Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace

Hürriyet Haber
24.08.2015 - 10:36 | Son Güncelleme:

A segmenti olarak nitelenen küçük otomobiller tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de kalabalıklaşan şehirler, park sorunu, yakıtın pahalılığı v.s sebeplerden dolayı pazar payları sürekli artan aktörler haline geldiler.

Ülkemizde de Skoda Citigo ve Hyundai i10 ile yükselişe geçen bu segment ‘Şehir için birebir’ sloganıyla piyasaya sürülen C1ile daha da hareketlenecek gibi görünüyor.

TASARIM VE İÇ MEKAN

Yeni C1, önceki versiyonuyla ilk bakışta fark edilen bir takım özelliklere sahip. Eğlenceli bir tasarım yapma noktasında çok iyi iş çıkartmış olan Citroen tasarımcıları Toyota ve Peugeot’la (Aygo ve 108) aynı platformda üretilen C1’i tasarım noktasında farklı ve özgün bir noktaya taşımayı başarmışlar.

Ayrık far tasarımı C4 Cactus’ten alınırken, yatay LED ışıklar ustaca ön tampona gömülmüş. Arka bölümde ise dairesel üç boyut efektine sahip stop lambaları ve karartılmış arka cam oldukça karakteristik. Aracın yandan profili ve iç bölümü ise Aygo ve Peugeot 108 ile hemen hemen aynı diyebiliriz. Kapı içlerindeki gövde rengi paneller, 4 bin TL’lik bir donanım olan Airspace açılabilir tavan, dokunmatik multimedya ekranı, Mini’yi hatırlatan şık gösterge paneli aracın içini sıkıcılıktan uzaklaştırıp eğlenceli bir mekan haline getiriyor.


İç mekandan devam edecek olursak, oldukça şık ön koltuklar, arka koltuklarda yerini ister istemez daha klostrofobik bir alan ve rahatsız koltuklara bırakıyor. Her ne kadar bagaj ve diğer depolama alanlarından maksimum derecede fedakarlık edilmiş olsa da, hem tavan mesafesi, hem de arka koltuktaki diz mesafesi boyu 1.60’ın üzerindeki yolcular için son derece rahatsız edici. Şehir içinde belki kısa mesafeli yolculuklarda kabul edilebilir ancak şehirden çıkayım demeye teşebbüs ederseniz, bir süre sonra arkada oturan yolcular ciddi rahatsızlık yaşayabilirler.

Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace

SÜRÜŞ VE MOTOR

Yenilenen arka aks ile 4kg kazanılmasının haricinde önceki versiyonla hemen hemen aynı yürür aksama sahip olan yeni C1, yeni darbe önleyiciler ve revize edilmiş anti-roll barlarına rağmen eski C1’le benzer bir sürüş karakteristiğine sahip.

Bu da ufak sarsıntıları iyi absorbe etse de özellikle aracın arkasında oturanları bozuk yollarda çok fazla sarsan, zor yön değiştiren ve yüksek süratte dikkatli ve güçlü kontrol gerektiren, virajlarda bolca önden kayma eğilimi gösteren bir sürüş karakteri ortaya koyuyor.

Özellikle yumuşak süspansiyon ve aracın direksiyona verdiği geç tepkiler özellikle dar açılı virajlarda kontrolü zorlaştırıyor. Ancak 3.46m uzunluğundaki aracı park etmek gerçekten çok kolay.


Boş ağırlığı sadece 860 kg olan C1’in 96hp güç üreten Toyota menşeili 1.0 litre üç silindirli VTi motoru ise performans noktasında oldukça umut verici. Araba gerçekten çok güzel devirleniyor ancak vites geçişleri biraz sarsıntılı. Şanzıman özellikle sıkışık trafikte kararsızlaşıyor, alt devirlerde ve özellikle rölantide ise çok fazla sarsıntı yaşatıyor. Yine de biz motorun sesiyle içli dışı olmayı sevdiğimiz için bu hırıltıdan ve sarsıntıdan pek rahatsız olmadık.

