"Selim Türsen" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Selim Türsen" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Selim Türsen

Tansaş doğduğu topraklara kucak açacak

Tansaş tezgahlarında Egeli üreticilerin ürünlerinin payı iki yıl içinde ikiye katlanarak yüzde 15’ten yüzde 30’a çıkacak.

İZMİR Enternasyonel Fuarı önümüzdeki cuma günü 81’inci kez kapılarını açacak. Yıllardır eleştiriler alan fuara eski cazibesini kazandırabilmek için yeni adımlar atılmaya başlandı. Bunlardan biri de bu yıl fuara Tansaş’ın sponsor olması. Fuarda kurulacak Tansaş Sokağı’nda İzmirlileri birbirinden güzel sürprizler bekleyecek.
Bundan 27 yıl önce İzmir’de doğan Tansaş’ın, İzmirlilerin gönlünde ayrı bir yeri var. Bugün Tansaş’ı da bünyesine alan Migros Grubu Genel Müdürü Özgür Tort, “Tansaş kurulduğunda 20 yaşlarında olan Egeliler bugün üçüncü kuşaklarına doğru Tansaş’la birlikte yol alıyor” diyor.


Tansaş’ın bölgeyle bütünleşmesi öyle bir noktaya gelmiş ki, grup son iki yıldır yeni Tansaş yatırımları için sadece Ege’de odaklanma kararı almış. Tort’la, günde ortalama 2 bin ile 5 bin kişinin girip çıktığı, yaklaşık 15 bin çeşit ürünün satıldığı mağazalarının bulunduğu Tansaş ve Migros’un yeni planlarıyla perakendecilik sektöründeki olası gelişmeler üzerine sohbet etik.
Özgür Tort önce, Tansaş’ı neden sadece Ege’de odaklandırma kararını aldıklarını şöyle anlattı: “Tansaş 27 yıl önce Ege’nin yarattığı bir marka. İzmirlilerle bütünleşerek tüm Egelilerin sevgisini, güvenini kazandığı için biz de Tansaş’ı buradan yöneterek kazanmaya, aynı zamanda Egeli’ye de kazandırmaya karar verdik. Mağazalarda düzenlenen çarpıcı indirim ve kampanyalardan sabah sporu imkanına, müşterileri kucaklayan sosyal projelere kadar çok geniş bir yelpazede hizmet vermeye başladık. Bugün Ege’ye odaklanarak ne kadar doğru bir karar verdiğimizi görüyoruz. Tansaş son iki yılda 60 yeni mağaza açarak, Ege ve Akdeniz’deki toplam mağaza sayısını 217’ye çıkardı.”

Tansaş doğduğu topraklara kucak açacak


Tansaş mağazalarında yapılan satışlarda Egeli üreticilerin ürünlerinin payını sorduğumda ise Tort çok önemli bir gelişmeye işaret ederek, “Ege ürünlerinin satışlar içindeki payı iki yıl önce yüzde 11’di. Şimdi bu oran yüzde 15’e çıktı. Hedefimiz 2016’ya kadar iki katına yani yüzde 30’lara çıkarmak” dedi.
Cibes, radika ve incir gibi Egeli yerli üreticinin yetiştirdikleriyle Ege Orman Vakfı zeytini gibi ürünlerin bunlar arasında olduğunu belirten Özgür Tort, meyve-sebzeden ete kadar denetimlerden geçemeyen hiçbir ürünün rafta yer bulamadığına da dikkat çekti.


15 bin çeşit ürün var
Aslında üreticiyle tüketiciyi buluşturan marketler, tüketici açısından önemli bir hizmeti yerine getirirken, yerel üreticilerin ürünlerinin pazarlanmasında da önemli rol oynuyor. Küçük ölçekli bir Migros veya Tansaş mağazasında ortalama 3 bin ile 7 bin çeşit ürün satılıyor. Orta ve büyük ölçekli Migros ve Tansaş’larda ise bu rakamlar 12 bin ile 15 bin çeşide kadar çıkabiliyor. Küçük bir mağazayı günde ortalama bin müşteri ziyaret ederken, format büyüdükçe bu sayı 2 binden 5 bine kadar çıkabiliyor. Her mağazanın etrafındaki erişim alanıyla günlük alışverişi, büyüklüğe ve bölgeye göre değişiyor.
Bazı uluslararası dev markaların bile hedeflerine ulaşamamasına rağmen Migros’un Rusya, Kazakistan ve Balkanlar dahil bölgede güç haline gelmesini, Tansaş’ın ise 27 yıllık marka olarak varlığını sürdürmesinin nedenlerini Tort şöyle anlatıyor:
“Migros, 7 coğrafi bölgede 67 ilde ulusal bir marka. Hem dünyadaki trendleri hem de Türkiye’deki tüketici davranışlarını çok yakından takip ediyor ve gerekli analizleri yapıyoruz. Taze gıdalarda iddialıyız. Meyve-sebze, et ve şarküteride de yakın piyasa takibi ile müşteriyi hesaplı günlük fiyatlarla karşılıyoruz. 2011’de Migros markamızla tarihi bir büyüme ve erişim oranı yakaladık. Ayrıca; genç nüfus, batı-doğu sentezi ve ekonomik dalgalanmalarda deneyim çok önemli. Biz bütün kararlardan önce hane halkının davranışlarını ve bireysel müşteriyi keşfetmeyi çok önemli buluruz. Türkiye’de bugün 19 milyon hane var. 830’un üzerinde mağazamızla Türkiye’deki hane halkının yaklaşık yüzde 60’ına ulaşıyoruz. Ayrıca, müşteriyi iyi tanımak gerekir. 14 yıllık sadakat programı deneyimimizle 8.5 milyon hanenin davranış, yaşam biçimi ve beklentilerini keşfediyoruz. Böylece; deneyim, teknoloji ve keşifler bizim müşteriye yakınlaşmamıza öncülük ediyor.

