Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Tüp Geçiş projesi start aldı

    Hürriyet Haber
    13.12.2001 - 13:44 | Son Güncelleme:

    Boğaz Tüp Geçişi'nin yapımı için ilk imzalar bugün atıldı. Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı (Marmaray) Mühendislik ve Mimarlık Hizmetleri ile Gebze-Halkalı Yüzeysel Metrosu Hatları İyileştirilmesi sözleşmeleri, Ulaştırma Bakanı Vural ile sistemin yapımını üstlenen Avrasya Konsorsiyumu temsilcileri tarafından Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü`nde (DLH) düzenlenen törenle imzalandı.

    Ulaştırma Bakanı Oktay Vural, törende yaptığı konuşmada Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi İnşaatı`nın (Marmaray) Türkiye`nin uzun yıllardan beri gerçekleştirdiği en önemli proje olduğunu ifade etti. Vural, ülkenin modernleşmesine ve gelişmesine yakışan Marmaray`ın mühendislik ve mimarlık sözleşmesine imza atmaktan büyük mutluluk duyduklarını belirterek, şunları söyledi:

    "Bu proje Türkiye`nin uzun yıllardan beri gerçekleştirmekte olduğu en önemli projedir. Hem Türkiye`nin geleceğine damgasını vuran, hem de İstanbul`un ulaşım sorununa çözüm olabilecek bir proje olmakla birlikte, aynı zamanda çevre dostu bir projedir. Bu projeyle İstanbul`un ulaşım problemini çözerek, toplu taşımacılıkta hem büyük bir atılımı sağlayacağız, hem de doğu-batı ulaşım koridorunun en önemli halkasını birleştirmek suretiyle, Türkiye`nin coğrafi konumuna ulaşım açısından çok önemli bir rekabet gücü sağlayacağız."

    Oktay Vural, projenin 20 yıldır çalışmalarının sürdüğünü vurgulayarak, bu aşamadan sonra yapılacak olanın projenin hayata geçirilmesi ve inşaat ihale çalışmalarının yürütülmesi olduğunu söyledi. 

    2.5 MİLYAR DOLARLIK PROJE
       
    Marmaray`da iki dakikada bir araç işletilmesi yoluyla tek yönde saatte 75 bin kişinin taşınacağını bildiren Vural, işletme aralığının bir buçuk dakikaya düşürülmesiyle ise 100 bin kişinin taşınabileceğiniifade etti. Vural, yasal süreçler ve finansman konusundaki sıkıntılar nedeniyle projenin ağır ilerlediğini belirterek, bu açığın kapanması için yoğun bir çalışma sürecine girildiğini kaydetti. Oktay Vural, şöyle devam etti:

    "Projenin toplam yatırım bedeli 198 milyar Japon Yeni`dir. Bunun yaklaşık 12.5 milyar Japon Yeni tutarındaki anlaşma 1999`da temin edilmiştir. Bundan sonraki kısmın temini için ise müşavirin işe başlaması ve işin sağlıklı bir şekilde yürütülmesiyle mümkün olabileceği Japon Hükümeti tarafından belirtilmiştir. Bu proje, Türkiye`nin yakın tarihi ve geleceği için çok önemli bir projedir. Boğaz tüp geçişi 800 milyon dolar, banliyönün iyileştirilmesi 680 milyon dolar ve araçlar 1 milyar dolar olmak üzere 2.5 milyar dolarlık bu proje, Türkiye`nin geleceğini ve bölgedeki ticaret hacminin geliştirilmesi yönünde son derece önemli olacaktır."

    Projenin bugün Sayıştay Başkanlığı`na tescil için gönderileceğini,devamında müşavirin işe başlayacağını anlatan Vural, "Yoğun geçecek tüp geçit ihalesi hazırlıkları çalışmalarından sonra 6 ay içerisinde ülkemiz için milenyum yıllarının yıldız projesinin temelini atabileceğiz" diye konuştu. Vural, tüp geçiş inşaatının yaklaşık 4 yıl, metro çalışmalarının da 3 yıl süreceğini belirterek, projeye emeği geçen herkese teşekkür etti.
       
    EKONOMİK FAALİYETLERE DE KATKI SAĞLAYACAK
       
    Japonya`nın Ankara Büyükelçisi Shigeo Takenaka da Japon Hükümeti`nin İstanbul`un ulaşım ve çevre sorunlarını çözecek uzun vadeli bu projeye destek vermekten memnuniyet duyduğunu ifade ederek, bugüne kadar yüzde 0.25 faiz ve 10 yıl geri ödememe şartı ile 110 milyon dolar kredi sağladığını kaydetti.

    Projenin işleyişinin 1999 yılından itibaren yavaşladığını belirten Takenaka, 4 ay önce Ulaştırma Bakanı Vural`a gerçekleştirdiği ziyaretin projeye yeniden bir ivme kazandırdığını anlattı. Takenaka, şunları söyledi:

    "Ama önümüzde daha pek çok zorlukların bizi beklediğini tahmin etmek güç değildir. Japon Hükümeti, şu anda yeniden bir yapılanmaya gitmektedir. İleriki mali yılda yüzde 10 kısıntı düşünülmektedir. Umarım siz de yapılan bu politika değişikliği karşısında gerekeni yaparsınız."

    Pasific Consultants International (PCI) Yönetim Kurulu Başkanı Shota Morita ise projenin İstanbul`un artan trafiğine cevap vereceğini, aynı zamanda Avrupa ile Asya`yı birbirine bağlayarak globalleşen dünyanın oluşumuna katkı sağlayacağını söyledi. Morita, "Marmaray, İstanbul`un artan trafiğine cevap vermekle kalmayacak, ekonomik faaliyetlere de katkı sağlayacaktır. Bu sadece Türkiye için değil, Avrupa ve Japonya için de çok önemlidir. Bu projeyi, Türk hükümeti ve halkı için başarıyla tamamlayacağımızı taahhüt ediyorum" diye konuştu.

    Projenin finansmanını gerçekleştiren Japan Bank for International Cooperation Yöneticisi Yoshio Wada da, Türkiye`de daha önce birçok ulaşım projesinin finansmanını sağladıklarını hatırlatılarak projenin büyük bir başarıya ulaşacağına inandıklarını kaydetti.
      

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı