"Mesude Erşan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Mesude Erşan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Mesude Erşan

Tatilde öğle uykusunu ihmal etmeyin

Öğle uykusunun en az gece uykusu kadar yararlı olduğunu söylüyor uzmanlar. Çalışırken yapmak mümkün değil tabii.

Ancak tatilde, izin günlerinizde İspanyollar’ın "siesta" dediği öğle uykusuna yatabilirsiniz. Sıcağın ve nemin çekilmez rakamlara ulaştığı öğle saatlerinde güneşin altında olmak yerine, mışıl mışıl bir uyku çok daha yararlı.

Memorial Hastanesi Uyku Laboratuvarı Sorumlusu Doç. Dr. Turan Atay, 24 saat içerisinde uykuya yatkın olduğumuz dönemlerden birinin de öğle saatleri olduğunu söylüyor. "Öğle uykusu, en az gece uykusu kadar vücuda yarar sağlar. Gece yeteri kadar uyumuş ve gündüz de öğle uykusuna yaptım olanların vücudu tazelenir, performansı artar, düşünme ve problem çözme yeteneği hız kazanır" diyor.

Gün içerisinde iki kez vücut ısısı düşüyor; biri sabaha karşı 03.00 sıralarında, diğeri ise öğleden sonra 14.00- 15.00 saatleri arasında. İnsanların öğle yemeğinin ağırlığına bağladığı bu rehavet dönemi, aslında vücudun uykuya en meyilli olduğu saat dilimi. Bu saat aralıkları uykunun en kaliteli olduğu zaman. Kaliteli uyku, insan vücuduna uzun süre uyumaktan çok daha yararlı.

Doç. Dr. Atay, olanağı olan herkesin öğle uykusuna yatmasının vücut açısından yararlı olduğunu söylüyor. "Ancak özellikle çocukların öğle saatlerinde mutlaka uyumaları gerekir. Çocukluk çağında öğle saatlerinde alınan kaliteli uyku, beyin ve vücut gelişimi için çok önemlidir. Burnu tıkalı olan çocuklar uykularını tam olarak alamadıkları için, vücutları kavruk kalabilir. Uyku büyüme açısından çok önemli" diyor.

YETİŞKİNLER İÇİN 15-20 DAKİKA İLAÇ GİBİ

Çocukların yaklaşık 1-2 saat öğle uykusuna ihtiyaçları var. Erişkinler içinse 15-20 dakika yeterli. Ancak bazı insanlar geceleri dahi uyuyamıyorlar. Böyle bir gece uykusu sorununuz varsa öğle uykusu kesinlikle önerilmiyor. Gündüz saatlerinde kısa bir süre dahi uyusalar, gece uyumaları çok zorlaşıyor.

Siesta sıcak ülkeler için doğru uygulama

Pek çok Akdeniz ve Güney Amerika ülkesinde 14.00- 16.00 saatleri arasında "siesta" yapılıyor. Siesta, sıcak ülkeler için çok doğru bir uygulama şeklinde değerlendiriliyor. Öğle saatlerinde yaşanan yorgunluğu engellemek için kısa süre de olsa uykuya ihtiyaç var. İnsanlar, uyuşuk bir şekilde çalışacaklarına, uykularını almış dinç bir şekilde çalışmaları çok daha verimli oluyor.

Genetik faktörler etkili

Genetik faktörlerin uyku üzerinde çok büyük etkisi var. Kimileri 13-14 saat uyusa da uykusunu alamaz. Kimi ise 4- 5 saatlik bir uykuyla günü zinde geçirebilir. Aynı şekilde uykuya dalma ve uyanma saatleri de genetik faktörlerden etkileniyor. Bazıları geç saatte yatıp geç kalkmayı, bazıları da erken yatıp erken kalkmayı seviyor.
X