Gündem Haberleri

    TCAS olmadan asla

    Hürriyet Haber
    02.10.1997 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Dünyanın en tehlikeli hava sahası Afrika semalarındaki kazalar giderek artıyor. İki hafta önce Alman Hava Kuvvetleri'ne bağlı Tu-154 ile Amerika Hava Kuvvetleri'nin C-141 nakliye uçağı Namibya semalarında deniz üzerinde çarpışarak Atlantik Okyanus'una düştü. Olayda dokuzu Amerikalı 24 kişi hayatını kaybetti. Güney Afrika'ya giden Tu-154, Bonn'dan kalkmış ve bir gün önce Nijer'de yakıt ikmali yapmıştı. Amerikan Uçağı ise Namibya Windhuk'tan New Jersey'e gidiyordu. Alman Focus dergisinde yer alan iddalara göre Tu-154 11 bin 600, C-141 ise 11 bin metrede uçması gerekiyordu. Ancak uçaklardan biri uçuş yüksekliğini korumamış ve diğeriyle aynı irtifaydaydı. Kazayla ilgili soruşturma önümüzdeki günlerde tamamlanacak. Eğer uçakların birinde TCAS adı verilen ve çarpışmayı önceden ikaz eden bir sistem olsaydı pilotlar kaçınma hareketi yapacak ve bu kaza meydana gelmeyecekti.Diğer yandan pilotların yaptığı hatanın yanı sıra kazada suçun önemli bir kısmı da Namibya'ya yükleniyor. Tüm dünya havayolları tarafından tehlikeli bulunan Afrika semalarında yeterli hava trafik kontrolünün olmaması nedeniyle bu tür tehlikelerle sık sık karşılaşılıyor. Bu yüzden Uluslararası Sivil Havacılık Otoritelerinin Afrika semalarında uçaklarda TCAS olmaması halinde uçuşların durdurulması isteniyor. TCAS nedir? Amerika'da 30 ve daha fazla koltuğa sahip yolcu uçaklarında bulunması şart olan TCAS, önceden bir uçağın yaklaştığını sesli ve görüntülü ikaz vererek pilota kaçınma hareketi yapmasını sağlıyor. Bunu 80 mil mesafeden itibaren yapıyor. Değeri 28-50 milyar TL olan TCAS'ların Amerika'da askeri ve sivil kargo uçaklarında kullanılması mecburi değil. Ancak Amerika'ya sefer yapacak tüm yabancı yolcu uçaklarında TCAS bulunması gerekiyor. THY'nin A340 ve A310-318'lerinde TCAS var. THY Güney Afrika uçuşlarında mutlaka TCAS sistemi olan uçaklarını kullanıyor. Bu sayede Güney Afrika Hava Yollarına ait 747 Jumbo uçağı ile burun buruna gelen bir THY uçağı ilk Johennesburg seferleri sırasında çarpışmaktan kurtulmuştu. Avrupa'da da 2000 yılından itibaren 30’dan fazla koltuklu tüm uçaklarda TCAS kullanımı mecburi olacak.
    Etiketler:

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı