« Hürriyet.com.tr
MENÜ

E-bilet fanatik yaratıyor

E-BİLET yazısına gelen çok sayıda tepki bir devam yazısını mecbur kıldı.

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME

Kenan Başaran

Kenan BAŞARAN

Kanunlar dinamik olmalıdır. Oysa bazı kanunlar çok çabuk donup ihtiyaca cevap veremez hal alıyor. Bakın Beşiktaş’ta aralarında başkanlık, yöneticilik ve kulübe sponsorluk yapmış 283 kişinin divan üyeliği bitti. Çünkü Beşiktaş’ın kanunu sayılan tüzük ‘üç kez mazeretsiz’ divana katılmayanların üyeliklerini düşürmeyi öngörüyor. Ve kanun uygulanıp yüzlerce kişi üyelikten düşürüldü. Kabahatin çoğunu üyelerde bulsam da, gördük ki 1 yıl önce değişen tüzük maddesi çarçabuk buz kesip camianın çoğunluğunca kabul edilmeyen bir sonuç doğurdu. Önümüzdeki kasımdaki olağanüstü tüzük kongresinde bu madde değiştirilecek.
E-bilete kaynaklık eden 6222 sayılı Sporda Şiddet Yasası da gözden geçirilmeli. Ayıp değil, daha önce de değiştirildi. Şike ve teşvik yapanlara ve olay çıkaran taraftarlara öngördüğü cezaların ne kadar abartılı olduğu 3 Temmuz sürecinde ortaya çıktı ve yapılan değişiklikle cezalar büyük oranda düşürüldü. Demek ki 6222 sayılı yasa ‘göklerden gelen bir emir’ değilmiş! Hayatın olağan akışına uymayan kısımları pekala değiştirilebiliyormuş.

İKİNCİ KART DA GEREK!

Statlarda şiddeti bitirme amacıyla çıkarılan e-bilet, amacından saptırılıp ticari bir ürüne dönüştürüldü. Bu yapılırken de futbol kültürüne büyük darbe vuruluyor. 7’den 77’ye herkes maça gidebilecek deniliyor ama futbolu seven BJK logolu bir kart sahibi, canı istediğinde bir G.Saray maçına giremiyor! Bunun için de TFF logolu ayrı bir kart almak, kulübün ve il güvenlik kurulunun da izin vermesi lazım. Böylece fanatizmin değirmenine de su taşınıyor.
E-biletin ticari markası Passolig’i alabilmeniz için tüm kişisel bilgilerinizi vermelisiniz. Bu bilgilere ilgili kurumun paydaşları da erişebiliyor. İşin özünde bir müşteri portföyü oluşturuluyor. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, insanların kişisel bilgilerinin rızası olmadan kullanılmasına izin vermiyor. Burada kritik kavram ‘rıza’dır.

REKLAMDA EKSİK BİLGİ

Herhangi bir bankadan kredi kartı alırken irademle bilgilerimi paylaşıyorum. Passolig’deyse mecburen rıza gösteriyorum. Çünkü temel arzum futbol maçını izlemek, yoksa dolaylı da olsa banka müşterisi olmak değil. Bana, “Beşiktaş’ını, Galatasaray’ını Trabzonspor’unu veya Bursaspor’unu izlemek istiyorsan tüm bilgilerini paylaş ve bu kartı da al. Yoksa stada giremezsin” deniliyor. Futbol aşkına yenik düşenler de istemese de sisteme dahil oluyor. Bu Tüketici Yasası’na aykırı.

SADECE 15 TL DEĞİL

Avrupa maçlarında e-bilet mecburiyeti olmadığı halde kart satmak için taraftar kartı mecbur kılınıyor ve bu nedenle de önceki akşam olduğu gibi, Trabzonspor, Rostov maçında büyük oranda boş tribünlere oynadı.
Firmanın reklamlarında da bilgi eksikliği var. Passolig kartı için sadece 15 TL alındığı söyleniyor. Oysa bu rakam şampiyon olmayan takımlar için geçerli. Beşiktaş ve G.Saray için bu rakam 25, Bursa için 20 TL. En büyük hedef kitleyi temsil eden taraftar gruplarına dair bir bilgi eksikliği var. Her maç için alınan işlem ücreti, kargo ücreti ve her yıl alınacak yenileme bedelinden de söz edilmiyor.

Bunları da Beğenebilirsiniz