THY'nin değeri 2.6 milyar dolar

Hürriyet Haber
15 Aralık 2000 - 00:00Son Güncelleme : 15 Aralık 2000 - 00:01

Dünkü gazetelerde yüzde 51'inin satılacağına ilişkin ilanlar çıkan Türk Hava Yolları'nın (THY) değeriyle ilgili tartışmalar da başladı. THY hisseleri dün İMKB'de günü 11 bin 750 liradan kapattı. Buna göre THY'nin piyasa değeri 2.6 milyar dolar düzeyinde bulunuyor.

TÜRK Hava Yolları (THY), yıllar süren özelleştirilme hikayesinin sonuna geldi. Özelleştirmeden sorumlu Devlet Bakanı Yüksel Yalova'nın önceki gün düğmeye basmasının ardından, THY'nin ihale duyuruları da dünden itibaren gazetelerde yer aldı. Bu ilanlarla birlikte, THY'nin değeriyle ilgili tartışmalar gündeme geldi. Yüzde 1.83'ü halka açık olan THY'nin hisse senetleri dün İstanbul Menkul Kıymetler Borsası'nda (İMKB) günü 11 bin 750 liradan tamamladı. Bu fiyat üzerinden bakıldığında THY'nin değeri 2.6 milyar dolara ulaşıyor.

Yabancı basında İstanbul Menkul Kıymetler Borsası'nda (İMKB) yaşanan düşüşlere rağmen THY hisse senetlerinin 4 Aralık ile 8 Aralık tarihleri arasında gerçekleştirdiği yüzde 60'lık yükseliş üzerine bazı yorumlar yapılmıştı. 4 Aralık itibariyle 9 bin 200 lira olan THY hisselerinin kapanış fiyatının 8 Aralıkta 14 bin 750 liraya yükselmesi üzerine, yabancı uzmanlar yaptıkları yorumlarda piyasa değeri 3 milyar dolara ulaşan THY için ‘pahalı’ yorumlarında bulunmuşlardı.

Özelleştirme öncesindeki bu yorumlardan sonra THY hisse senetleri 11 bin 750 liraya kadar düştü. Ancak yabancılar şirket hisselerinin 8 Aralık ile 14 Aralık tarihlerindeki yüzde 22'lik fiyat kaybına rağmen ‘pahalı’ teşhislerini korudu.

SATIŞ FİYATI

Yabancı uzmanlar, ödenmiş sermayesi 150 trilyon lira ve halka açıklık oranı yüzde 1.83 olan THY'nin tamamı için yaklaşık 2 milyar doların normal değer olarak kabul edilmesi gerektiği görüşünde.

Yabancıların, THY hisse senetlerindeki fiyat oluşumuna itiraz etmelerinin en önemli nedeni, şirketin halka açıklık oranının yüzde 1.83 gibi son derece düşük seviyede olması.

67 yılda 28 koltuktan 12 bin koltuğa ulaştı

1933 Mayıs ayında kuruldu. Kuruluş adı Havayolları Devlet İşletme İdaresi'ydi. Başlangıç yıllarında beş uçağı ve toplam 28 koltuk kapasitesi vardı.

Başlangıçta sadece Ankara-Eskişehir hattında uçtu. 1937'de uçuş noktası sayısı dörde ulaştı.

1937-1945 arasında filosuna Heron, DC-3 ve C-47'lerle genişletip Ortadoğu'nun en büyük havayolu haline geldi.

İlk dış hat uçuşu 1947'de İstanbul-Atina hattının açılmasıyla gerçekleşti.

1956'da 60 milyon sermaye ile Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı adını aldı. 1960'lı yıllarla birlikte dünyanın jetleşme eğilimine uyum gösteren ilk havayollarından biri oldu.

İlk Airbus uçağı 1985 yılında aldı. Böylece New York ve Singapur hatlarını da devreye alıp deniz aşırı uçuşları da başlattı.

1990'da 700 milyar lira sermayesi vardı ve Kamu Ortaklığı İdaresi'ne bağlandı. Aynı yıl özelleştirilmesi gündeme geldi.

1990'da sermayesinin yüzde 1.55'i halka arz edildi. 1994-1996 yılları arasında ÖİB tarafından İMKB'de hisse satışı yapıldı. Bu satışlarda toplam olarak sermayesinin yüzde 1.1'i elden çıkartıldı. ÖİB'in İMKB'de yaptığı satışlar paralelinde gerçekleştirilen satın almalar ise sermayesinin yüzde 0.82'si kadar oldu.

Şu anda iki yeni dış hatla birlikte, 36'sı içhat olmak üzere toplam 113 uçuş noktasına sefer yapıyor.

Toplam uçak sayısı 73, koltuk sayısı 11 bin 917.

Havayolu şirketlerinde değer belirleme farklı

ŞİRKET satın almalarda fiyat tespit yöntemleri, sektörel özelliklere göre değişiyor. Satın almalarda genel kurallar üretim, verimlilik, istihdam, kárlılık, pazar verileri, tüketiciye ulaşma özellikleri ve bunlarla ilgili gerçekleşmiş rakamlarla simulasyonlar dikkate alınıyor. Havayolu şirketlerinde bu unsurlara ilave olarak uçak filosunun yaşı, yapısı gibi özellikleri, iç ve dış uçuş noktaları ile bu hatların kárlılığı, biletli yolcu başına kat edilen mil gibi özellikler ağırlık kazanıyor.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı