« Hürriyet.com.tr
MENÜ

Spor otoda 6 tekerlek yeniden gündeme geldi

Hürriyet Haber
SON GÜNCELLEME
1976 yılında İngiliz Derek Gardner tarafından Formula 1 için geliştirilen 6 tekerlekli yarış otomobili fikri, 30 yıl aradan sonra yeniden gündeme geldi. İtalyan Ferruccio Covini'nin kurduğu Covini Mühendislik şirketinin son tasarımı olan 6 tekerlekli spor otomobil, ‘‘geleceğin spor otomobilleri 6 tekerlekli mi olacak?’’ sorusunu da beraberinde getirdi.OTOMOTİV dünyası 6 tekerlekli otomobillerle ilk kez 1976 yılında Formula 1'de tanıştı. İleri transmisyon sistemleri tasarımcısı olan İngiliz Derek Gardner tarafından Formula 1 için geliştirilen 6 tekerlekli yarış otomobili fikri yaklaşık 30 yıl aradan sonra günümüzde yeniden hayata geçirildi. İtalyan Ferruccio Covini'nin kurduğu Covini Mühendislik şirketinin en son tasarımı olan yeni 6 tekerlekli spor otomobil, otomotiv dünyasında ‘‘geleceğin spor otomobilleri 6 tekerlekli mi olacak?’’ sorusunu da beraberinde getirdi.Covini'nin ismi İtalya'nın dışında otomotiv dünyasında çok fazla bilinmiyor. Ancak en son tasarımı olan altı tekerlekli spor otomobili Covini isminin tüm dünyada duyulmasını sağladı. Covini'nin C6W isimli bu ilginç otomobili 1970'lerin ortalarında pistlerde yarışan Formula 1 yarış otomobili olan ünlü Tyrrell P34 ile benzerlik taşıyor. Günümüzde 6 tekerleklik otomobil tasarımı geleneksel tasarımlara göre bir çok avantajı içinde barındırırken, viraj ve fren anında daha fazla çekiş gücü sağlayarak, lastik patlaması ve aquaplaning gibi riskleri de minumuma indiriyor. TARİHE DAMGASINI VURDU1976 yılında Derek Gardner tarafından yaratılan Tyrell P34 isimli 6 tekerlekli yarış otomobili kuşkusuz dünya motor sporları tarihinde en çok hatırlanan otomobil olarak hafızalara yerleşti. Kısa sürede büyük başarılara imza atan bu otomobil, motor sporlarında yapılan düzenlemelerle birlikte yarışlardan çekildi. Ancak döneminde bir kaç kez önemli başarılara imza atarak damalı bayrağı selamladı.Formula 1'de yarışan tek 6 tekerlekli otomobil olan P34, o dönemde gereken lastik ortağını bulamadığı için yarışlardan çekilmek zorunda kaldı. Bir çok otorite o dönemde otomobilin destek bulması halinde bugünkü standartların değişebileceğini ve 6 tekerlekli otomobil teknolojisinin başarılı olabileceğini söylüyor. LASTİK FİRMALARI İÇİN RİSK 1970'lerde Goodyear'ın Tyrrell ile ayrılığının gerçek sebepleri hiç bir zaman bilenemedi. Ama Formula 1'nin lastik üreticileri için en iyi zamanı elde etmeleri için pahalı bir deneme alanı olduğu kabul edilir. P34 için geliştirilecek farklı lastikler ise firmalar için ekonomik anlamda kuşkusuz çok cazip değildi. Firmalar ya lastik geliştirme bütçelerini artıracaklardı ya da destek oldukları diğer takımlara ayırdıkları bütçeleri kısacaklardı. Bunların hepsi birleştinde Goodyear'ın destek vermemesinin sebepleri ortaya çıkıyor.Her ne kedar Formula 1'deki lastik savaşı 30 yıl önce bugünkü kadar şiddetli olmasa da, lastik üreticileri her bir yarış için yüzlerce lastik kullanıyorlardı. 