Toplu taşımaya elektrik gerek!

Güncelleme Tarihi:

Toplu taşımaya elektrik gerek
Oluşturulma Tarihi: Aralık 01, 2016 22:47

Türkiye’de son yıllarda hızla büyüyen ve en büyük projelerin gerçekleştiği sektörlerden biri de ulaşım. Siemens Türkiye CEO’su Hüseyin Gelis, elektrikli toplu taşımacılığa ağırlık verilerek hem çevre, hem ekonomi açısından iyileşme sağlanabileceğini söylüyor. Ayrıca son teknolojilerle emisyonu düşürme ve zaman tasarrufu sağlanabileceğini vurguluyor.  

Haberin Devamı

ALMAN teknoloji şirketi Siemens, Türkiye’nin büyümesine ve gelişimine nasıl katkıda bulunduğunu anlattığı ‘topluma katkı raporu’nu yayınladı. Raporda özellikle ulaşım konusu dikkat çekiyor. Zira Türkiye’nin kalkınma hedefleri arasında en önemli konu başlıklarından birini ulaşım oluşturuyor. Yollar, köprüler, demiryolları, havalimanları, liman ve su yollarını kapsayan altyapı yatırım sanayiinin 2011’den 2022’ye kadar yılda yüzde 12 değer kazanarak ve toplamda üç kat büyüyerek 10.9 milyar TL’den 36.6 milyar liraya ulaşması bekleniyor. Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’nın 2013 tarihli raporuna göre, 2022 yılında yollar ve köprüler 16.8 milyar TL, demiryolu taşımacılığı sektörü ise 13.8 milyar lira değere ulaşacak. Lakin ulaşımda yeni yatırımları yaparken çevreyi daha az kirletecek, daha fazla tasarruf sağlanacak teknolojilerin tercih edilmesi de önem taşıyor. Siemens Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Hüseyin Gelis, elektrikli raylı sistemlere işaret ederek, “Elektrik kullanarak yüksek kapasiteli, az bakım gideri olan, süratli, konforlu, az yer kaplayan ve havayı kirletmeyen bir ulaşım türü. Bu nedenle özelikle kent içi ulaşımda raylı sistemlere (elektrikli toplu taşımacılığa) ağırlık vermek, hem çevre hem de enerji ekonomisi açısından tüm uzmanların birleştiği bir konu. Mükemmel bir raylı sistem altyapısı, enerji verimliliğini büyük oranda arttırırken, karbon emisyonsuz bir gelişme ya da mevcut karbon salım derecelerinde önemli ölçüde iyileşme sağlar” diyor.

Haberin Devamı

25 BİN KM DEMİRYOLU

Türkiye’de demiryolu, denizyolu, boru hattı gibi diğer ulaşım sistemlerinin mevcut ihtiyacı karşılayamıyor olması nedeniyle, şehir içi ve şehirlerarası yolcu ve yük ulaşımı karayolu ağırlıklı olarak yapılıyor. Gelis’e göre hızlı tren hatlarının kurulması ekonomik büyümeyi teşvik edebilir, uzun mesafelerin konforlu ve kısa zamanda tamamlanmasıyla bu mesafeler arasındaki ekonomik ilişkiler de artabilir. 10. Kalkınma Planı’nda demiryollarının toplam uzunluğunu 25 bin kilometreye (km) çıkarma hedefi olduğuna dikkat çeken Gelis, “Bu çerçevede Ulaştırma Bakanlığı, 200 set çok yüksek hızlı tren, 10 bin km yeni yüksek hızlı tren hattı, 4 bin km konvansiyonel hat, 5 bin yeni metro aracı ve mevcut 11 bin kilometrelik demiryolu hattının rehabilitasyonu için yatırım yapacak. Bu rakamlar düşünüldüğünde, CO2 emisyonunda azalma ve yolculuk sürelerinde kısalma konusundaki potansiyel daha iyi anlaşılabilir” diyor. Teknolojinin, ulaşımda hem enerji verimliliğini arttırdığını, hem de CO2 emisyonlarının azaltılmasını sağladığını kaydeden Gelis, Amerika’da Portland bölgesindeki toplu taşıma uygulamalarını örnek gösteriyor: “12 bin kilometrelik Portland Orange Line, şehrin banliyölerinden şehir merkezine her gün 23 bin yolcu taşıyor. Projenin önemi, şehre diğer banliyöleri de bağlamanın yanında çevreye olumlu etkileri ve otomobil trafiğini günde 9 bin adet azaltmasıyla ortaya çıkıyor. Siemens trenleri ve enerji depolama sisteminin kullanıldığı projede her bir birim için yılda 500 bin kilovat saat elektrik tasarrufu sağlanabiliyor. Trafikteki araç sayısının azalmasıyla da hava kirliğinin azaltılmasına önemli katkı sağlanıyor.”

