Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Taksinin havalısı da var

    Hürriyet Haber
    10.03.1999 - 00:00 | Son Güncelleme: 10.03.1999 - 00:01

    Hava taksiciliği Türkiye'de de yayılıyor ama yere inince ulaşım yine zorlaşıyor

    HAVA AMBULANSI

    HAVA ambulansı acil hastalarda ve müdahale olanağı kısıtlı olan küçük illerdeki hastaların büyük illere nakledilmesi için kullanılıyor. Birçok Avrupa, Ortadoğu ve Arap ülkesine de ambulans hizmeti veriyorlar. Şehir içinde kullanılamıyor. Güven Air'in Genel Müdürü Burhan Tiryaki şehir içinde bu hizmeti vermenin zorluğunu anlatıyor: ‘‘Uçağın gidemeyeceği yerlerde helikopter kullanıyoruz. Hastayı İzmir'den bir saatte geliyoruz, ama buradan helikopterle hastaneye götüremiyoruz çünkü hastaneler uygun değil.’’

    <ı>Türkiye'de hava taksiciliği tam olarak tanınmıyor. ABD'deki hava taksisi kullanımıyla Türkiye'deki karşılaştırıldığında arada büyük bir fark olduğu görülüyor. Yine de hava taksi hizmeti veren şirketler, Türkiye'deki son gelişmelerin gelecek vaat ettiğini söylüyorlar.

    Hava Taksi şirketleri tam hizmet sunuyor. Müşteri evden alınıyor, havaalanına getiriliyor ve gittiği yerde de oteline kadar bırakılıyor. Bu şirketlerin hemen hepsi başka hizmetler de veriyor. Sancak Air catering, Bonair danışmanlık ve Güven Air hava ambulansı...

    Hava ambulansıyla hastaların zarar görmeden taşınması mümkün. Ancak hastaneler yapılırken helikopterin inebileceği bir alan düşünülmediği için bu hizmet biraz aksıyor. Bugün sadece, kazanın olduğu yerden büyük şehirlere getirilen hastalar, yine normal ambulans ile hastaneye ulaştırılmak zorunda.

    Sancak Air, Türk Sivil Havacılık Kanunu'nun hazırlanmasıyla birlikte kurulan ilk hava-taksi şirketi. 1986 yılından beri özel jet ve helikopterleri ve havacılık terminal tesisleriyle hizmet veriyor. Sivil havacılık kuruluşlarına ait hava araçlarınının onarımlarını da yapıyorlar. Yıllık ortalama uçuşları 600- 700 saat arasında.

    Ne tür hizmetler veriyor? Hava-taksiciliği dışında başka hizmetler de veriyor. Bunların arasında pilot eğitimi, teknik bakım-kontrol, yakıt ikmal, ikram, hangarlama gibi hizmetler de var.

    Ücret: Fiyatlar helikopterlerinin modeline ve yolcu kapasitesine göre değişiyor. Örneğin dört yolcu taşıyan uçakların saati 650 dolar, 6 yolcu taşıyanların ise 1500 dolar. Bu fiyatlara KDV dahil değil.

    Bonair Türkiye'nin ilk pilot okulu olan Gökkuşağı Havacılık'ın devamı olarak 1992 yılında kuruldu. Hem pilot okulu hem de hava taksi olarak faaliyetini sürdürüyor. Biri Citation, diğeri Citation Ultra olmak üzere iki jeti var. Belirli bir güzergahları yok. Müşterinin istediği yere uçuyorlar. Bugüne kadar hiç İstanbul içi uçuş talebi olmamış. Hava taksi hizmeti daha çok yurtdışı iş bağlantıları olan iş adamları tarafından tercih ediliyor.

    Ne tür hizmetler veriyor? Bonair, hava taksiciliği dışında uçak alım satımında danışmanlık hizmeti veriyor. Yurtdışından getirtilecek uçak finansmanı hakkında danışmanlık, şahsa ait uçakların işletilmesi veya hava taksi olarak kullanılması, uçak bakımında uzman hizmet, pilot ve teknik personel temini konularında da hizmet veriyor.

    Ücret: Uçuş hizmetine uygulanan ücret, saatte 2 bin 250 dolar. Özel pakit anlaşmalarda fiyatlarda değişiklik olabiliyor.

    Güven Air 1996'da kuruldu. Kurulduğu sırada, şirket içi kullanım amaçlanıyordu. Güven Hava Yolları, sahibi Universal Holding'in kendi bünyesindeki işlerde kullanmak için uçak aldı. Sivil havacılıktaki eksikliği görünce hava taksi olarak dışarıya da hizmet vermeye karar verdiler. Güven Air böylece gelişmeye başladı.

    Dört uçak bir helikopterleri var. 2000 yılına kadar 150 milyon dolarlık yatırım yaparak filoyu genişletecekler.

    İstanbul'da Avrupa-Asya arasında helikopterle taşımacılık yaptıkları oluyor.

    Ne tür hizmetler veriyor? Türkiye'de malum trafik kazaları çok fazla ve ambulanslarla da çok rahat ulaşım sağlanamıyor. Güven Air hastaları, hava ambulansı hizmeti vererek zarar görmeden nakletmeye karar veriyor. ‘‘Uçaklarımızın konfigürasyonunu değiştirmemiz gerekiyordu. Uçaklarımızın her biri için yaklaşık 150 bin dolarlık masraf yaptık. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne müracat ederek Türkiye'de ilk defa hava ambulansıyla uçma yetkisini alan şirket olduk.’’ Şehirlararasında ambulans hizmeti veriyorlar ama şehir içinde bu mümkün değil. İnternational Hospital ve Amerikan Hastanesi ile anlaşmalı çalışan Güven Air, bu kuruluşların hava hasta taşımacılığını yapıyor. Yurtdışına da hasta götüren şirket, bir Amerikan hava taşımacılığı şirketiyle çalışıyor.

    Ücret: Güven Air'in elindeki uçaklar 7,8 ve 10 kişilik. Helikopter 6 kişilik. Uçakların tipine göre saat ücreti 2 bin 500, 1750 ve 1450 dolar arasında değişiyor. Uçakta kaç kişi olursanız olun bir saatlik ücret değişmiyor. Ücretlendirme de havada kalış süresi gözönünde bulunduruluyor. Uçuş saatinin dört katına kadar olan beklemelerden ayrıca ücret alınmıyor. Ambulans hizmetinde de ücret aynı. Ancak eğer sağlık ekibi isteniyorsa, hastaneden alındığı için onlara belli bir ücret ödeniyor.

    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı