Tüketici ve işletmeci nakitten vazgeçmedi

AA
08 Temmuz 2017 - 12:19Son Güncelleme : 08 Temmuz 2017 - 12:19

Türkiye'de hanehalkı harcamalarındaki kartlı ödemelerin payı son 5 yılda yüzde 4 arttı. Tüketici Dernekleri Federasyonu Genel Başkan Yardımcısı Hekimci: "Tüm teknolojik olanaklar ve kolaylıklarına rağmen tüketici kredi kartına elini atarken çok düşünmek zorunda. Gözlemlerimize göre, kadın tüketiciler erkeklere göre kredi kartını taksit olanakları ve para taşımanın riskini azalttığı için daha fazla tercih ediyor" açıklamasında bulundu.

Teknolojik ilerlemelerle dijital ödeme sistemleri gelişirken, hanehalkı harcamalarında kartlı ödemelerin payı son 5 yılda yüzde 4 arttı.

Bankalararası Kart Merkezi verilerine göre, hanehalkı harcamalarındaki kartlı ödemelerin payı 2012'de yüzde 35 seviyesindeyken, son bir yıldaki harcamalar göz önüne alındığında bu oran yüzde 39 seviyesine çıktı. Böylece, hanehalkı harcamalarında kartlı ödemelerin payı son 5 yılda yüzde 4 artış gösterdi.

Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) Genel Başkan Yardımcısı Ferda Hekimci, AA muhabirine yaptığı açıklamada, tüketicinin kredi kartına dokunmaktan korkar olduğunu söyledi.

Tüketicinin yüksek faiz, komisyon ve kredi kartı aidatlarından korunmak için pasif bir direniş gösterdiğini belirten Hekimci, "Türkiye’de tüketici fahiş kredi kartı faizleri, haksız komisyon ve aidatlardan çok müşteki oldu." dedi.

Hekimci, TÜDEF olarak bankaların bu uygulamalarına dikkati çekmek için çok uğraştıklarını ve bu konuda pek çok dava kazandıklarını dile getirerek, bankacılık işlemlerine yönelik şikayetlerin 2015'te başvuruların yüzde 93’ünü oluşturduğuna dikkati çekti. Hekimci, bu dönemde tüketicilerin şikayetlerinde yüzde 90-94 oranında haklı çıktığını ve bu durumun kamuoyunda bir güvensizlik yarattığını ifade etti.

"Tüm teknolojik olanaklar ve kolaylıklarına rağmen tüketici kredi kartına elini atarken çok düşünmek zorunda." diyen Hekimci, bilinçli tüketicinin kredi kartına mesafeli durduğunu söyledi. Hekimci, şöyle konuştu:

"Gözlemlerimize göre, kadın tüketiciler erkeklere göre kredi kartını taksit olanakları ve para taşımanın riskini azalttığı için daha fazla tercih ediyor. Yine genellikle gelir düzeyi düşük tüketicilerin ertelenemeyen gereksinimlerini karşılamak için kredi kartı kullandıklarını gözlemliyoruz. Gelir düzeyi yüksek olan tüketiciler ise daha rahat nakit olanağına sahip olduklarından kredi kartlarını sadece mecbur kalındığı durumlarda kullanmak gerektiğini düşünüyor. Bu durumun oluşumunda kredi kartı kullanımının özellikle ülkemizdeki olumsuz imajı önemli bir etken. Bizce ülkemizde kredi kartları halen bir kredi olanağı olarak değil, sadece nakit paraya alternatif bir harcama yöntemi olarak görülüyor."

Makro Market AŞ Kurucu Ortağı ve Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Songör de kartlı ve nakit ödemelerin uzun bir süredir oransal olarak baş başa gittiğini söyledi.

Kartlı ödemelerin perakendedeki payının biraz daha yüksek olduğunu belirten Songör, "Gıda perakendesinde kredi kartı kullanımı yüzde 50'nin üzerinde bir oranı buluyor." dedi.

Songör, söz konusu oranın yüksek olduğunu vurgulayarak, şunları kaydetti:

"Ekonomik ve ticari açıdan bakıldığında bizim tercihimiz tabii ki nakit ödeme fakat kredi kartının da özellikle tahsilat güvenliği, işlem kolaylığı ve para üstü zorluğu olmaması gibi nedenlerden dolayı avantajlı tarafları var ancak kredi kartıyla yapılan alışverişlerde bizim bankalara bir komisyon ödememiz söz konusu ya da gecikmeli olarak paramızı alabiliyoruz, bu da maddi bir kayıp anlamına geliyor, bir maliyet ortaya çıkarıyor."

 



    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı