Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Taşıt vergisindeki kara mizah

10 Ağustos’ta yayınlanan "Taşıt Vergisindeki Komedi" yazımız ve bu komediyi sergileyen ayrıntılı tablo, büyük ilgi gördü. Tepki mailleri çığ gibi yağdı. Hala devam ediyor...

Okumayanlar için özetleyelim:

- Silindir hacmi 3501-4000 cm3 olan 2006 model iki otomobilden, birinin satış fiyatı 65 bin YTL diğerinin satış fiyatı 650 bin YTL olmasına rağmen, her ikisinin de vergisi 6.715 YTL idi. Bu vergi, satış fiyatı 65 bin YTL olanın yüzde 10,39’u, 650 bin YTL olanın ise 1,02’si kadardı.

- Silindir hacmi 1800 cm3 olan 2006 model iki otomobilden birinin satış fiyatı 19 bin YTL, diğerinin satış fiyatı 175 bin YTL olmasına rağmen her ikisinin de vergisi 854 YTL idi...

İşte tepkiler bu ve benzeri çelişkilerle ilgiliydi...

MANTIKSIZ  TAŞITLAR VERGİSİ

Motorlu Taşıtlar Vergisi’nin adını "Mantıksız Taşıtlar Vergisi"
olarak algıladığını belirten bir okurumuz, "Peki... sıfır araba ile 3 yaşındaki araba için ödenen verginin aynı olmasına ne diyorsunuz?" diye soruyor. Ardından da ekliyor "Sıfır otomobil ile üç yaşındaki otomobilin değeri aynı mı?"

Okuyucumuzun sorduğu, 2006 ve 2004 modelinin fiyatı ve vergi tutarı tabloda gösterilmiştir.

Tablodan da farkedileceği gibi, üç yaşındaki otomobilin fiyatı (değeri) sıfır kilometreye kıyasla yüzde 40 civarında düşük. Ancak sıfır kilometre ile aynı vergiyi ödüyor.

YANLIŞLIKLAR DİZİSİ

1. Silindir hacmine göre vergi alınınca, aynı silindir hacmindeki 2006 model otomobilden, değeri 50 bin YTL olanın vergisi ile 500 bin YTL olanın ödediği vergi aynı oluyor (Gerçi vergisi kasko değerinin yüzde 5’ini aşan araçlarda, başvuru halinde bir alt dilim esas alınıyor ama bu da sorunu çözmüyor.)

2. Yukarıdaki adaletsizliğe ek olarak, sıfır kilometre ile üç yaşındaki aracın vergisi aynı oluyor.


3. Minibüslerden, silindir hacmi ve fiyatına bakmadan vergi alınıyor. Bu vergide 365 YTL’yi aşmıyor!

4. Bazı ülkelerde MTV, araçlar çevreyi kirlettiği gerekçesiyle alınıyor. Gerekçe bu ise o ülkelerde olduğu gibi, eski araçlar, otobüsler ve kamyonlar daha çok ödemeli. Oysa aksine uygulama var.

5. Bazı ülkelerde MTV, "yol vergisi" olarak yolun aşınması ve kullanılması gerekçesiyle alınıyor. Bizde bu tür bir uygulama da yok.

6. Teknelerden alınan vergi, tam bir felaket. 100 bin YTL’yi bulan bile var. Böyle olunca, teknelerin yüzde 90’ı başka ülkelere kaydettirilip, o ülkenin bayrağı çekilmiş. 1 YTL bile vergi alınamıyor!..

7. AB ülkelerinde, kişi başına düşen milli gelir, Türkiye’nin 5-10 katı olmasına karşın, ödenen MTV, Türkiye’dekinin 1/5’i hatta 1/10’u kadar. Bizde otomobil alımında da AB’nin 3-5 katı vergi alınıyor.

MTV 10 milyondan fazla vatandaşı ilgilendirdiği için, bu vergiyi masaya yatırıp, vergi adaletini sağlayıcı "ciddi bir operasyon" yapmak gerekiyor...

Bina maliyet artışı, emlak vergisine zam değil

DÜNKÜ Resmi Gazete’de, 2007 yılında uygulanacak, bina metrekare inşaat maliyetleri yayınlandı (Bkz. 48 No.lu Emlak Vergisi Genel Tebliği).

Buna göre, 2006 yılı bina metrekare inşaat maliyetleri, yüzde 9,8 oranında artırılarak, 2007 yılı maliyetleri belirlendi.

Bina maliyetine gelen artış, yaklaşık 19 milyon vatandaş tarafından, 2007 yılında ödenecek emlak vergisinin yüzde 9.8 artacağı anlamına gelmiyor. 2007 yılı bina metrekare maliyetleri; yalnızca 2007 yılında edinilecek binaların, emlak vergisi asgari değerinin hesaplanmasında kullanılacak. 2007’de bina edinenler de zaten 2007 yılı içinde emlak vergisi ödemiyorlar.

Milyonlarca vatandaşı ilgilendiren 2007 yılı emlak vergisi artışı, şu anda belli değil. Kasım 2006’da "yeniden değerleme oranı" belli olduğunda, bu oranın yarısı kadar (tahminen yüzde 5 civarında) 2006 yılı emlak vergisinin artırılması suretiyle 2007 yılı emlak vergisi bulunacak.
X