer Dudu orada olacaklar. Tıraş bıçağı kutusu, bisküvi kutusu, emaye kap gibi şeyleri biriktirmekten hoşlananlar heyecan verici parçalar bulabilir. Elinizde ilginç ve eski objeler varsa, buradaki tezgahlara götürebilir, tahmini değerlerini öğrenebilirsiniz. Hatta belki satma imkanı bile bulabilirsiniz.
Yazarın Tüm Yazıları