6 lastikli otomobillerin yaygınlaşması da kullanılan lastik sayılarının artmasını ve buna paralel olarak teknik desteğin artması anlamına geliyordu. Bu da lastik firmaları için hiç ekonomik değildi. Zaten pahalı bir dal olan otomobil yarışlarında bir de ekstra iki lastiğin yükünün altına girmek büyük bir riks olarak algılanıyordu. Diğer taraftan şu anda bir çok kesim Goodyear'a 6 lastikleri otomobillerin gelişmesini engellediği için sitem ediliyor. Ama sonuçta o dönemde, her ne kadar Goodyear ikna olmasa bile, Tyrrell'in çabası diğer takımları da 6 tekerlekli otomobiller geliştirme konusunda etkiledi. McLaren ve March, Tyrell P34'ün damalı bayrağı geçtiği dönemde 6 tekerlekli otomobillerini gitmeye hazır hale getirdiler. Sonuçta bazıları bu fikrin dikkate değer olduğunu düşündüler.Sahip olduğu tasarım sonucunda 1976 yılında İsveçte 1-2 yarışı kazanan 6 tekerlekli bu yarış otomobil ile ilgili olarak Goodyear'ın kararının ardından, böyle bir mühendislik fikri rafa kaldırıldı.6 tekerlek fikri 30 yıl kuluçkada kaldıCovini'nin 6 tekerlekli otomobil fikrini 1974 yılında tasarladı ve tasarımında o dönemde düşük profilli lastikler bulunmadığı için 25 santimlik ön tekerlekler kullandı. O dönemde şirket başka bir tasarıma yoğunlaşınca 6 tekerlek projesi 1980'li yıllara kadar rafa kaldırıldı. 1980'li yıllarda hidrojenle şişirilen lastik süspansiyonu ön 4 tekerlek için tasarlandığı zaman ağırlık dağılımı çeşitli yükleme durumlarına göre iyi optimize edildi.Ancak yüksek geliştirme maliyetleri ve diğer riskler projenin bir kez daha ertelenmesi sağladı. 1990'lı yıllarda otomobil tasarımlarında pasif ve aktif güvenliğin geliştirilmesinin önem kazanmasıyla Covini yeniden 6 tekerleklil otomobil çalışmasına koyuldu ve bu dönemde büyük firmalardan mali destek buldu. Covini bu destekler sonucunda 6 tekerlekli otomobili olan C6W'i yaratarak piyasa sundu.Covini firmasının destekçileri arasında Daewoo (prototipler konusunda teknolojik araştırma), Bosch (elektronik ve fren sistemi) Brembo (firen sistemi), Momo (airbag ve yeni teknolojiler), Pirelli (farklı lastik ve araştırmalar), Antera (özel ultra hafif alışımlı jantlar) ana Politecnico Di Milano (Şasenin oluşturulması) yer alıyor.Audi'nin 4.2 litre V8 Motorunun kullanıldığı Covinni C6W sahip olduğu 380 beygirlik gücü ile 300 kilometre hıza ulaşıyor. Fiyatı daha henüz belirlenmeyen araç hakkında Covini, ‘‘Eğer fiyatını soruyorsanız satın alamazsınız’’ yorumunu yapıyor.6 tekerlek virajlarda daha başarılı oluyorBugün önde 4 tekerlek konusunda bir çok tartışma var. Tyrrell'in P34'teki amacı, öndeki yüksekliği azaltarak çekim gücünü düşürmek ve bu sayede virajlara girişi ve çıkışı daha hızlı katetmeyi sağlamaktan oluşuyor.6 tekerlekli otomobil normal yol şartlarında güvenlik açısından, ön tekerleğin patlamasıyla aracın kontrolünün kaybedilmemesini sağlıyor. Ayrıca 6 tekerlekli otomobillerde ön dört tekerlek diskleri ve dört tekerleğin yere temas ettiği güçle fren gücü artıyor. Bu otomobilde lastiklerin yere teması geleneksel otomobil ön lastiklerinin yere temasından daha az. Geleneksel otomobil lastiklerinin yere temas ettiği alan daha büyük.Tasarımcılar ayrıca aquaplaning’de daha az risk alındığını çünkü öndeki 4 tekerliğin ön sırasında iki tekerleğin suyu temizlediğini ve bu sayede arkadakilerin yola daha iyi tutunmasını sağladığını kaydediyorlar.Tasarımda konfor ise düşünülen diğer bir etken. Her jantta düşük ağırlıktaki yaylar sayesinde süspansiyon daha iyi tekerlek hareketi kontrolü sağlıyor. Her bir jant ağırlığının düşürülmesi daha iyi yol tutma ve iyi sıralanmış lastikler sayesinde daha iyi denge sağlıyor. 6 tekerleğin 4 tekerleğe göre daha yüksek viraj hızına sahip olması bekleniyor.
Bunları da Beğenebilirsiniz
İlişkili Haberler