Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Teknomarketlerde ’şok indirim’i geceden kuyruğa giren yakalıyor

ULUSLARARASI markaların girmesiyle birlikte fiyatlardaki şok indirimleri tanıtım broşürleriyle duyurarak aşırı talep oluşmasını sağlayan teknomarketler, kampanyaya koydukları ürünlerin sayısını düşürmeye başladı. "Şok indirim"li ürün sayısı azalınca, bunlara sadece geceden kuyruğa girenler ulaşabilir hale geldi.

ALMAN MediaMarkt, Fransız Darty ve İngiliz ElectroWorld’ün Türkiye’de peş peşe mağaza açmasıyla birlikte, elektronik mağazacılık zincirleri arasında yaşanan fiyat kırma yarışı, çılgınlık boyutuna ulaştı. Fiyatlardaki şok indirimleri bir yandan tanıtım broşürleriyle duyurarak, aşırı talep oluşmasını sağlayan firmalar, diğer yandan da satışa sundukları cihazları ucuza kaptırmamak için çareyi stokları sınırlamakta buluyor. Kampanya broşürlerindeki ürünlerin fiyatları, 15 gün süreyle yürürlükte olmasına rağmen, bu ürünleri satın almak zorlaşıyor. Buna da, broşürlerde yer alan şok fiyatlı ürünlerde stok sınırlamasının 10 adede kadar düşürülmesi etkili oluyor. Böyle olunca da kampanyadaki ürünleri mağaza önünde geceden kuyruğa girenler alabiliyor. Müşterilerin çoğuna kampanya dışı alternatif ürünlerden birini seçmek kalıyor.

Alternatif yöntemler

Uluslararası marketlerin başlattığı bu çılgın yarışa, Teknosa, Bimeks, Gold, Vatan Bilgisayar gibi yerli zincirler de alternatif yöntemler geliştiriyor. Kimi çekilişle hediye dağıtıyor, kimi günlük ya da anlık indirimlere gidip, hediye çekleri dağıtıyor kimileri de Teknosa’da olduğu gibi asist hizmetleriyle tüketicileri çekmeya çalışıyor.

Stoklara da bakın

Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, şok fiyat uyguladıkları ürünlerin stok adedini 10’a kadar düşüren teknoloji marketleri, 2 haftadan az süre için uygulamaya koydukları kampanyaların duyurularında, ürünün normal ve indirimli fiyatını aynı puntolarda yazmak zorunda bulunuyor. Bu indirimlerde, ürünlerin teknik özelliklerine de yer verilmesi gerekiyor. Ayrıca, stok adedinin de kampanya broşürüne konulması gerekiyor. Ancak, stok adetleri yazılırken küçük puntolar kullanılıyor. Fiyatın cazibesine kapılıp, soluğu mağazada alan müşteriler de şok indirimli ürünlere ulaşamıyor.

Stoklar giderek azalıyor

Elektro World, stoklarında 50 adet bulunan bir LCD televizyon için 500 YTL birden indirim yaparken, dizüstü bilgisayarda indirim miktarı 750 YTL’ye kadar çıkıyor. Ancak kataloglarında koyduğu bu ürünlerin stok sayısı ise 10 adetle sınırlı kalıyor. Teknosa’da 250 YTL birden düşürdüğü Play Station 3’de stok adedini 50, fotoğraf makinesinde 20, dizüstü bilgisayarda ise 30 ile sınırlı tutuluyor. Media Markt’da da 83 YTL indirim yaptığı cep telefonunda stok adedini 75, 155 YTL indirim yaptığı cep telefonunda ise stok adedini 30 ile sınırlarken, 312 YTL indirimli masaüstü bilgisayarların sayısını da 50 adetle kısıtlıyor. Kampanyadaki ürünlerin stok adedi Vatan Bilgisayar’da 250 ile 1000 arasında değişirken, bu Darty’de en az 100 adet oluyor.
X