Şubesiz bankalar geliyor

Hürriyet Haber
22 Ocak 1999 - 00:00Son Güncelleme : 22 Ocak 1999 - 00:01

Türkiye'de şubesiz bankacılık hizmeti yaygınlaşıyor. Pamukbank'ın Dialog'la başlattığı, daha sonra Garanti, Yapı Kredi, Koçbank ve Citibank'ın da kullandığı ‘‘çağrı merkezi'' teknolojisi tek bir şube bile açmadan bankacılık yapma imkanı veriyor.

Türkiye'de ilk örneğini Pamukbank'ın Dialog adı ile başlattığı, daha sonra Garanti Bankası, Yapı Kredi Bankası, Koçbank ve Citibank'ın da kullandığı ‘‘çağrı merkezi'' (call center) teknolojisi tek bir şube bile açmadan bankacılık yapma imkanı veriyor. IBM Bankacılık Sektörü Bölümü Müdürü Eray Yüksek, çağrı merkezi uygulamalarının dünyadaki başarılı örneklerinin, Türkiye'deki gibi banka içinde bir birim değil, bağımsız telefon bankaları olduğunu söyledi.

Türkiye'de 17 bankanın çağrı merkezi yatırımı yapabilecek düzeyde olduğunu söyleyen Yüksek, ‘‘Türkiye'de dünyadaki başarılı örneklerde olduğu gibi, bağımsız , banka dışında banka olan çağrı merkezleri kurma imkanımız fazla değil. Çünkü bunun için ayrı bir bankacılık lisansı almanız gerekiyor'' dedi.

Çağrı merkezlerinin telefon, insan, banka, bankanın sunduğu hizmetler, müşteri, bilgisayar ağından oluşan ve yatırım maliyeti 500 yüz bin dolardan başlayarak 4-5 milyon dolara kadar çıkan bir paket olduğunu belirten Eray yüksek, şöyle konuştu:

‘‘Çağrı merkezi uygulmaması Türkiye'de ilk kez gerçek anlamda dialog ile başladı. Bankalar neden çağrı merkezlerine gidiyor, neden değişik dağıtım kanallarına gidiyorlar? Birincisi Türkiye'de bankacılık endüstrisine baktığınız zaman oldukça başarılı olduğunu görüyorsunuz. Bilgi ve teknoloji üzerine kurulu. Ve de oldukça iyi duruma. Çünkü, kaynak bulmakta zorluk çekmiyor, ikincisi yurtdışı bağlantıları iyi.''

ENFLASYON DÜŞÜNCE

Enflasyonun düşmeye başlamasının bu gün yüksek enflasyon ortamında çalışan bankalar için önemli riskler doğurabileceğine dikkat çeken Yüksek, ‘‘Enflasyon düşerse bankalar başka kaynaklar bulmak zorunda. Bunun içinde çok önemli bir gösterge var. Türkiye'de Brezilya'da vadesiz yüksek enflasyonun yaşandığı yıllarda vadesiz mevduatın dokunulmadan bırakılan kısmı yüzde 30'larda kalmışken ki Brezilya'da enflasyon yüzde 5 bine kadar çıkmıştı. Türkiye'deki enflasyon yüksek ve vadesiz mevduatın dokunulmayan kısmı yüzde 50'lerde geziniyor. Bu da bankalar için çok önemli bir kaynak. Enflasyon düştüğü zaman göreceğiz ki bütün kuruluşlar maliyetlerini gözden geçirecekler. İşlerini değişik alanlarda büyütmeye çalışacaklar. Devletin borçlanmasının azlamya başladığını göreceğiz. Bu günkü ortümdü geleceğin senaryolarına hazırlanan bankaların kanallarına bakması gerekiyor. Farklı alanlarda parayı nasıl toplarım, hangi bilgilerle paraya ulaşırım gibi soruların cevabını bulması lazım.

Türkiye'nin iletişim altyapısının çağrı merkezleri için çok müsait olduğunu söyleyen Yüksek, şöyle devam etti: ‘‘Çağrı merkezi yatırımına başlarken bankaların düşünmesi gerken bir kaç şey var. Birincisi uzun dönemli stratejilerinin ne olduğunu ortaya koymalılar. O kavramın içerisinde müşterilerine ulaşmayı tanımlaması lazım. Eğer bir banka dünyanın her hangi bir yerindeki müşterime bir dakika uzaklıkta olacağım mesajı yayınlıyorsa bu demektir ki çok önemli miktarda bilgi teknolojisi yatırımı yapması lazım.’



Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı