"Nuran Çakmakçı" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Nuran Çakmakçı" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Nuran Çakmakçı

TEGV, 16 yılın etkisini ölçtü

TEGV, 16 yıl önce özellikle dezavantajlı bölgelerdeki çocuklara yardım eli uzatıp, eğitimlerinde diğer yaşıtlarıyla aralarındaki uçurumu kapatmak üzere kuruldu.

35 ilde, 67 sabit 20 gezici noktasına okul sonrası gelen çocukların daha özgüvenli, düşünen, sorgulayan, farklılıklara saygılı, ayrımcılığa karşı bireyler olarak yetişmelerine katkıda bulunmak için eğitim desteği verdi. Bugüne kadar 50 bin gönüllü ile 1.5 milyon çocuğa ulaştı.

Geçtiğimiz günlerde de Türkiye'de pek yapılmayan bir araştırma yapmaya koyuldu. Hedeflerine ne kadar ulaşıp, ulaşmadığını, 16 yıllık sürede dokunduğu, destek verdiği çocuklarda gerçekten bir başarı sağlayıp sağlamadığını "Etki Araştırması" ile yokladı. Sonuç TEGV kurucuları ve yöneticileri için sevindiriciydi.

Eğitimin etkisini ölçmek zordur

TEGV Genel Müdürü Nurdan Şahin, etki araştırmasını anlatırken heyecanlı. Prof. Dr. Sami Gülgöz, Dr. Emre Erdoğan'la birlikte yapılan bu çalışmada aslında neredeyse bir ilke imza attı. Eğitimin etkisini ölçtüler. Bilenler bilir eğitimin etkisini ölçmek zordur, etkinin olduğunu gösterebilmek daha da zordur. Sınırlı hedeflerle belirgin bir katılımcı kitlesine erişmeye çalışan eğitim prgramlarında durum karmaşıkken, TEGV gibi çok sayıda gelişmiş hedefini farklı yaş gruplarıyla farklı merkezlerde gerçekleştirmeye çalışan bir kurumun etkisin ölçmenin çok daha zorlu bir iş olduğu ortada. Bütün bunlara rağmen bu iş başarıldı. TEGV'in çocuklarda, ebeveynlerde, gönüllülerde bıraktığı iz görülebildi.

10 TEGV etkinlik noktasında ve çevresindeki mahallelerde 256 TEGV çocuğu, ebeveyni ve TEGV'den yararlanmayan 183 eşdeğer çocuk ve ebeveyni 100 TEGV mezunuyla yüzyüze görüşmeler yapıldı. Mayıs ayından itibaren yapılan bu çalışmalarda TEGV'den yararlanan çocuklarda önemli pozitif değişimler görüldü. Buna göre TEGV'den yararlanan çocuklar kendilerine daha fazla güveniyor, daha mutlu oluyor ve not ortalamalarını daha da yükseltiyorlar. Bütün bunları başardıkları için öğrenme kapasiteleri yükselerek hem mutluluk dereceleri, hem de not ortalamaları daha da yükseliyor. İşte TEGV'den yararlanan çocuklardaki değişimler:

Daha mutlular: Diğer çocuklardan daha mutlular. Neşe, kendinden memnuniyet ve yalnız hissetmeme gibi boyutlarda da diğer çocuklardan daha yüksek skorlara sahipler.

Dersleri daha iyi: Genel ders ortalamaları diğer çocuklardan yaklaşık 5 üzerinden 0.4 puan daha yüksekken bu fark matematik dersi ortalamasında 0.5 puana çıkıyor. Sınıf ortalamaları diğer çocuklara kıyasla yüzde 55 daha yüksek.

Kendileri hakkında daha bilinçli: TEGV çocukları boyunu, kilosunu bilme, diş fırçasını değiştirme, hergün dişlerini fırçalama ve her sabah kahvaltı etme oranı diğer çocuklardan kıyasla daha yüksek.

Kendilerine daha fazla güveniyorlar: Diğer çocuklara göre kendilerine daha fazla güvenliler. Yeni insanla tanışırken daha az sıkılma, bir soru sorulduğunda kolayca yanıt verebilme, oyunlara ve diğer faaliyetlere katılım konusunda daha yüksek gönüllülük gösterme ve yaptığı şeylerin beğenilmeyeceğinden daha az korkuyorlar.

Hoşgörülüler ve takım oyununa daha yatkınlar: Kendilerine güvendikleri kadar etrafındaki arkadaşlarına yönelik yüksek bir hoşgörüye sahipler. Mutlaka kendi dediklerinin olmasını ya da kendi fikirlerinin desteklenmesini daha az istiyorlar.

Daha fazla öğrenme becerisine ve sorumluluğa sahipler: Problem ve bilmece çözmekten hoşlanıyorlar, başladıkları işi her zaman bitiyor, ödevlerini kendileri yapıyorlar, yapmaları gereken işleri daha fazla sıraya koyuyorlar.

Arkadaşlığa daha fazla, zenginliğe daha az önem veriyorlar: Arkadaşlık ve dürüstlük onlar için çok önemli. Zenginliğe ise akranlarına göre daha az önem veriyorlar.

Araştırma sürecek

Nurdan Şahin (TEGV Genel Müdürü)

Bu araştırmaya başlarken biraz tedirgindik aslında. Ölçmek istediğimiz şey elle tutulup, gözle görülen bir şey değildi. Ama sonuçlar bizi çok mutlu etti. Bu çalışma bir ilk adım. Bundan sonra daha da genişleyerek, daha da derinlere inerek sürdüreğiz. Tek tek her programın çocuklara katkısını bilmekle beraber, biz esas olarak hep toplam etkiye daha çok önem verdik.

X