"Vahap Munyar" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Vahap Munyar" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Vahap Munyar

THY, İsveç’in Sosyal Güvenlik Yasası’na Antalya’yı koyduracak

TÜRK Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, İsveç’in Sosyal Güvenlik Yasası’nda değişikliklerin gündeme gelebileceğini öğrenince, bazı parlamento üyeleriyle bağlantı kurdu:

- Yasa kapsamına bizim Antalya’yı da aldırırsanız seviniriz.
Böyle bir girişimi duyunca Topçu’ya sordum:
- İsveç’in Sosyal Güvenlik Yasası’yla Antalya’nın ne ilgisi var?
- İsveçli yaşlılar, sağlık gereği özellikle kış aylarında iklimi daha ılıman yerlere yönlendirme talebinde bulunabiliyorlar.
- İsveç’te bu durum yasayla mı belirleniyor?
- Eğer bir emekli, “Kışın İsveç’te kalmak sağlığıma zarar veriyor” der ve bunu raporlarla ispatlarsa, o zaman sosyal güvenlik kurumu her türlü giderini karşılayarak İspanya veya Yunanistan’a gönderiyor.
- İspanya ve Yunanistan mevcut yasada var mı?
- Evet... İspanya ve Yunanistan, turizm mevsimi dışında İsveç’ten bu şekilde epey turist çekiyor.
- Antalya’nın da o kapsama girmesi için özel bir şey yapmaya gerek var mı?
- Antalya’da mükemmel tesisler var. Hastane altyapısının iyi olmasını istiyorlar. Aslında iyi hastaneler de var ama belki bazı eklemeler yapılabilir.
- THY neden böyle bir konuda lobi yapıyor?
- Antalya’ya yazın 100 uçak iniyorsa, kışın bu rakam 30’a iniyor... Yani, ciddi uçurum oluşuyor. Eğer kışın da turist çekebilecek adımlar atılırsa, o zaman bu oran en azından 40’a 60 gibi olur.
Topçu, Antalya’daki tesislerin kışın da açık tutulabilmesinin sektörün de yararına olacağına dikkat çekti:
- Turizm tesisleri 6-8 ay açık kalınca, istikrarlı şekilde eleman da tutamıyor. İşin istikrarı olmayınca, daha sağlam iş bulan, turistik tesislerden kaçıyor.
THY, Barcelona ve Manchester United başta olmak üzere dünyanın ünlü spor kulüplerine sponsorluk başta olmak üzere, tanıtıma yıllık 70 milyon dolar dolayında bütçe ayırıyor.
Bu rakamı duyunca Hamdi Topçu’ya sormuştum:
- THY, Türkiye’nin bayrak taşıyıcısı... Öyleyse tanıtma bütçenize Tanıtma Fonu’ndan katkı isteyemiyor musunuz? Çünkü, ne de olsa yaptığınız tanıtım, Türkiye’nin hanesine yazılıyor...
- Bizim Tanıtma Fonu’ndan alacak paraya ihtiyacımız yok. Ülkemizi seve seve tanıtıyoruz.
THY, bir yandan dışarda yaptığı tanıtımlarla, diğer taraftan İsveç’te attığı adımın benzerleriyle Türkiye’nin turizmine de katkıda bulunuyor...
Türkiye’ye gelen turist arttıkça, THY’ye de önemli yolcu payı düşüyor...

Parayı biz verelim yeni şirket alıp büyütelim

ABD merkezli bir fonun yöneticisi Hamdi Topçu’yu ziyaret etti:
- Kriz ortamında bile THY büyümeyi başardı. Sermayeyi biz koyalım. Yeni havayolu şirketi alıp, ortak olalım. Şirketi siz yönetin.
- Sonra?
- Şirket büyüyüp, değeri artınca biz satar çıkarız.
Topçu öneriyi tuttu, düşünmeye başladı:
- Rusya’da alınabilecek bir-iki şirket var. Acaba onlara bakıp, “Elin taşıyla elin kuşunu vurma” formülünü mü uygulasak.

Paralel pist olursa 2030’a kadar rahatız

HAMDİ Topçu’ya Atatürk Havalimanı’nın girişindeki yeni kavşağı sordum:
- Nasıl, trafik rahatladı mı?
- Çok iyi oldu...
- Pist uzatma çalışmaları nasıl gidiyor?
- İyi gidiyorlar... Bence Atatürk Havalimanı, paralel bir pistle çok rahatlar.
- Böyle bir iş ancak askeri havalimanının sahasının Atatürk Havalimanı’na dahil edilmesiyle gündeme gelebilir herhalde. Devir konusunda ilerleme var mı?
- Devirin gerçekleşeceği söyleniyor.
- Peki eklenecek alan paralel piste yetecek mi?
- Ben yetebileceğini düşünüyorum. Ancak, en doğrusunu uzmanlar araştırınca ortaya koyacak. Eğer paralel pist yapılabilirse, Atatürk Havalimanı 2030’a kadar rahatlar...

Bolonya siftahı 7 gün uçuş rekoruyla yaptı

THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu’nun gündeminde sürekli yeni açılacak hatlar var:
- İtalya’ya son uçuşa başladığımız nokta Bolonya oldu. Çok da memnunuz.
- Doluluk nasıl?
- Ortalama yüzde 72.5. Bolonya, THY’nin tarihinde ilk kez, başlar başlamaz haftada 7 gün uçtuğu bir merkez oldu.
- Ağırlık transit mi?
- Türk yolcu da çok Bolonya’ya... Kısa sürede kârlılığı da yakaladık.
- Yeni açılan bir hat ne kadar sürede kârlı hale gelir?
- Oturması 1-1.5 yıl alır.
- Bolonya hemen mi kâra geçti?
- Neredeyse öyle oldu...

Nahçıvan’a da uçacak

HAMDİ Topçu, gündemlerindeki iki yeni uçuş hattına vurgu yaptı:
- Karadağ yönetimi çok ısrarla uçmamızı istedi, orayı gündemimize aldık. Bir de Nahçıvan’a uçacağız, haftada 3 gün.
- Nahçıvan’ı Dışişleri Bakanlığı mı istedi?
- Dışişleri Bakanlığı arada bize yeni uçuş noktaları önerisi getirir.
- Bu önerilere hep uyar mısınız?
- Öncelikle bizim açımızdan ticari getirisine bakarız. Halka açık bir şirketiz. Hissedarlarımıza karşı sorumluyuz.
X