Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Süper köprü

    Hürriyet Haber
    06 Nisan 1998 - 00:00Son Güncelleme : 06 Nisan 1998 - 00:01

    10 yılda tamamlanan Akashi Kaikyo Köprüsü 500 milyar yene (yaklaşık 930 trilyon lira) maloldu. Japonya'yı oluşturan dört büyük adadan Honshu'yu Shikoku Adası'na bağlayan köprünün, iki ayağı arasındaki uzunluğuysa 1.991 metre. 193 bin 200 ton çelik harcanarak inşa edilen asma köprünün ayakları 297 metre yüksekliğinde.

    Bizimkilerden çok büyük

    Dün Başbakan ve Veliaht Prens Naruhito, Prenses Masako ve budist rahiplerin de katıldığı törenle hizmete açılan köprü, 1560 metre uzunluğundaki Boğaziçi Köprüsü'nden 2.5 kat daha uzun. Boğaziçi Köprüsü’nün 164 metre yüksekliğindeki iki ayağı arasındaki uzunluğu 1074 metre. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün toplam uzunluğu 1510 metre. İki ayağı arasındaki mesafeyse 1090 metre.

    Depreme ve fırtınaya dayanıklı

    Deniz altındaki 350 bin tonluk temeller üzerinde yükselen Akashi Köprüsü Richter ölçeğine göre 8.5 şiddetinde depreme ve saatte 290 km hızla esebilecek fırtınalara dayanacak şekilde inşa edildi. Köprü ilk dayanıklılık sınavını 1995’de 6 bin kişinin öldüğü Kobe depreminde verdi. 7.2 şiddetindeki depremin merkezüssü inşaatın altında olmasına rağmen köprü sarsıntıyı zarar görmeden atlattı. Sadece deniz yatağında meydana gelen çatlak yüzünden iki ayağı arasındaki uzaklık 80 santim daha genişledi.

    Geçiş ücreti 5 milyon lira

    Araçlardan köprü geçiş ücreti olarak 2600 yen (yaklaşık 5 milyon lira) alınacak. Daiwa Bank Araştırma Enstitüsü uzun vadede köprünün yerel ekonomiye 150 milyar yenlik katkıda bulunacağı tahminini yapıyor. Enstitü'ye göre köprü Shikoku Adası'na bir yılda 12 milyar yenlik ek fayda sağlayacak. Köprünün turizm sektörünü de hareketlendirmesi bekleniyor. Turist sayısının 1.6 milyondan 2.3 milyona çıkacağı hesaplanıyor. Ancak bazı gözlemciler bu kadar iyimser değil. Köprünün kendini amorti etmesinin zaman alacağına işaret eden uzmanlar, bunun da yerel halka ek külfet getireceğini savunuyor.






    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı