Tarihi küçülme Testore'yi götürdü

Reha ERUS / ROMA
12.12.2001 - 02:03 | Son Güncelleme:

Ekonmik durgunluk, İtalyan otomotiv devi Fiat'ı, tarihinin en kapsamlı küçülme kararını almaya zorladı. Şirket, 5 yıllık CEO'su Roberto Testore'yi görevden alırken, dünya genelinde 18 fabrikasının bir kısmını kapatma kararı aldı. Küçülme ile birlikte 6 bin çalışanın işine son verilecek.

Dünya ekonomisinde yaşanan durgunluk Ford'un CEO'su Jacques Nasser'den sonra bu kez de Fiat Auto'nun CEO'su Roberto Testore'nin kellesini götürdü. İtalya'nın en büyük holdinglerinden Fiat S.p.A, yeniden yapılanma çerçevesinde Testore'nin görevine son verirken yerine ağır vasıta şirketi Iveco'nun CEO'su Giancarla Boschetti'yi getirdi. Fiat S.p.A ayrıca 2002 yılına kadar dünya çapındaki 18 fabrikasından bazılarını kapatmayı planlarken, 6 bin kişinin de işine son vereceğini açıkladı. Fiat'ta alınan bu kararlar, şirket tarihindeki en kapsamlı küçülme operasyonu olarak yorumlanıyor.

İtalyan otomobil devi Fiat, önceki gün 2002 yılı içinde köklü değişiklikleri içeren bir ilerleme planı açıkladı. Fiat Yönetim Kurulu'nun önceki gün akşam yaptığı toplantı sonrası açıklanan ilerleme planında, 2002 yılında 1 milyar Euro'luk sermaye artışı, 18 fabrikanın kapanması veya yeniden yapılandırılması kararlaştırıldı. Grup içinde ayrıca 2 milyar Euro‘luk küçülme ve yurtdışında bulunan Fiat’a bağlı bulunan işçilerden 6 bin kadarının işine son verilmesi öngörüldü.

11 EYLÜL ETKİSİ

Fiat'ın yayınladığı resmi bildiride, 2001 yılının ‘‘olumsuz geçtiği’’ ifade edilirken, 2002 yılı yapılanmalarıyla ilgili Brezilya ve Arjantin‘de, İtalyanların sahibi olmadığı şirketlerdeki Fiat İveco‘nun üretimlerinin kapatılacağı bildirildi. Dünyaca ünlü otomobil grubu Fiat'ın köklü değişim kararları almasında, 11 Eylül‘de ABD‘deki terörist saldırı sonrasında dünyadaki otomobil pazarının yaşadığı sıkıntının da etkisi olduğu belirtildi.

Dünyanın en büyük 8'inci otomobil üreticisi Fiat Auto'nun 1996 yılından bu yana CEO'luğunu yapan Roberto Testore dün Fiat S.p.A'nın ilerleme planı çerçevesinde istifa ettiğini açıkladı. Testore'nin istifası Fiat yönetimi tarafından onaylanarak yerine 1 Ocak 2002'den itibaren İveco'un CEO'su Giancarla Boschetti'nin getirilmesi kararlaştırıldı.

Fiat Auto'ya ait Fiat, Alfa Romeo ve Lancia markalarının Amerika'da satılmaması zor duruma girmenin nedenleri olarak gösteriliyor. Bu çerçevede Fiat 2005 yılına kadar Alfa Romeo'yu yeniden Amerika pazarına sokmayı planlıyor. Fiat S.p.A ayrıca Ferrari ve Maserati markalarının da sahibi durumunda. Fiat yeniden yapılanma planı çerçevesinde dördüncü çeyrekte 712 milyon dolarlık ek bir yükün gelmesini bekliyor.

