Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Ticaretin kuyruğu uzun olanı!

    Hürriyet Haber
    02.09.2005 - 00:00 | Son Güncelleme: 02.09.2005 - 00:01

    Bu sayının CeBIT özel sayısı ama Türkiye’den uzak olan ben, gündemden de biraz uzaklaşıp İnternet’te ticaretin neden geleneksel ticaretten farklı olduğunu açıklayan bir teoriyi izaha girişeceğim. ‘Uzun Kuyruk’ (Long Tail) adı verilen bu teori Wired dergisi yazarı Chris Anderson tarafından meşhur edilmiş bir terim. (C. Anderson bu konu ile ilgili 2006’da yayımlanacak bir kitapta yazıyor)Geleneksel anlamda son kullanıcıya hitap eden ticarette belli başlı kurallar var. Satış yaptığınız nokta, taşıdığınız ürünler, fiyatlandırmanız, pazarlama stratejiniz gibi faktörler başarınızı belirliyor. Bunun yanında yazılı bir kural olmasa da çoğu işletmenin yaşayarak gördüğü satışınızın yüzde 80’i ürünleriniz içinden çok tutulan yüzde 20’lik bir kısım tarafından gerçekleştirilme durumu var.Düşünün ki yeni bir teknoloji gelsin, bir anda mekanı önemsiz kılsın ve taşıdığınız ürünlerin envanter maliyetini düşürsün yada sıfıra indirsin. İşte Amazon gibi e.ticaret devleri İnternet’in ortaya koyduğu bu yeni ortamın eserleri. İşin ilginç tarafı Amazon gibi e.ticaret devleri karlılıkları, geleneksel tüketiciye yönelik iş yapan firmalardan farklı kriterlere bağlı. Geleneksel firmalar satış konusunda raf alanı ile sınırlılar, üstelik ciddi bir iş yeri maliyetlerini de sırtlarında taşıyorlar, dolayısı ile enerjilerini çok satan ürünlere yöneltiyorlar ve karlılıkları büyük oranda buna bağlı. Öte yandan İnternet üzerinde ticaret yapan firmalarda raf maliyeti yok denecek kadar az, dolayısı ile bu firmaların taşıdıkları ürün sayısı diğerlerine oranla çok daha fazla. İşte ‘Uzun Kuruk’ kavramı burada etkisini gösteriyor, E.ticaret firmaları o an gündemde olmayan, birim olarak bakıldığında ayda belki bir yada iki tane satan ürünlerden on binlercesini sattıkları için, sonucunda bu tarz ürünlerden çok satan ürünlere göre daha fazla karlılık sağlıyorlar. Alışa gelmiş 80’e 20’i kuralı da burada bozuluyor. Ben her ne kadar Amazon’u düşünerek bu satırları yazdıysam da, aynı teoriyi E-Bay’e, Paypal’a ve özellikle İnternet üzerinden müzik gibi dijital ürünlerin satışını yapan iTunes gibi firmalara uygulamak mümkün.Ticaret alanında taşların yerinden oynaması bir dizi başka gelişmeyi de ister istemez tetikliyor. Bunlardan birisi reklam konusunda, eski o an gündemde olan ürünlerin satılması üzerine bina edilmiş klasik TV bazlı reklam sistemi etkinliğini sürekli yitirmesi. Reklamlar hızla kişiselleşiyor ve mikro pazarları hedef alır hale geliyor. Diğer önemli bir gelişme arama alanında, tüketicilerin bunca ürün arasından aradıklarını bulabilmeleri hayati önem taşıyor, Amazon’un kendi arama motoruna (www.A9.com) yatırım yapması boşuna değil. Henüz emekleme dönemindeki Türk e.ticaret firmalarının dikkatine.(Meraklıları için: ‘Uzun Kuyruk’ kavramı, çok sayıda olayın çok seyrek meydana gelirken az sayıda olayın çok sık meydana geldiği istatistiksel dağılımın grafiğinin şeklinden geliyor.)
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı