Spor teşkilatı için yeni yasa tasarısı

Güncelleme Tarihi:

Spor teşkilatı için yeni yasa tasarısı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 30, 2001 00:00


Türk spor teşkilatını yeniden düzenleyen yasa tasarısı, TBMM Başkanlığı’na sunuldu.

"Spor Yüksek Konseyi ve Spor Genel Müdürlüğü’nün Kurulması ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısı", 1986 yılında çıkarılan gençlik ve sporla ilgili mevzuatta köklü değişiklikleri öngörüyor. Tasarıyla Spor Yüksek Konseyi oluşturulurken, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, "Spor Genel Müdürlüğü"ne dönüştürülüyor.

Tasarı, gençlik ve spor sektörünün hedef, ilke ve politikalarının belirlenmesi, verilecek hizmetlerin etkin ve süratli bir şekilde yürütülmesini temin amacıyla Başbakan veya Spor Genel Müdürlüğü’nün bağlı olduğu Bakan’ın başkanlığında üst düzey bürokrat ve sivil toplum temsilcilerinden oluşan "Spor Yüksek Konseyi" kurulmasını hedefliyor. Konsey’de YÖK Başkanı, DPT Müsteşarı, İçişleri, Maliye ve Milli Eğitim bakanlığı müsteşarları, Genelkurmay 2’inci Başkanı veya temsilcisi, Spor Genel Müdürü, üniversitelerin beden eğitimi ve spor yüksekokulları bölüm başkanlarının kendi aralarından seçecekleri 2 üye ile yükseköğrenim görmüş olmaları kaydıyla Türkiye Milli olimpiyat komitesi ve Türkiye Futbol Federasyonu başkanları, spor federasyonları başkanlarının kendi aralarından seçecekleri 3 üye ve Başbakan tarafından sporda bilgi ve deneyimi olan kişiler arasından seçilecek 2 üyeden oluşacak.

Konsey, spor federasyonlarının kurulması, birleştirilmesi ve faaliyetlerine son verilmesi, özerkliği veya özerkliğin kaldırılması, ulusal ve uluslararası organizasyonlarda başarılı olan sporcu, antrenör ve teknik adam ile diğer kişilere yapılacak yardım ve verilecek ödüllerin esaslarını tespit edecek.

SPONSORLUK

Tasarı, günümüzde spor sektörünün en önemli darboğazı olan finansman sorununa da çözüm getiriyor.

Bütçe imkanlarıyla spor yapılması ve federasyon faaliyetlerinin bütçe ödenekleriyle finanse edilmesi yerine, spora kaynak yaratabilecek "sponsorluk" faaliyeti yasal zemine oturtuluyor.

Spor Genel Müdürlüğü’nün gençlik spor hizmet ve faaliyetlerini desteklemek amacıyla özel ve tüzel kişiler sponsorluk yapabilecek. Sponsorların ulusal ve uluslararası resmi spor organizasyonları ile Spor Yüksek Konseyi’nce uygun görülen spor tesisleri için yapılacak ayni ve nakdi harcamalar, Gelir ve Kurumlar Vergisi kanunlarına göre gider sayılacak.

Bir veya birden fazla spor dalında faaliyet göstermek üzere gerçek ve tüzel kişiler, kamu kurum ve kuruluşları ile her seviyedeki eğitim kurumları, gençlik ve spor kulüpleri kurabilecek.

BAŞARILI SPORCULAR, "MÜŞAVİR" OLABİLECEK


Olimpiyat şampiyonluğu veya olimpik spor dallarından birinde, büyükler kategorisinde birden fazla dünya şampiyonluğu kazanan, 30 yaşını doldurmuş sporcular, "spor müşaviri" olarak atanabilecek. Spor müşavirleri, aylık ve özlük hakları bakımından bakanlık müşavirlerı hakkında uygulanan hükümlere tabi olacak.

Ulusal ve uluslararası gençlik ve spor hizmet ve faaliyetinde başarılı olanlara verilecek ödüller ile sporcu ve idarecilerin işledikleri fiiller nedeniyle verilecek cezalar yönetmelikle belirlenecek.

TESİS KURMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

500 kişiden fazla işçi veya memur çalıştıran kamu kurum ve kuruluşları, il özel idareleri, belediyeler ile gerçek ve tüzel kişiler, yönetmelikte belirtilen büyüklükte spor tesisi yapmakla yükümlü olacak. Tesis yapmak için uygun arsa bulunmaması durumunda kişi ve kuruluşlar, Genel Müdürlükçe belirlenen yerdeki arsa üzerine tesis yapabilecek. Bu yükümlülüğünü yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar, çalıştırdıkları her işçi ve memur için o yıl uygulanan asgari ücretin üçte biri oranındaki meblağı Spor Genel Müdürlüğü’ne ödeyecek.

Belediyeler, şehir planlarını hazırlarken spor tesislerine tahsis edecekleri yerlerin tespitinde Spor Genel Müdürlüğü’nün görüş ve tekliflerini esas alacak.

SPOR FEDERASYONLARI

Spor federasyonlarına, Spor Yüksek Konseyi kararıyla idari-mali, ya da idari veya mali yönden özerklik verilebilecek. Federasyonlar idari ve mali yönden özerk olmaları halinde, genel kurul, yönetim kurulu ve bağlı oldukları uluslararası federasyonların belirlediği teknik, idari ve yan kurulları, fahri üyelerden oluşacak. Genel kurulu 4 yılda bir toplanacak olan federasyonda, Genel Müdürlüğü temsilen gözetim görevini yerine getirmek üzere bir memur görevlendirecek. Federasyon Genel Sekreteri, Genel Müdürlük personeli arasından atanacak.

Federasyon başkanları seçimle veya atamayla göreve gelecekler. Hangi federasyon başkanlarının atamayla göreve gelecekleri Konsey tarafından belirlenecek.

Federasyonların iş ve işlemleri, Genel Müdürlüğün gözetim ve denetimine tabi olacak; federasyon başkanlarının seçimi veya atama şekli, görevden alınmaları, federasyonlar bünyesinde oluşturulacak kurulların teşkili, üyelerin nitelikleri, görev, yetki ve sorumlulukları yönetmelikle düzenlenecek.

Federasyonun özerkliği halinde faaliyetleriyle ilgili olarak elde edilen naklen yayın, sponsor, tescil, vize, transfer, ceza, basılı evrak, reklam gelirleri ile Spor Genel Müdürlüğü’nce yapılacak yardımlar ve diğer gelirler, Konsey kararı ile ilgili federasyona aktarılabilecek.

Tasarı yasalaştığında, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü’nün sahip bulunduğu menkul ve gayrımenkul hakları ile alacak ve borçları ile çeşitli mevzuatla Genel Müdürlüğe verilen görev, yetki, sorumluluk, hak ve muafiyetler, Spor Genel Müdürlüğü’ne intikal edecek.

Tasarıda belirtilen yönetmelikler, yasanın yürürlüğe girmesinden itibaren Spor Genel Müdürlüğü’nce 2 yıl içinde hazırlanarak yürürlüğe girecek.

Haberin Devamı



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!