Sırada hangi CEO var

Tüm dünya ekonomisinde yaşanan durgunluk ve terörist saldırıların etkisiyle uluslarası şirketlerin satışlarında ve kárlarında yaşanan büyük düşüşler önümüzdeki günlerde bir çok dev şirket CEO'sunun kellesini tehdit ediyor. Ford'un hükümdarı Jacques Nasser'in kellesinin kesilmesinin ardından uluslarası basın kuruluşları bundan sonra kellesi kesilecek CEO'nun kim olacağı hakkında spekülasyonlar yapmaya başlamıştı ki, Fiat'tan beklenen açıklama geldi. Ford'un ardından bu kez Fiat kötü gidişin faturasını Fiat Auto'nun CEO'su Roberto Testore'ye keserek CEO kıyımına devam etti.

Uluslarası çevrelere göre sırada ekonomik durgunluktan en fazla etkilenen American Express, Hewlett-Packard, Motorola, Coseco ve AT&T gibi dev şirketlerin başarısız olarak görülen CEO'ları bulunuyor. Ancak Hewlett-Packard'ın Compaq'la birleşmesine Packard ailesinden onay çıkmaması nedeniyle bugünlerde ikinci bir CEO kellesinin daha kopabileceği belirtiliyor.

Global ekonomide yaşanan durgunluğun etkisiyle satış ve kárlarında düşüşler yaşayan şirketlerin sahipleri çözümü ilk olarak CEO'larını kovmakta buluyor. Testore ve Nasser'in kovulmasından önce geçtiğimiz aylarda Xerox, Lucent, Honeywell, Yahoo, Nortel, USX ve UAL gibi dev şirketlerin CEO'ları gönderilerek yeni yönetimler iş başına geçmişti.

Yapılan bir araştırmaya göre şirket düşüşe geçtiği zaman yönetime yeni bir takım getirenlerin yüzde 90 başarılı olduğu görülüyor. Bu yüzden hergeçen gün şirketiyle özdeşleşmiş CEO'ların kovulduğuna tanık oluyoruz. Harvard Profesörü Rakesh Khurana, son yıllarda işten çıkartılan CEO'ların sayılarında büyük artış olduğunu kaydetti. Khuruna, 1990 yıllarda işten çıkartılan CEO sayısının 1980'li yılların tam üç katı düzeyinde olduğunu belirtti.

Nahum: Bu gelişme Türkiye'ye yarayacak

TOFAŞ CEO'su Jan Nahum, Fiat'ın küçülme ve yeniden yapılanma kararının Türkiye'yi olumsuz etkilemeyeceğini söyledi. Türkiye'nin Fiat için stratejik bir öneme sahip olduğunu belirten Nahum, ‘‘Türkiye, Fiat'ın üretim merkezlerinden biri. Bu nedenle, Türkiye'nin Fiat'ın küçülme kararının dışında kalacağını düşünüyorum’’ dedi.

Fiat'ın yeniden yapılan kararının Türkiye'yi pozitif etkileyeceğini öne süren Nahum, orta ve uzun vadede, Türkiye'ye yeni görevler verilebileceği değerlendirmesi yaptı. Nahum, şöyle konuştu:

‘‘Kriz ve otomotiv pazarındaki durgunluk, bizi iç pazarda olumsuz etkiledi. Ama bu krizler bizim rekabet gücümüzü artırdı. Artık dünya pazarlarında rekabetçi bir konumumuz var. Ayrıca Tofaş'ın Doblo üretimi ve ihracatı konusunda başarılı olması çok önemli. Bu arada biz işimizi iyi yapıyoruz. Tüm bu gelişmeler bize pozitif olarak yansıyacak. Fiat'ın küçülme kararı 1998-99 yıllarında olsaydı, bugün aynı şeyi söylemeyebilirdim. Bizim için olumsuz bir sonuç doğurabilirdi.’’

Nahum, ‘‘Testore'nin Türkiye'ye bakışı çok pozitifti. Türkiye'ye önem veriyordu. Ancak, bu olumlu bakış sadece Testore'nin kişiliğinden kaynaklanmıyordu. Aynı zamanda, Fiat'ın Tofaş'a ve Türkiye'ye olan stratejik bakış tarzının bir yansıması ve göstergesiydi. Bu nedenle, bundan sonra da aynı pozitif bakışın devam edeceğini düşünüyorum’’ dedi.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı