GeriTeknoloji Dijitalleşme müzik sektörünü nasıl etkiliyor?
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Dijitalleşme müzik sektörünü nasıl etkiliyor?

Dijitalleşme müzik sektörünü nasıl etkiliyor?

Müzik sektörü, dijitalleşmeden en çok etkilenen sektörler arasında yer alıyor. Müzik üretiminde kullanılan dijital teknolojiler ve online müzik platformlarının hayatımıza girmesiyle, amatörler ve profesyoneller arasındaki makas da daralıyor.

Müzik sektörüne yönelik yaptığı araştırmalarla bilinen IFPI’ın 2018 tarihli Küresel Müzik Raporu’na göre, dijital teknolojilerle müzik sektöründe büyüme yaşanıyor. Yayınlanan rapora göre müzik sektöründeki gelirler, 10 yıllık düşüşün ardından son 3 yıldır yükselişe geçti. Özelikle Spotify, Apple Music gibi online müzik akış servislerindeki 176 milyon ücretli abone, yaşanan bu büyümede büyük bir paya sahip oldu.

Üreticiler, aracı şirketlerden daha az kazanıyor

Sektörde elde edilen toplam gelir artsa da bu durum üreticilere pek yansımadı. Müzik sektöründeki gelir dağılımını inceleyen Citigroup’un 2017 tarihli bir raporuna göre, elde edilen gelirin büyük bölümünü üreticilerden daha çok sektördeki aracı şirketler elde etti.

Citigroup raporundaki verilere göre, sektörde elde edilen 43 milyar dolarlık gelirin yalnızca yüzde 12’si sanatçılara, yani üreticilere gitti. Yaklaşık 5 milyar dolara denk gelen bu gelirde, sanatçıların katıldığı konserler ve turneler de yer aldı.

Yine de sektördeki 2017 yılındaki gelir dağılımı ile 2016 yılındaki gelir dağılımı kıyaslandığında karşımıza olumlu bir tablo çıkıyor. 2016 yılında sektörden elde edilen gelirin yüzde 7’si, 2017 yılında yüzde 12’si sanatçılara gitti.

Sanatçıların elde ettiği gelirin sektöre göre daha az olmasının arkasındaki neden olarak ise online müzik akış servislerinin sanatçılara yaptığı ödeme miktarının düşük olması gösteriliyor.

Amatörler ve profesyoneller arasındaki makas daralıyor

Dijitalleşme ile amatör sanatçılar ile profesyonel sanatçılar neredeyse aynı imkanlara sahip olabiliyor. Müzik sektörüne yönelik geliştirdiği projelerle bilinen Kaliforniya merkezli yapay zeka şirketi WaveAI de bu duruma dikkat çekiyor. WaveAI’a göre, fotoğraf makinelerinin kalitesindeki artışla amatör ve profesyonel fotoğrafçılık arasındaki makasın daraldığı gibi, yazılım ve ses sistemleriyle müzik sektöründe de amatörler ve profesyoneller arasında makas daralıyor.

Sanal pop yıldızları sahneye çıkıyor

Dijitalleşmeyle birlikte artık dijital sanatçılar da hayatımıza giriyor. Geçtiğimiz günlerde Dünyaca ünlü Çinli piyanist Lang Lang, sanal pop yıldızı şarkıcı Luo Tianyi ile konser verdi. 2 saat süren konser öncesinde sanal pop yıldızının tüm hareketleri ve yüz ifadeleri üç boyutlu modellemeler kullanılarak hazırlandı. 6 ay süren hazırlıklarda toplam 200 kişi çalıştı.

Hologram ile sahneye yansıtılan Luo Tianyi, verdiği konserle büyük beğeni toplamayı başardı. Şu anda Çin’de 30 ila 40 adet holografik ünlü bulunuyor.

Burak KESAYAK
Twitter: @BurakKesayak

Yorumları Göster
Yorumları Gizle