Karbon salınımını yaklaşık 70 mpg gibi çok makul seviyede tutan motor kısa mesafelerde ve sakin kullanımda 4.5 – 5 litre gibi tüketim değerleri sunuyor. Ancak şehirlerarası yolda trafiğe uyum sağlayıp gaza bastığınızda, eğer 4 kişi şehirlerarasında seyahat ediyorsanız sakin kullanımda yakıt tüketiminizi 6-6.5 litrelere taşıyabiliyorsunuz. Her şeye rağmen kullanım amacına sadık kalındığında verimliliğini kanıtlamış bir motor 1.0 VTi.

Frenler ise son derece başarılı, tüm süratlerde aracı güvenle ve savurmadan güvenle durdurabiliyorsunuz.

Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace

Direksiyon simidinin ele çok iyi oturması da sürüş esnasında sürücüye güven veren bir faktör. Biraz ağır olması hafif araçta tehlikeli sakarlıklar yapma ihtimalini azaltırken, biraz daha hızlı tepki vermesi daha iyi olurdu.

Ben şahsen denize bakan kaleyi seçip rüzgarı arkama aldığımda 170km/s’i bulup (En azından kadranda, zira GPS ile kontrol etmedik) anlık tüketimi 14 litreye taşıdım ama böyle şeyler yapmıyoruz normal şartlarda. Yapmıyoruz değil mi?

DAYANIKLILIK VE PRATİKLİK

Citroen temel şasi mimarisi ve 1.0’lık Toyota menşeili motoruyla zaten dayanıklılığı kanıtlanmış bir mekanik temel üstünde piyasaya sürüldü. Her ne kadar dayanıklılık alanında destansı bir şöhrete sahip olmasa da Citroen, Toyota’nın da desteğiyle sıklıkla sorun çıkartacak bir otomobile benzemiyor.

Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace

Sonuçta basit bir otomobil olan C1’in android telefonların ekranını araç içindeki 7 inçlik dokunmatik ekrana yansıtabilme özelliği, oldukça başarılı ses sistemi gibi hoş teknolojik özellikleri de var.

Citroen’in yandan gelebilecek darbelere karşı güvenliğinin geliştirilmesi de, Euro NCAP notunu selefine oranla bir puan arttırarak 3’ten 4’e çıkartmış.

Eğer genellikle bir ya da iki kişiyi kısa mesafelerde seyahat ettirecek bir araba arayışındaysanız Citroen C1 kesinlikle iyi bir seçim. Ön taraf normal boyutlarda iki kişi için makul sayılsa da arka bölüm sadece çocuklar için uygun olabilir. Bir yetişkinin ne baş ne de diz mesafesi konularında rahat etmesi söz konusu bile değil.

Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace

Arabanın sahip olduğu Airspace tavan ise hızınızı arttırdıkça çok büyük gürültüye sebep oluyor. Aynı şekilde araç aero anlamında tam bir facia, zira çok makul süratlerde bile camınızı açmaya yeltendiğinizde rüzgardan ve sesten konuştuğunuzu bile duyamıyorsunuz. Yol sesi başarılı şekilde izole edilirken, motor sesi de olduğu gibi kabin içine yansıyor.

Arka bölüme oturma yeri sağlamak için iyice küçülmüş 196 litrelik bagaj ise valizden ziyade sadece ufak alışveriş poşetleri ve sırt çantaları için uygun. Eğer daha fazla alana ihtiyacınız olursa arka koltukları yatırıp depolama alanını 780 litreye çıkartabiliyorsunuz.

Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace

Kısace söylemek gerekirse Citroen C1 fikir ve tasarım noktasında başarılı, motor ve mekanikte arkasında Toyota gibi sağlamlığıyla ünlü bir Japon firmasıyla olan ortaklığını alan, özünde oldukça hoş ve albenili bir A segmenti üyesi. Ancak motor ve vites kutusunun rafine olmaktan uzak olması, C1’in bu segmentte ön plana çıkmasını engelleyen temel faktörler.

Aracın şehir içinde pratikliği, şıklığı, ekonomisine ve airspace tavanın en azından şehir içi için keyifli bir özellik olduğu ortada. Bütün bunlar C1'i sınıfının aslında en güzel görünen otomobili yapıyor ancak 49.000'liralık fiyat etiketi ve yeterince sofistike olmayan motor ve şanzıman tüketiciye almadan önce iki kere düşün diyor.

Fiyat: 49.000 TL

Test sürüşü: Citroen C1 1.0 VTI Airspace



EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı