Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Teknoloji ve eğitime yatırım yapmadan var olamazsınız!

    Dr. Cüneyt ÜLSEVER
    21.07.2001 - 15:56 | Son Güncelleme: 21.07.2001 - 15:56

    Her anı, her dakikayı, her saati, her günü, her haftayı, her ayı, her yılı ve dahi her yüzyılı yönlendiren bilimdir.

    Bilim; insan denen çocukla, ister ilahi bir sıfatla anın, ister adına sadece "tabiat" deyin; işte her ne ise, "O" muazzam gücün birlikte oynadıkları bir oyundur.

    Evren bir odadır, muazzam güç, belki de sırf oyun olsun diye; odanın çeşitli yerlerine çeşitli şekerler, karamelalar, çikolatalar, pastalar saklamış ve insan denen çocuğa:

    -Kulum bir de sana akıl verdim!, demiştir.

    Çocuk da dayanamaz ve bir ömür boyu odada zaten var olan ancak farkında olmadığımız denklemleri arar, durur.

    Bazen avucunu yalar.

    Bazen fark eder, bulur, keşfeder.

    Ama, illa ki arar!

    ***

    Birleşmiş Milletler Kalkınma Fonu´nun (UNDP) "İnsani Gelişme Raporu-2001", işte bu binlerce yüzyıla ait serüvenin, 21. Yüzyıl´a giderken vardığı evreyi inceliyor.

    Başlık, Teknoloji ve İnsani Gelişme!

    Ben her yıl olduğu gibi bu yıl da büyük bir heyecanla takip ettiğim rapordan 21. Yüzyıl´ın boyutlarını öğrenmeye çalıştım ve bunu hem geçen hafta bu köşede, hem de Hürriyet'teki köşemde iki gün üst üste okurumla paylaştım.

    Bu yazılarda daha çok sayısal bilgiler çerçevesinde yorum yaptım.

    Bugün raporun dünya liderlerine ve yöneticilerine vermeye çalıştığı mesajları sadece özetleyeceğim. Meraklısı kendi dersini kendi çıkarsın.

    ***

    Rapor; 21. Yüzyılın odağına bilimi ve onun çerçevesinde, son yıllarda akıl almaz gelişmeler gösteren biyo-teknoloji (genetik bilimi) ve bilgi teknolojisini koyuyor:

    ***

    "1)Teknoloji bir kalkınma aracı olarak düşünülmelidir. Sanıldığının aksine kalkınma sonucunda elde edilen bir durum veya bir beceri değildir. Geçtiğimiz yüzyılda bir çok ülkenin başarılı kalkınma hamlelerinde teknolojik gelişimin merkezi bir rolü olmuştur. Başında bulunduğumuz bu yüzyıl için de bu böyle olacaktır, olmalıdır da.

    Ancak, serbest piyasa araçları tek başına bırakıldıklarında ne kalkınma için gerekli teknolojileri üretebilir, ne de üretilen teknolojiyi halkın yararına sunabilir.

    İşte bu yüzden teknolojinin kalkınma gereksinimlerine hizmet edebilmesinin sağlanması için kamu yatırımları ve politikaları elzemdir.

    Bu yüzden:

    i) Gelişmekte olan ülkelerin gereksinim duydukları teknolojilere kamu yatırımı tahsis etmeleri,

    ii) Teknoloji alanına yatırım yapacak özel sektörün teşvik edilmesi ve özel sektörler işbirliği yapılması,

    iii) Gelişmekte olan ülkelerdeki teknoloji kapasitesinin gelişmesine yönelik bölgesel ve küresel girişimlerle işbirliği yapılması ivedilikle gereklidir.

    ***

    2) Yeni teknolojiler ulusal ve küresel kalkınma ortamlarını küreselleşme süreciyle bütünleştiriyor ve dünyayı iletişim ağı (network) çağının eşiğine getiriyor. Ülkeler bunun yarattığı olanak ve zorluklara cevap vermelidir.

    ***

    İletişim ağı çağının işlevsel bir üyesi olamayan ülkeler küresel ekonominin dışına itilmeye mahkum olmaktadırlar.

    ***

    3) Biyo-teknoloji sahası kalkınma için bir çok olanak barındırmaktadır; örneğin sağlık ve tarım sektöründe. Ancak, biyo-teknoloji ülkeden ülkeye farklılıklar gösterebilen riskler de taşımaktadır. Bir çok kalkınmakta olan ülke için biyo-teknoloji alanında doğabilecek risklerin kontrol altında tutulması da ciddi bir sorun olabilmektedir.

    Biyo-teknoloji (DNA teknolojisi ve gen mühendisliği de dahil) kalkınmadaki etkisini şimdiden kanıtlamaktadır: Yeni ilaç ve aşılar sağlıkta ve hayvan hastalıklarının kontrolünde devrim yaratmıştır. Ayrıca, tarımda da kuraklığa dayanıklı veya besin değeri daha yüksek üretim için biyo-teknoloji önemli fırsatlar yaratabilmektedir.

    ***

    4) Eğitim yaşamsaldır; birçok ülke eğitim önceliklerini gözden geçirmelidir.

    İnsani yaratıcılığın özgür olabilmesi bir ülkenin iletişim ağı çağını yakalayabilmesi için hayati önem taşımaktadır. Bu özgürlüğün asgari şartı temel eğitimdir. Kalkınmakta olan ülkeler teknolojik kapasitelerini artırabilmek için orta ve üniversite eğitim politikalarını da çağın gerekleri çerçevesinde yenilemelidir."

    ***

    İşte size ortak aklın (BM) yarattığı 21. Yüzyıl Manifestosu!

    Meraklısına arz olunur !

     

    SİZ OLSAYDINIZ NE YAPARDINIZ ?

    Geçen hafta takdim edilen hikayede yer alan ve bankanın zorla bulduğu krediye "bunların arasında ermeni dölü var!", diye itiraz eden yönetim kurulu üyesi en fazla Prof. Dr. Enis Öksüz'e (c-şıkkı) benziyordu.

    Hele şimdi ikisi de azil edildiğine göre daha da fazla benziyorlar.

    Bu hafta:

    Orta eğitim sırasında aldığı tüm ama tüm matematik derslerinden ikmale kaldı. Öyle ki, orta okulda aynı hocadan tam 6 matematik dersi almış, 6'sını da ancak eylül sınavlarında vermişti. Hatta hocanın kendisini kayırarak geçmez notunu düzelttiği de söylenirdi.

    Bu kişi şimdi ne yapıyor ?

    a) Alkolik.

    b) İşsiz, güçsüz,

    c) Büyük çapta bir sanayici,

    d) Genel Müdür.

    e) ABD'de matematik profesörü.

    e-posta: culsever@hurriyet.com.tr

    fax no: 212-677 06 93.
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı