Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Soros’tan Türkiye’de ‘TV tekeli var mı’ araştırması

    Hürriyet Haber
    07 Ekim 2005 - 00:00Son Güncelleme : 07 Ekim 2005 - 00:01

    Avrupa’da devlet televizyonları ağırlığını özel kanallara kaptırırken, bunlardan da birkaçının pazarı kontrol ettiği görülüyor. Türkiye ve Almanya ise bu konuda farklı bir yapı sergiliyor. İzlenme oranı en yüksek 3 kanalın pazardaki toplam payı Türkiye ve Almanya’da yüzde 43’lerde kalıyor.ULUSLARARASI piyasalarda ‘para sihirbazı’ olarak tanınan George Soros’un desteklediği Açık Toplum Enstitüsü’nün (OSI) Avrupa ülkelerindeki televizyon yayıncılığının incelendiği rapor, devlet iştiraki olan kanalların pazar kaybettiğini ve artan özel kanal sayısına rağmen pazarı birkaç büyük oyuncunun kontrol ettiğini gösteriyor. Ancak oranlara bakınca Türkiye ve Almanya’nın istisna olduğu görülüyor.DEVLET TV’LERİ KAN KAYBEDİYOR: Açık Toplum Enstitüsü (OSI) tarafından Avrupa ülkelerindeki televizyon yayıncılığının incelendiği rapor, ‘İnsanların televizyon başında geçirdikleri zaman sürekli artmasına rağmen, devlet iştiraki TV kanalları büyük oranda pazar payı kaybetmeye devam ettiğini’ gösteriyor. Sadece 2003 yılında, Bosna-Hersek, Hırvatistan, İtalya, Romanya, Polonya ve İngiltere’de kamu televizyonları ulusal izlenme oranlarında, özel kanalları geride bırakmayı başardı. 2003 yılından itibaren ise bu ülkelerdeki devlet televizyonlarının izlenme payları sürekli düşüyor. Örneğin Hırvatistan’da özel RTL kanalının faaliyete geçmesiyle birlikte, resmi Hırvat televizyonu dramatik bir şekilde izleyicilerini kaybetti.KONTROL BİR KAÇ OYUNCUDA: Serbestleşmeyle birlikte özel TV kanalı sayısının artması, kamu iştiraklerini zor durumda bırakıyor. Ancak, birçok ülkede özel kanal sayısı sürekli artış göstermesine rağmen, pazarı büyük birkaç oyuncu kontrol ediyor. Bulgaristan, Hırvatistan ve Çek Cumhuriyeti gibi eski Doğu Bloku ülkelerinde, sayıları üçü geçemeyen TV kanalları pazarın yüzde 80’inden fazlasına hakim durumda. TÜRKİYE VE ALMANYA İSTİSNA: Genel olarak bakıldığında, en büyük oyuncular en fazla kitleye ulaşanlardan oluşuyor. Özel kanalların hakimiyeti konusundaki izlenme oranlarına bakınca Türkiye ve Almanya’nın istisna olduğu görülüyor. Bu iki ülkede en büyük 3 TV kanalı toplam izleyici kitlesinin yüzde 50’sinden azına ulaşıyor. Hatta 18 ülke arasında Türkiye bu konuda en alt sırada yer alıyor. Türkiye’de izlenme oranı en yüksek 3 kanal olan Kanal D, Show TV ve ATV’nin toplam payı yüzde 43’te kalıyor. Almanya’da ise oran yüzde 43.4.KİTLELERE ULAŞAN KANALLAR: Nüfusa ve hane halkına göre televizyonun izlenirlik oranına bakıldığında ise, Türkiye kanal sayısının fazlalığı ile üst sıralara çıkıyor. Halen 21 ulusal, 15 bölgesel, 220 yerel kanalın bulunduğu Türkiye’de 15 kanal, nüfusun yüzde 70’ine ulaşan yayın yapıyor. Sıralamada Türkiye’nin hemen üzerinde ilk sırayı alan Almanya’da ise böyle kanal sayısı 25. Diğer ülkelerde ise nüfusun yüzde 70’ine ulaşan kanal sayısı 10’ların altında kalıyor.Eğlence işin içine girdi melez programlar doğduTELEVİZYON yayıncılığının son yıllarda sıra dışı bir dinamizmle evrimleştiği de belirtilen raporda, şu değerlendirme yer alıyor: ‘Program formatları sürekli değişiyor ve yenileniyor. Bu doğrultudaki temel eğilim ise ticarileşme. Her formatın içine eğlence unsuru eklenmesiyle melez programlar oluşturuluyor. Bunun en son örneği ise ‘prime-time’de yayınlanan ‘reality’ showlar.’ ‘Biri Bizi Gözetliyor’ veya ‘Kim 500 Milyar İster’ gibi yarışma programları ticarileşme eğiliminin son örnekleri olarak gösterilirken, spor karşılaşmaları, artan yayın hakları maliyetlerine rağmen, hala büyük bir ilgi çektiği vurgulanıyor. Bunlara ek olarak, yüksek kalitedeki belgeseller önemli sayıdaki bir izleyici kitlesine ulaştığına dikkat çekiliyor. Araştırmacı Carine Dubois’e göre belgesellerin kalitesi özel efektler ve teknolojik gelişmeler sayesinde yükseldi. Bunun sonucunda yükselen maliyetlerin karşılanması amacıyla da ortak yapılan projelerin sayısı artış gösterdi.
    Etiketler:

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı