Tüketicinin Ekan abisi

Erkan ÇELEBİ
Haberin Devamı

Saadet zinciri tezgahıyla 56 milyar lira kazandı

Bugüne kadar ‘‘dostunu dolandırt sen de kazan’’ sistemine 7 milyar lira kazanacaklarını vaad ederek 170 bin kişiyi üye yapan Bozo'nun kurucusu Mehmet Emin Aygüler, bu parayı kazanan üyenin olup olmadığını bilmiyor. Ancak, bilinen bir gerçek var, o da, Aygüler'in dört yıl içinde 170 bin üyeden 56 milyar lira kazandığı... Aygüler'e göre ise bu çark, aylık 200 milyon lira gibi mütevazi bir gelirle devlete 50 milyon lira vergi ödenerek, döndürülüyor.

MEHMET Emin Aygüler, her türlü yasal önleme rağmen, tüketicilerin bilgisizliğinden yararlanarak, ‘‘Saadet Zinciri‘‘ kurup, milyarlık vurgun gerçekleştirdi. Hazine'den ve Sermaye Piyasası Kurulu'ndan (SPK) izin alma gereği dahi duymadan ‘‘Piramit’’ adı verilen basit formüllerle bugüne kadar toplam 170 bin kişiden 56 milyar lira para topladı. Arkadaşımız Zeliha Aslan'ın ‘‘piramit’’ adı verilen sistemle gerçekleştirilen vurgunu içeren araştırmasının ikinci bölümünde bu hafta Bozo adlı ‘‘saadet zinciri’’ yer alıyor.

TRİLYONLUK ÇARK

Hatırlayacağınız gibi araştırmanın ilk bölümünde ‘‘Dostunu dolandırt sen de kazan’’ sistemiyle çalışan ve Kenan Şeranoğlu'nun oluşturduğu Almanya kökenli Titan adlı ‘‘Saadet zinciri’’yle gerçekleştirilen vurgunu aktarmaya çalışmıştık. Titan'ın piramit sistemine katılınabilmesi için ilk önce 3 milyon lira ödeyip, yemekli toplantıya gitmek ve katılım payı olarak da 2 bin 450 mark (262 milyon lira) ödemek gerekiyor. Bu 2 bin 450 markın da bağış adı altında alınması katılımcıların ileride herhangi bir hak iddia etmesini engelliyor. Bugüne kadar 10 bin kişiyi sisteme dahil eden Titan'ın para hacmi, 7 ay gibi kısa bir sürede toplam 25 milyon marka yani, 3 trilyon liraya ulaşmış durumda.

Mehmet Emin ve Tülay Aygüler kardeşlerin oluşturduğu Bozo ise Titan'a oranla daha mütevazi çalışıyor. Bu nedenle hedef kitlesini düşük gelirli kesim oluşturuyor.

Mehmet Emin Aygüler'in mesleği kimyagerlik... Bundan dört yıl önce kimyagerlikten köşeyi dönemeyeceğini anlayan Aygüler, kardeşiyle birlikte İstanbul Taksim'de bir büro kiralayıp, Bozo adlı bir limited şirket kuruyor. Bir bilgisayar, bir faks ve bol miktarda bastırılmış formlardan oluşan büroda, sıra para kazanmak için dostunu dolandırtmayı göze alabilen kurbanları ağa düşürmeye geliyor.

Dostunun dolandırılmasına aracılık etmeyi göze alanlara 6 milyar 988 milyon 400 bin lira vaad eden Mehmet Emin Aygüler, onlardan da 1 milyon 600 biner lira almayı ihmal etmiyor. Yani, her katılımcı, 1 milyon 600 bin lirayla birlikte kendi dışında üç dostunu da sisteme dahil etmek zorunda. Yeni dahil edilen üç kişi toplam 4 milyon 800 bin lirayı kendisini sisteme dahil edene veriyor. Bunun 3 milyon 200 bin lirası kazanma sırası gelen üyeye gönderiliyor. Geri kalan 1 milyon 600 bin liranın 256 bin lirası posta havale masraflarına harcanıyor. 1 milyon 344 bin lira da Bozo'nun kurucusu Aygüler kardeşlerin hesabına posta havalesiyle gönderiliyor.

