Türkiye'nin en iyi köşe yazarları en güzel köşe yazıları ile Hürriyet'te! Usta yazarlar ve gündemi değerlendiren köşe yazılarını takip edin.

Sürdürülebilir temizlik öne çıktı deterjan tüketimi 60 bin ton azaldı

YILDA 356 bin ton deterjan tüketiminin gerçekleştiği Türkiye’de pazar, 9 ayda yeni nesil konsantre ürünlere kaydı. 810 milyon TL’lik pazarın yüzde 85’ini ele geçiren konsantrematikler, yıllık deterjan tüketiminin de daha şimdiden 60 bin ton birden azalmasına yol açtı.

ÇAMAŞIRLARI ön yıkama yapmadan, 150 gram yerine, 100 gram deterjanla yıkanmasını, elektrik ve sudan tasarruf edilmesini sağlayan yeni nesil konsantre deterjanlar, 9 ay gibi kısa sürede pazarın yüzde 85’ini ele geçirdi. Yılda 810 milyon TL’lik deterjanın satıldığı pazarda, 356 bin ton olan yıllık tüketim, yeni nesil ürünler sayesinde bir anda 60 bin ton birden düştü. Buna gerekçe olarak, standart deterjanlarla, konsantreler arasında fiyat farkının olmaması gösteriliyor. Ekolojik üretim Çevreye verdiği zararların giderek kaygı verici boyutlara ulaşması üzerine ekolojik üretime ağırlık vermek zorunda kalan üreticiler, 1990’lı yıllarda başlattıkları “Laundry Sustainability Project”, yani Sürdürülebilir Çamaşır Projesi’ni sonunda tamamlayarak, konsantre deterjan adını verdikleri yeni nesil deterjanların üretimini gerçekleştirdiler. Ürünlerinin doğaya verdiği zararları azaltmak için proje çerçevesinde geliştirilen bu yeni nesil ürünlerde, standart deterjanlara oranla daha az kimyasal madde kullanılmasına rağmen, çamaşırlarda ön yıkama yapılmasına gerek kalmadan aynı temizliğin elde edilmesini sağlıyor. Bu da, su ve elektrikten tasarrufu beraberinde getiriyor. 27 ülkede üretiliyor Arkadaşımız Mehtap Özcan’ın yaptığı araştırmaya göre, Unilever, Hayat Kimya, Henkel ve Prector Gamble, Avrupa’daki 27 ülkenin ardından geçtiğimiz yılın ekim ayından itibaren Türkiye’de de konsantre deterjan üretimine başladı. Böylece, daha bir yıl dolmadan yıllık deterjan tüketimi, 300 bin tonlar seviyesine geriledi. Bu da, deterjanların üretimi, dağıtımı ve kullanım aşamasındaki kimyasal kirliliği azaltırken, ambalaj malzemesi ve kullanılan enerjiden önemli oranda tasarruf edilmesini sağladı. Kullanımının hızla yaygınlaşmasıda da 2 kilogramlık konsantrematik deterjanların, 3 kilogramlık standart deterjanlarla, 6 kilogramlıklarının da 9 kilogramlık standart ürünlerle aynı fiyattan market raflarında yer alması etkili oldu. Pazarın hızla yeni nesil ürünlere kayması, CarrefourSa gibi zincirlerin de kendi markalarıyla konsantrematik ürettirmelerine yol açtı.  Konsatrematik sayısı 9’a ulaştı 17 milyon hanenin bulunduğu Türkiye’de, evlerde kullanılan otomatik çamaşır makine sayısı da 15 milyona ulaşıyor. Bu makinelerde kullanılmak amacıyla Procter and Gamble, Alo, Ariel ve Ace markalarıyla, Ünilever de Omo ve Rinso markasıyla konsantrematik üretimi gerçekleştiriyor. Ayrıca, Bingo’nun üreticisi Hayat Kimya, Persil ve Tursil’in üreticisi Henkel’de konsantre deterjan üretimi yapıyor. Bu markalara CarrefourSa’nın da eklenmesiyle birlikte piyasadaki konsantrematik sayısı 9’a ulaşıyor. Enerjiden ve ambalaj malzemesinden tasarrufun yanı sıra çevreye salınan deterjanlı atık su miktarını azaltmak amacıyla başlatılan bu projenin hedefine ulaşabilmesi için yıkama kurallarına da bağlı kalmak gerekiyor. Bunun için de ambalajlarda yer alan kurallara uygun sıcaklıklarda yıkama yapmak, makineyi tam doldurmadan çalıştırmaktan kaçınmak, kirlilik ve suyun sertlik derecelerine bağlı olarak, yıkama için kullanılacak deterjan miktarının (doz) ölçülmesine dikkat etmek gerekiyor. 150 yerine 100 gramla yıkama KONSANTRE deterjanın, standart deterjanlardan en önemli farkı, 150 gramla yıkanan çamaşırın 100 gramla yıkanır hale gelmesi. Standart deterjanda bulunan ‘dolgu maddeleri’nin çıkarılması ve böylece, temizleme maddelerini taşıyan ‘toz’ların azalmasıyla oluşturulan yeni nesil çamaşır deterjanlarında, temizleme maddelerinin konsantrasyon düzeyi her gram toz başına artıyor. Düşük ısıda ve ön yıkama yapmadan temizlik imkanı sağlaması ise yıkama başına 75 watlık ampulün 1 saatte harcadığı elektrik kadar tasarruf oluşturuyor. Ayrıca yüzde 25 oranında daha küçük ambalajlar, plastik atık miktarını azaltırken, en az yüzde 33 oranında hafif olması da taşıma kolaylığı sağlıyor.
X