Tansaş doğduğu topraklara kucak açacak


Yeni birleşmeler kaçınılmaz
“Sektörde yeni birleşmeler ve devralmalar olacak mı” sorumuza Genel Müdür Özgür Tort, “Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de perakende sektörü çok dinamik ve revaçta. Gelir artışı ve gelişen nüfus, yeniliklere ve iyi hizmete ilgi gösteren yapısıyla Türkiye’yi yıldızlaştırıyor. Pazarda halen geleneksel perakendecilerin hakim durumda olmaları nedeniyle diğer oyuncuların pazar payları çok düşük. Bu nedenle birleşme ve devralmalar gelecek dönemde kaçınılmaz” sözleriyle cevap verdi.
Bundan üç yıl kadar önce Koç Grubu’nun Migros hisselerini devralan girişim fonu BC Partners Moonlight Capital’in elindeki hisseleri yine Koç Grubu ya da dünya perakende devi Wall Mart’a satacağı söylentilerine ise Tort, şu değerlendirmeyi yaptı: “Halka açık bir şirket olarak somut bir durum olduğunda zaten açıklama yapılacaktır. Aslında, süpermarkete odaklanarak çift haneli büyüyen bir perakendecinin, büyük sermayedarların ve stratejik ortakların ilgi odağı haline dönüşmesini normal karşılamak lazım. Genellikle girişim sermayesi fonlarının çıkışı 4-7 yıllık dönemde söz konusu oluyor. Ama bunun kesin bir süresi yok.”

Tansaş doğduğu topraklara kucak açacak

Ege’ye 11 yeni mağaza

Halen mevcut 217 Tansaş mağazasının 177’si Ege Bölgesi’nde. Bu yıl Tansaş 44 mağaza açtı, yıl sonuna kadar 11 mağaza daha açacak. Bugün Ege’de 90 Migros, 177 Tansaş, 1 Macrocenter, 5 5M Migros var. Buralarda 6 bine yakın personel çalışıyor. Grup, Türkiye genelinde 2012 boyunca büyüklü-küçüklü 150 mağaza daha açacak ve yılın başında 16 bin olan personel sayısına 4 bin 500 kişi daha ekleyecek. Şu anda personel sayısı 18 bin 500’e ulaşmış durumda. Ege’deki yoğun mağaza açılışlarına paralel istihdamın büyük kısmı bölgeye ayrılacak. Ayrıca, grubun yurtdışında da çok mağazası var. 1996-2000’de Rusya’da Ramstore sayısı 64’e ulaştı. Bu deneyim Migros’u Kazakistan’da pazar lideri yaptı. Bugün Kazakistan’da 21 süpermarket, 3 hipermarket ve 1 alışveriş merkezi var. Makedonya’da ise 5 mağaza ve 1 AVM bulunuyor.

Süpermarketler büyümeye devam edecek

Türkiye 155 milyar dolarlık gıda perakende pazarıyla İtalya’dan sonra Avrupa’daki beşinci büyük pazar ve 75 milyon nüfusuyla Almanya’dan sonra ikinci büyük ülke. Migros Genel Müdürü’ne göre sadece bu iki veri ile milli gelir büyümesi bile dikkate alındığında, yakın gelecekte pazar hacminin ikiye katlanacağı öngörülebilir. Ayrıca, diğer ülkelerle kıyaslandığında, organize pazar hala yüzde 45 düzeyinde, buradan da katlanma potansiyeli gözüküyor. Bugün Türk gıda perakende pazarında hala yüzde 55 oranıyla geleneksel pazar hakimiyet söz konusu. Önümüzdeki beş yılda gelişimle beraber organize pazarların payının yüzde 60’a ulaşması bekleniyor. Yerel ve ulusal zincirlerin birlikte organize pazarda süpermarket paylarını yüzde 37’ye, indirim marketlerin ise paylarını yüzde 20’lere ulaştırması bekleniyor. Ayrıca, internet üzerinden alışveriş yapılan Migros Sanal Market’in son iki yılda üç kat büyümesi de bir başka dikkat çekici gelişme olarak gösteriliyor.

X