170 BİN ÜYE

Bugüne kadar Bozo adlı sisteme 170 bin kişi üye olmuş. Bu sistemden, para kazanmak ancak, kazanma sırasının üyeye gelmesiyle mümkün olabiliyor. Bunun için de, üyenin 2 bin 187 kişiyi sisteme dahil etmekte aracı olması gerekiyor. Şayet bu hayal gerçekleşirse üye 6 milyar 998 milyon 400 bin lira kazanabiliyor.

Ne var ki, 170 bin kişinin dahil olduğu sistemde, bugüne kadar bu parayı kazanan üyenin olup olmadığını Bozo'nun kurucusu Mehmet Emin Aygüler dahi bilmiyor.

Üyelerin bu parayı kazanıp kazanmadığı bilinmiyor ama, bilinen bir gerçek var o da, Aygüler kardeşlerin sisteme dahil olan her üç üyenin sırtından 1 milyon 344 bin lira kazandığı... Bu da, Aygüler kardeşlerin dört yıl içinde 170 bin üyeden bugünkü değerle 56 milyar lira kazandığı anlamına geliyor.

MÜTEVAZİ GELİR

Aygüler, kimseden para toplamadıklarını, sadece sisteme dahil olanlardan organizasyon gideri aldıklarını bu nedenle de yaptıkları işin son derece yasal olduğunu iddia ediyor. Ayrıca, devlete kuruşu kuruşuna kazandıkları paranın vergisini de ödediklerini söylüyor. Ödediği vergiye gelince de, 1995 yılında 78 milyon, 1996 yılında da 2 milyar 400 milyon lira gelir beyanında bulunduğunu, bunun üzerinden de 600 milyon lira vergi ödediğini belirtiyor. Bu yıl ise yatırım yapıp, yeni şubeler açtığı için zarar ettiğini savunuyor. Yani, Aygüler kardeşler aylık 200 milyon lira gibi mütevazi bir gelirin 50 milyon lirasını hem vergi olarak devlete ödeyip, bu çarkı döndürmeye hem de 170 bin kişiyi milyarder etmeye çalışıyor.

TEFECİLİK

Türkiye'de kişi ve kuruluşların para toplayabilmesi ya da para alışverişlerine aracılık etmesi için Hazine ve Sermaye Piyasaları Kurulu'ndan izin alması gerekiyor. Bu da sadece borsa aracı kurumları, döviz büfeleri, finans kuruluşları ve bankalara veriliyor. Bunların dışında para alışverişlerine aracılık etmek tefecilik sayılıyor. Tefecilikte, yasalarımıza göre suç...

SPK, daha önce trilyonlarla oynayan Titan, milyarlara aracılık eden Bozo gibi piramit sistemiyle çalışan İmece'nin saadet zincirini kırmıştı. SPK ve Hazine devreye girerek, İmece'nin organizatörleri köşeyi dönmeden, katılımcıların fazla zarar görmesini önlemişti. Şimdi, SPK ve Hazine'nin İmece'de olduğu gibi Titan, Bozo ve bu sistemle çalışan firmalarda da devreye girmesi, bu firmaların hesaplarını incelemeye alıp, daha fazla kişinin zarar görmesini önlemesi bekleniyor.

İç hatlarda işinizi kalkıştan 20 dakika önce bitirin

Uçakla seyahat edenler kalkış saatinden çok önce havaalanında olma zorunluluğundan şikayet ederler. Oysa uçağa binmeden önce tamamlanması gereken bir çok işlem var ve uçuşun gecikmemesi için bunların zamanında yapılması zorunlu. Aksi takdirde bir taraftan geç gelen yolcunun işlemlerinin tamamlanması için diğer yolcular beklemek zorunda kalırken diğer taraftan uçak kalkış saati dolduğu halde hava alanından ayrılamaz ve rötar yapar. Bütün bunları önlemek için de havayolu şirketleri kalkış saatinden belli bir süre önce işlemini tamamlamayan yolcuyu uçağa almama kuralı koyarak

çözüm bulmaya çalışıyor. Antalya'dan İstanbul'a uçacak olan Zerrin Görmüş, saat 20.45'teki uçağı için 20 dakika önce alana gelmiş. Ancak Türk Hava Yolları görevlileri tarafından uçağın dolduğunu ve ertesi günkü uçağa binmesi gerektiği söylenmiş. Uzun tartışmalar sonucunda da Görmüş o gece Dedeman Otelin'de ağırlanıp, ertesi gün ilk uçakla İstanbul'a gönderilmiş. Konuyla ilgili olarak THY yetkilileriyle görüştük. Yetkililer, iç hat uçuşlarında yolcuların bilet ve bagaj işlemlerini uçağın tarifeli kalkış saatinden en az 20 dakika önce bitirmiş olmaları gerektiğini söyledi. Aksi takdirde bu işlemleri bitirememiş yolcuları bekleme imkanı olmadığını belirtti.

Kaçak elektrik kullanımı engellendi

Ödemediği faturaları nedeniyle elektriği kesilince kaçak elektrik kullanmaya başlayan deri atelyesinin elektriği, okuyucumuzun ihbarı üzerine kesildi.

Zeytinburnu'nda 15 makine, 2 sanayi tipi buharlı ütü ve 15-20 personelle deri atelyesi işleten Doğan Saylı, elektrik faturalarını ödememiş. Boğaziçi Elektrik de atelyenin elektriğini kesmiş. Ancak bir süre sonra, bir usta getiren

atelye sahibi elektriği kaçak olarak bağlatıp kullanmaya başlamış. Bu olayı farkeden okuyucumuzun, Hürriyet'in Tüketici Köşesi'ne mektup göndermesi üzerine konuyu Boğaziçi Elektrik'e ilettik. Boğaziçi Elektrik yetkilileri, yaptıkları kontrolde atelyede kaçak elektrik kullanıldığını tesbit ettiler ve elektriği tekrar kesip işyeri hakkında yasal işlemleri başlattılar.

Bakım sözleşmesi olmayanı servis için bekletiyorlar

Bakım sözleşmesi imzalamayan müşterilerinin servis hizmetlerini ağırdan alan Tekofaks, bilgisayar kayıtlarında bir karışıklık olunca, bakım sözleşmesi yapan müşterisini de günlerce bekletti. Haydar Özlük,'ün Panasonic marka faksı arızalanınca, yetkili servis çağırmış. Üç gün beklediği halde servis gelmeyince Hürriyet'in Tüketici Köşesi'ne bir mektup gönderen Özlük mektubunda, ‘‘Üstelik bir yıllık bakım anlaşması da yapmıştık’’ diye yakınıyor.

Özlük'ün şikayetini Panasonic'in

Türkiye Temsilcisi Tekofaks'a ilettik. Tekofaks yetkilileri, bakım sözleşmesi olan müşterilerine öncelik tanıdıklarını bu nedenle de sözleşmesi olmayanlar arıza bildirdiklerinde onları sıraya koyduklarını belirterek, şunları söylediler: ‘‘Şirket kayıtlarından kaynaklanan bir hata nedeniyle Haydar Özlük'ün sözleşme süresi bitmiş gözüküyordu. Bu nedenle önceliği sözleşmeli müşterilerimize tanıdığımız için beklettik. Ancak bu hatamız yüzünden Özlük'ün bakım sözleşmesini bir yıl daha ücretsiz olarak yeniledik.’’

Derin dondurucu karlanır mı?

Derin dondurucunuzu buzdolabı gibi kullanmaya kalkmayın. Aksi takdirde karlanma yapabilir. Okuyucularımızdan Handan Ülger'in derin dondurucu şikayetiyle ilgili olarak görüştüğümüz Philco Tüketici Hizmetleri Direktörü Haluk Çubukçu, içerisine günlük olarak çok sık olarak yiyecek konulup alınan ve dolayısıyla sık sık kapağı açılan dondurucuların karlanma yapacağına dikkat çekti. Bu

şekilde kullanılan derin dondurucunun içerisindeki ısının yükseldiğini ve nem oranının arttığını belirten Çubukçu, buna bağlı olarak da karlanmanın kaçınılmaz olduğunu söyledi. Derin dondurucuların kullanma klavuzlarında da kapısının çok sık açılmaması konusunda uyarıda bulunulduğunu, şayet sık kullanılıyorsa buz eritme işleminin daha kısa aralıklarla gerçekleştirilmesi gerektiğini belirtti.