Haberin Devamı

YOLCULUK BAŞINA 7 TON

RAPORDA, Türkiye’nin ilk çok yüksek hızlı treni Siemens Velaro’dan da bahsediliyor. Haziran itibarıyla 600 bin kilometre yol kat eden Velaro, Ankara-Konya arasında yolcu taşıyor. Rapora göre, yolculuk süresini 1.5 saate düşüren sistemde, trenler 250 km/s azami hızla seyahat ediyor ve otoyol üzerinden yapılan yolculuklara oranla yüzde 40 zaman tasarrufu sağlanıyor. Aynı mesafeyi giden otomobile göre yolculuk başına 7 tona yakın CO2 emisyonu önleniyor. Gelis, “Son teknoloji kullanan ulaşım sistemlerinin demiryolları değil tüm taşımacılık alanlarında hem karbon emisyonunu düşürme, hem de zaman tasarrufu sağlamada ciddi katkısı olabilir. Türkiye’nin Paris Anlaşması’ndaki karbon salımı düşürme hedefinin önemli bir bölümü bu şekilde sağlanabilir” diyor.

Haberin Devamı

HAVA KİRLİLİĞİ ARTINCA YEŞİL IŞIK KISALIYOR

ALMANYA’DA kurdukları çevre odaklı trafik kontrol sistemini de anlatan Gelis, “Hava kalitesi için iki limit seviye belirlendi. Bu değerler aşıldığında trafik sistemi otomatik tepki veriyor. Birinci seviyede sürücülere trafiğin ve hava kirliliğinin yükseldiğine dair panolar aracılığıyla bilgi iletiliyor ve senkronize trafik ışıkları trafiğin daha yavaş akmasını sağlayacak şekilde yeşil ışık sürelerini kısaltıyor. İkincide, yeşil ışık süreleri daha da kısaltılıyor” dedi. 

Toplu taşımaya elektrik gerek

İNSAN ODAKLI EKONOMİYE GEÇİŞ…

CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip Erdoğan’ın 7. Boğaziçi Zirvesi’ndeki konuşmasında yaptığı sürdürülebilirlik vurguları dikkat çekiciydi. Sürdürülebilir büyümenin yolunun insandan geçtiğini söyleyen Erdoğan, özellikle vasıfsız işçilerle yapılan birçok işi teknoloji giderek daha fazla ele geçireceği için insanlara yeni yetenekler kazandırmak gerektiğini vurguladı. “Biz insanlar verim ekonomisi üzerinde mi duracağız, yoksa israf ekonomisi üzerinde mi duracağız?” diye soran Erdoğan, “Gelişmiş ülkelerde yılda ortaya çıkan 222 milyon ton civarındaki gıda israfı, neredeyse Sahra altı Afrika’nın 230 milyon ton olan yıllık gıda üretimine denk. İşte israf ekonomisi... Bu durum, insan odaklı ekonominin temellerinden birinin de tutumluluk ekonomisi olmasını kaçınılmaz hâle getiriyor” dedi. 

Haberin Devamı

Toplu taşımaya elektrik gerek

GÜNEŞ ENERJİSİNDEN GÜÇ ALAN ADA

GEÇTİĞİMİZ haftalarda SolarCity adlı firmayı satın alan Tesla, bu hareketinin ardından hız kaybetmeden güneş enerjisi ve sürdürülebilir enerji üzerindeki çalışmalarını yoğunlaştırdı. Tesla, 5 bin civarında güneş paneli ve Tesla powerpack pillerini kullanarak, bir adanın elektrik ihtiyacını tamamen güneş enerjisi kullanarak karşılamayı başardı. Adada yaşayan 600 kişi daha önce dizel jeneratörlerle elektrik üretirken günde 300 varil dizel tüketmek zorundaydı. Şimdi ise powerpack’ler sayesinde, güneşten gelen enerji depolayabiliyor ve güneşsiz günlerde de bu depolanan elektrik kullanabiliyor. Bu sayede ada halkı elektrik için para ödemiyor. 

Haberin Devamı

Toplu taşımaya elektrik gerek

UNILEVER’DEN ŞEFLERE GIDA SERTİFİKASI 

UNILEVER Food Solutions, geçen yıl yaptığı Türkiye Şef Araştırmasına katılan şeflerin yüzde 80’inin ‘gıda güvenliği’ alanında eğitim almayı en önemli ihtiyacı olarak tanımlamasının ardından harekete geçti. Bu araştırma verileri dikkate alınarak, Gıda Güvenliği Derneği işbirliğiyle, Türkiye genelinde şeflerin erişimini sağlamak için Türkiye’nin ilk ve tek online gıda güvenliği eğitim-sertifika programı ‘Güvenilir Eller’ projesini başlattı. Unilever Food Solutions Pazarlama Direktörü Nihan Kayı, “Gıda güvenliği konusunda sektörde bilinç seviyesini arttırmayı hedefliyoruz. ‘Güvenilir Eller’ projesinde ilk yıl 5 bin şefimizin ve 3 yılın sonunda da 30 bin şefimizin gıda güvenliği eğitimini tamamlayarak sertifikalarını almalarını sağlayacağız” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!