ANKARA HABERLERİ

Tüketim alışkanlıkları kriz döneminde değişime uğradı

Hürriyet Haber
15 Aralık 2009 - 00:00Son Güncelleme : 14 Aralık 2009 - 20:39

GfK Türkiye tarafından gerçekleştirilen Kimlerin Krizi Araştırması’nda 2008 krizinin tüketiciyi nasıl etkilediği değerlendirildi. Araştırmadan, tüketicinin kriz ortamında alışveriş ve tüketim alışkanlıklarını değiştirdiği sonucu çıktı.

Hürriyet Haber

GfK Türkiye tarafından gerçekleştirilen Kimlerin Krizi Araştırması’nda 2008 krizinin tüketiciyi nasıl etkilediği değerlendirildi. Araştırmaya göre, tüketicinin hayatındaki krizin başlıca göstergeleri maaşların geç ya da eksik ödenmesi, uzun süre zam alamama ya da işten çıkarılma.

Güven arayışı

İş bulma zorluğu ise, özellikle gençlerin en büyük endişeleri arasında yer alıyor. İş bulamama halinde erkekler askere gitmeyi tercih ediyor. Kamuda çalışmanın cazip hale geldiği, KPSS başvurularında artış olduğu, bunun da güven arayışından kaynaklandığı ifade ediliyor.
Fiyat artışları nedeniyle tüketicilerde kredi kartı borcu ve diğer faturaları ödeyememe korkusu hakim. Kirayı ödeyememe evden atılma, elektrik-suyun kesilmesi, haciz gelmesi yaşanan endişeler arasında.

Planlı harcama

Araştırmaya göre, tüketici bir yandan değişimlere duygusal tepki verirken, bir yandan da rasyonel kararlar almaya çalışıyor. İdareli yaşamaya kendini alıştırıyor, var olanla yetinmeye, kendini garanti almaya ve kötü senaryolara karşı hazırlıklı davranmaya çalışıyor.

Tüketiciler krizle başa çıkmak için çeşitli metotlar geliştiriyor. Bunların en başında satın alma stratejisinde değişim yer alıyor. Buna göre tüketiciler plansız harcamalardan, ani kararlardan kaçınıyorlar, masraflar konusunda daha tedbirli davranıyorlar. Örneğin tüketiciler market market geziyorlar ya da markette daha fazla zaman harcayarak, fiyat karşılaştırması yapıyorlar. Sosyal yaşamlarında da kısıntıya giden tüketiciler, seyahat, tatil, gezme planlarını erteliyor. Krizin etkileriyle uygulanan tasarruflar arasında yemek ısmarlamak yerine pişirmek gibi önlemler yeralıyor.

Giyim giderlerinde kısıtlama

Araştırmaya göre giyim ve ayakkabı giderleri, yüzde 27 ile en fazla kısılan harcamaların başında geliyor. İkinci sırada temel gıda gelirken, üçüncü sırada kişisel bakım ürünleri yer alıyor. Akıllı tüketicinin ortaya çıkmasında sadece krizin etkisi olmadığı, krizin bu gelişimi hızlandırdığı belirtiliyor.
Pazardaki değişiklikler, mahalle arasındaki marketlerin çoğalması, pek çok kategorideki sıkı rekabet, teknoloji marketlerin tüketiciyi kıyas yapmaya ve en ucuzunu almaya teşvik etmesi, internette en ucuzu arama ve bulma imkanı, insanların kriz ortamında alışveriş alışkanlıklarını ve tüketim alışkanlıklarını değiştirmesine neden oluyor.
Araştırma sonunda elde edilen bulgulara göre, tüketicinin kriz hakkındaki düşünceleri ve krize verdiği reaksiyonlar kendi içinde farklılaşıyor.

Etiketler:

Yasal Bilgilendirme

Hurriyet.com.tr’nin Ankara haberleri bölümünde, DHA ve İHA’nın abonelerine gönderdiği Ankara haberleri otomatik olarak derlenmektedir. hurriyet.com.tr editörleri otomatik akış içinde Tüketim alışkanlıkları kriz döneminde değişime uğradı haberine editoryal müdahalede bulunmamıştır. Haber içeriklerinden hukuken ilgili ajanslar sorumludur.


    ANKARA YOL DURUMU
    Ankara1 DERECE
    Yol durumu »
    ANKARA NAMAZ VAKİTLERİ
    22 Ağustos 2017, Salı
    • İmsak
      04:11
    • Guneş
      05:59
    • Öğle
      13:03
    • İkindi
      16:48
    • Akşam
      19:44
    • Yatsı
      21:19
    Diğer iller için Namaz Vakitleri »
    Sayfa Başı