Şirketlerden tüketicilere

PENTİ, tüketicilerden gelen şikayetler üzerine pantolon çoraplarının lastik bölümünü yeniledi. Penti pantolon çorabında diz altına gelen lastik bölümü daha geniş ve bacağı sıkmayacak şekilde esnek hale getirildi. Ayrıca, kış aylarında kullanım da dikkate alınarak 20 denyenin yanısıra 40 denye ve daha kalın pantolon çorabı da üretildi. Ambalajı da yenilenen pantolon çorabı, ikili olarak yeni ambalajında satılıyor.

ORİFLAME, sadece bayanların değil erkeklerin de kullanabileceği Aloa cilt bakım serisini piyasaya sundu. Doğal özler kullanılarak üretilen ve her cilt için kullanılabilecek cilt bakım serisinde, yıkama jeli ile yüz temizleme fırçası, temizleyici, toner, nemlendirici ve jel bulunuyor.

BERBEN EXPRESS, kapıdan kapıya acil yükleme servisini Türkiye pazarında yaygınlaştırıyor. Avrupa Birliği'ne bağlı ülkelerin önemli merkezleri ile Türkiye arasında ve ağırlıklı limiti olmaksızın gerçekleştirilen servis, sayesinde her türlü gümrüklü yüklemeler 18 ile 24 saat içerisinde istenilen adrese teslim ediliyor.

KVK, yeni Modern Teknik Servis Merkezi'ni Kozyatağı'nda açtı. KVK'nın merkezine 50 metre uzaklıkta bulunan Teknik Servis, cep telefonunuzla ilgili olarak her türlü soruna çözüm bulabilecek kapasitede. Servis'in telefon ve faks numarası 0216 445 59 59 ve 0216 445 59 60

PROFİLO, ‘‘ultra line’’ televizyon serisini piyasaya sundu. Beş model seçeneği bulunan ultra line serisinde televizyona dokuz ayrı dilde komut verilebiliyor, dört harfe kadar izlenilen kanal isimlendirilebiliyor, uzaktan kumanda ile en çok izlenen 10 kanalın listesini sırasına göre ekrana dökülebiliyor ve stereo ses çıkışları sayesinde stereo yayınları izlenebiliyor.

POSTA KUTUSU

İSTANBUL'dan Yaşar İpekçioğlu'nun Bosch marka bulaşık makinasının tuz kabı değiştirildi.

İSTANBUL'dan Gökhan Yavuz'un Bosch marka çelik ocağı yenisiyle değiştirildi.

İSTANBUL'dan Hikmet Münir'in Opel marka aracının şanzımanı onarıldı.

İSTANBUL'dan İrfan Mumay'ın Arçelik marka buzdolabı yenisiyle değiştirildi.

İSTANBUL'dan Hülya Çınar'a Bosch marka bulaşık makinası teslim edildi.

İSTANBUL'dan Saffet Sarıca'nın Bosch marka buzdolabı yenisiyle değiştirildi.

İSTANBUL'dan Fatma Sönmez'in arızalı İhlas marka daire şofbeni, İhlas banyo şofbeni ve İhlas saç kurutma cihazı ile değiştirildi.

İSTANBUL'dan Bülent Tuncay'ın kapı kiliti Şahin Çelik Kapı tarafından değiştirildi.

İSTANBUL'dan Yüksel Akbaş'ın ayakkabısı Desa tarafından onarıldı.

İSTANBUL'dan Didem Ebey'in Ericson marka cep telefonu yenisiyle değiştirildi.

İSTANBUL'dan Ensar Saruhan'ın Ericson marka cep telefonu onarıldı.

Yazarın Tüm Yazıları